معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: برخی از مدارس دوره متوسطه این استان موقوفه و اغلب با مشکل پرداخت اجاره و حکم تخلیه مواجه است.
کد خبر: ۷۴۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 15 May 2019

محمد رضا ناظم زاده تصریح کرد: تعداد مدارس موقوفه اصفهان در مقطع ابتدایی بیشتر از سایر مقاطع است اما این مدارس در دوره متوسطه اول و دوم نیز وجود دارند که به دلیل مشکلاتی که برای پرداخت اجاره آنها به اداره اوقاف بوجود آمده، حکم تخلیه برای آنها صادر شده است.
معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی برطرف و نظام تقویت شود باید آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد و در حل مشکلات این نهاد تاثیرگذار، هم افزایی انجام شود. 
وی در ادامه مدرسه محوری را از راهبردهای آموزش و پرورش برای افزاش کیفیت آموزش در مدارس بیان کرد و گفت: در نظام سنتی آموزش و پرورش برای کوچکترین اقدام در مدارس بخشنامه صادر می شد و مدارس باید برنامه های خود را براساس این بخشنامه ها تدوین کنند اما در نظام پیشرفته که در بیشتر کشورهای توسعه یافته در حال اجراست، مدرسه باید برای اجرای برنامه های خود بر مدار قانون تصمیم گیری کند در اتخاذ این تصمیم باید مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیا مشارکت داشته باشند. 
ناظم زاده اظهارداشت: چنانچه تصمیم گیر، مجری نیز باشد برای اجرای تصمیم، اهتمام و جدیت بیشتری دارد بنابراین در نظام نوین آموزشی که مبتی بر مدرسه محوری است، ادارات آموزش و پرورش نقش نظارتی دارند و مدارس بعنوان تصمیم گیر و مجری عمل کنند. 
وی افزود: با این رویکرد، خلاقیت ها برای افزایش کیفی سازی آموزش در مدارس بروز می کند و سطح کیفی آموزش در مدارس افزایش می یابد. 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه این راهبرد بتدریج باید اجرایی شود، گفت: برای اجرای این طرح، مدیران مدارس به عنوان مجریان باید آموزش های لازم را فراگیرند و در این راستا 180 ساعت آموزش برای آنها در نظر گرفته شده است که باید تا پایان مرداد این آموزش ها را فراگیرند. 
وی تصریح کرد: گذراندن این دوره ها اجباری است و چنانچه مدیری نتواند این آموزش ها را فراگیرد، حکم وی بعنوان مدیر مدرسه لغو خواهد شد. 
ناظم زاده در ادامه به کمبودهای دوره متوسطه آموزش و پرورش اصفهان اشاره کرد و گفت: در این استان در دوره های ابتدایی و متوسطه به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که آمار آن در حدود 14 هزار معلم است.
وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد این آمار مربوط به دوره متوسطه است افزود: بخصوص در هنرستان ها و دوره متوسطه اول با کمبود معلم مرد مواجه هستیم که برای حل این مشکل باید در به کارگیری معلمان در مدارس انقباضی عمل نماییم و از انتقال نیروی انسانی از آموزش و پرورش به سایر دستگاهها جلوگیری کنیم. 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، استفاده از معلمان شاغل در برنامه های حق التدریس و جذب نیروهای خرید خدمات و دعوت به کار معلمان بازنشسته (تا سقف 35 سال سابقه) را از جمله راهبردهای آموزش و پرورش استان برای جبران کمبود نیروی انسانی در دوره متوسطه بیان کرد. 
وی همچنین درباره توزیع نیروهای انسانی در مدارس دوره متوسطه اظهارداشت: در عین حال که احترام خاصی برای همکاران پیشکسوت قائل هستیم اما در سال آینده تحصیلی بگونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که توزیع نیروهای پیشکسوت در مدارس متوازن باشد و نیروهای جوان بتوانند در کنار آنها تجربه اندوزی کنند. 
ناظم زاده ادامه داد: برای اینکه مدارس عادی نیز بتوانند از وجود معلمان با دانش و باتجربه بهره مند شوند و عدالت آموزشی رعایت شود، این معلمان را ملزم کرده ایم که نیمی از ساعات کاری خود را باید به تدریس در مدارس عادی مشغول شوند. 
وی با اشاره به اینکه 30 درصد مدارس استان اصفهان فرسوده است، گفت: به همین دلیل دو نوبته شدن مدارس استان اصفهان در دوره متوسطه رو به افزایش است و همین موضوع کار ما را برای حفظ کیفیت آموزش در مدارس سنگین می کند. 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه این نهاد آموزشی با کمبود اعتبارات عمرانی مواجه است، گفت: افزایش اعتبار اداره نوسازی مدارس و مشارکت خیران مدرسه ساز باید افزایش یابد و چنانچه مورد بی توجهی قرار گیرد در آینده نزدیک استان اصفهان با مشکل اساسی کمبود فضای آموزشی مواجه خواهد شد. 
وی به افزایش دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در رشته های فنی و هنری اشاره کرد و گفت: کمبود هنرستان مشکل جدی استان اصفهان است و بیش از 39 درصد دانش آموزان دوره متوسطه این استان در هنرستان ها مشغول تحصیل هستند. 
ناظم زاده افزود: وزارت آموزش و پرورش در بخش هنرستان سهم 46 درصدی را برای استان اصفهان در نظر گرفته است اما انتظار داریم نیمی از دانش آموزان استان اصفهان در هنرستان ها مشغول به تحصیل شوند. 
وی اضافه کرد: افزایش 10 درصدی آمار دانش آموزان هنرستانی استان اصفهان به ساخت هنرستان های زیادی در این استان نیاز دارد. 
معاون آموزش دوره متوسطه آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه هنرستان ها افزون بر فضا به تجهیزات فنی نیاز دارند، گفت: توسعه هنرستان ها و تامین تجهیزات آنها به اعتبارت مالی زیادی نیاز دارد که امیدواریم با کمک خیران، مشارکت های مردمی و تامین منابع دولتی هنرستان های استان اصفهان را توسعه دهیم. 
وی با بیان اینکه در پایان سال تحصیلی جاری حدود چهار هزار معلم در استان اصفهان بازنشسته می شوند و آموزش و پرورش استان با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه خواهد شد، گفت: تنها 870 نفر از طریق آزمون های استخدامی و دانشگاه فرهنگیان جذب خواهند شد بنابراین باید با اتخاذ راهبردهای مناسب کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان را جبران کنیم. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار