در کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان مطرح شد:
استاندار خوزستان گفت: هدفگذاری برای صادرات در سال گذشته 8.5 میلیارد دلار بود که 95 درصد آن معادل 8.1 میلیارد محقق شد.
کد خبر: ۷۴۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 15 May 2019
غلامرضا شریعتی در کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: ارزش هر تن صادرات از خوزستان در پارسال 482 دلار و هر تن واردات به استان 442 دلار بود؛ ارزش هر تن صادرات از خوزستان به کشور عراق 534 دلار ارزیابی شد که این آمار نشان از بالا رفتن ارزش افزوده کالاهای صادراتی از استان است.
 
به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: میزان ارزش صادرات از خوزستان در سال 97 نسبت به مدت مشابه پیش از آن 12 درصد رشد را نشان می دهد اما از لحاظ وزنی 12 درصد کاهش یافته که این مهم نشان دهنده رشد کیفی صادرات در استان است.
 
وی گفت: تراز تجاری خوزستان در سال 97 مثبت 1.3 اعلام شده و میزان صادرات از واردات بیشتر بوده است.
 
استاندار خوزستان فعال تر شدن مرزهای خوزستان با عراق و افزایش صادرات به این کشور را از دیگر برنامه های اقتصادی خوزستان بیان کرد.
 
وی با اشاره به اهمیت مرز چذابه در صادرات کالا به کشور عراق ادامه داد: نیمی از صادرات خوزستان به کشور عراق از مرز چذابه انجام می گیرد و باید مشکلات مرزهای چذابه و شلمچه برطرف شود تا این مرزها فعال و پویا باشند.
 
شریعتی گفت: با فروکش کردن سیل در خوزستان و بازسازی جاده چذابه که بر اثر سیلاب آسیب دیده این مرز برای فعالیت های تجاری به زودی بازگشایی می شود و باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که صادرات از مرز چذابه همچون گذشته با قوت انجام بگیرد.
 
وی ادامه داد: دستگاه ایکس ری که برای مرز شلمچه تهیه شده به زودی ارسال و نصب می شود تا مشکل تاجران در این مرز برطرف شود.
 
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این کارگروه،بااشاره به مشکلاتی که در بارانداز جدید منطقه آزاد اروند برای تجار وجود دارد بیان کرد: جابجایی بارانداز در منطقه آزاد اروند از محل قدیمی 13 هکتاری به مکانی جدید که توسط بخش خصوصی اداره می شود مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
 
کامران مالکیان ادامه داد: متاسفانه رسیدگی و امنیت در بارانداز جدیدی که ایجاد شده نامناسب است و تاجران و فعالان اقتصادی تقاضا دارند به همان بازانداز قدیمی برگردند.
 
وی همچنین گفت: یک شرکت خصوصی که در بسیاری موارد وظایف ماموران گمرک را نیز در منطقه انجام می دهد فشارها و مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی در این منطقه ایجاد کرده است.
 
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر ادامه داد: طرف عراقی در صورتی اجازه ورود و پذیرش کامیون های کالاهای صادراتی ایرانی از مرز شلمچه به عراق را می دهد که مانیفست (بیانیه) خود را از این شرکت تهیه کرده باشند.
 
وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات تخم مرغ به کشور عراق گفت: با وجود ارایه مصوبه آزاد شدن صادرات تخم مرغ اما کشور عراق از پذیرش تخم مرغ از ایران به دلیل اینکه احتمال آنفولوآنزای مرغی داشته باشند خودداری می کند.
 
مالکیان با بیان اینکه ورود مسافران عراقی به شهرستان های آبادان و خرمشهر می تواند یک فرصت باشد ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه هنوز ساز و کار نحوه برخورد و جابجایی این مسافران در مرز شلمچه مهیا نیست در این زمینه با مشکلاتی روبه رو شده ایم.
 
در ادامه غلامرضا بلوطی میرزا اظهار کرد: صادرات کالاهای غیر نفتی گمرکات خوزستان در سال گذشته به وزن ۱۶ میلیون و ۷۴۴ هزار و۹۵۴ تُن به ارزش ۳۳۹ هزار و ۳۹۰ میلیون و ۱۵۲ هزار ریال معادل هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون و۵۸۴ هزار دلار بود که نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش ارزش داشت.

وی با اشاره به درآمد ۲۹ هزار و ۴۳۹ میلیارد و ۵۲۷ میلیون ریالی گمرکات خوزستان در سال گذشته افزود: سال گذشته سهم پتروشیمی از صادرات خوزستان از لحاظ دلاری ۶۳ درصد، فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۱ درصد، معدنی سه درصد، گروه صنعتی دو درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: بیشتر کالاهای صادراتی در سال گذشته پتروشیمی، معدنی، کشاورزی، فلزات، صنعتی و صنایع دستی بودند؛ همچنین صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات خوزستان به وزن سه میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۵۷ تُن و به ارزش یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و۷۲۶ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر ارزشی ۱۶ درصد افزایش داشت.

بلوطی میرزا ادامه داد: سال گذشته صادرات خوزستان به کشور عراق با سایر گمرکات کشور به وزن چهار میلیون و ۴۵۷ هزار و ۷۴۸ تُن و به ارزش دو میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۳۱ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: سال گذشته صادرات خوزستان به کشور عراق از چذابه به وزن ۷۱۴ هزار و ۳۸۹ تُن و به ارزش بالغ بر ۱۹۸ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۶۵۴ دلار بود که نسبت به سال ماقبل از نظر وزنی ۱۱ درصد افزایش داشت. همچنین صادرات به این کشور از شلمچه به وزن یک میلیون و ۲۴ هزار و ۶۶۴ تُن و به ارزش ۴۸۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۷۴ دلار بود.

ناظر گمرکات خوزستان خبر داد: سال گذشته واردات گمرکات خوزستان به وزن ۱۵ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۳۷ تُن و به ارزش ۲۸۵ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و۸۹۲ هزار ریال معادل ۶ میلیارد و ۸۴۸ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار بود.

بلوطی میرزا در پایان عنوان کرد: سال گذشته گمرکات خوزستان از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه سوم صادرات کشور، در رویه واردات از لحاظ ارزشی رتبه سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار