در حال حاضر تنها مخزن سدی که با مشکل عدم لایروبی مواجه است، سد دز است و دیگر سدهای استان نیاز به لایروبی ندارند. این سد حدود 600 میلیون متر مکعب رسوب دارد و هزینه لایروبی حدود 300 میلیون متر مکعب از آن حدود 1.5 میلیارد دلار است
کد خبر: ۷۴۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 12 May 2019

فرهاد ایزدجو پیش از ظهر امروز در نشست خبری سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: یکی از اصلی ترین دستگاه‌های خدماتی استان سازمان آب و برق است، باید بتوانیم خدمات را به نحو مطلوب به مردم ارائه دهیم. تا به‌حال نیز تمام تلاش انجام گرفته تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود اما قطعاً کاستی هایی وجود دارد که باید شناسایی شوند تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: البته آب یک موضوع میان بخشی است و فقط به وزرات نیرو باز نمی گردد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: از دوره سیلاب عبور کرده ایم و ورودی های سدها کاهش پیدا کرده است؛ اکنون نیز در دوره پسا سیلاب قرار داریم.

وی درباره موضوع لایروبی دریاچه پشت سدها و رودخانه‌های استان، بیان کرد: در این باره دو مبحث کاملا مستقل وجود دارد و بین این دو باید تفکیک قائل شد. درباره لایروبی سدها در حال حاضر تنها مخزن سدی که با مشکل عدم لایروبی مواجه است سد دز است که در حدود 600 میلیون متر مکعب آن رسوب هست و نیاز به لایروبی دارد.

ایزدجو گفت: طبق هزینه جهانی که برای لایروبی برآورد شده برای هر متر مکعب 5 دلار هزینه دارد که با توجه به مساحت دریاچه سد دز، هزینه لایروبی نصف آن حدود 1.5 میلیارد دلار است. طول عمر سدها به میزان رسوب ورودی سدها مرتبط است و آبخیزداری در بالادست عامل مستقیمی برای ورود رسوبات به این سد است.

وی ادامه داد: برای افزایش عمر سد دز لایروبی و افزایش ارتفاع سد پیشنهاد شد که گزینه برتر نسبت به لایروبی، گزینه افزایش ارتفاع سد است. اگر سد بختیاری بر روی شاخه بختیاری نیز احداث شود میزان رسوبات وارد شده به سد کاهش پیدا خواهد کرد.مطالعات بسیاری با حضور کارشناسان داخلی و خارجی برروی بحث افزایش ارتفاع سد انجام گرفته است و بر اساس بررسی‌های اولیه افزایش ارتفاع این سد از نظر فنی مشکلی ندارد اما تصمیم گیری نهایی پس تشکیل یک پنل بین المللی اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص لایروبی رودخانه عنوان کرد: لایروبی به صورت موضعی باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد اما در خصوص لایروبی کلی باید بدانیم لایروبی هزینه بسیار بالایی دارد و باید در کنار گزینه های دیگر باید دیده شود تا مطالعات مهندسی رودخانه تکمیل شود و سپس این کارها به صورت توأم باهم اجرایی شود.

وی افزود: اگر حدود 10 میلیون متر مکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام گیرد، سطح آب در شرایط سیلاب حدود 30 سانتی متر کاهش پیدا خواهد کرد که معنادار نخواهد بود؛ اگر این کار بخواهد به صورت مطلوب انجام بگیرد، باید حدود 70 میلیون متر مکعب لایروبی در رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام بگیرد که این کار نیاز به سرمایه گذاری مناسب دارد.

ایزدجو عنوان کرد: باد بدانیم موضوع لایروبی توسط سازمان آب و برق خوزستان پیگیری شده و مکاتباتی در این زمینه انجام گرفته است اما در طول سال‌های گذشته با توجه به دیگر اولویت‌ها، موجود بحث های لایروبی در اولویت قرار نگرفتند.

وی با بیان اینکه بحث های مهندسی رودخانه و احداث کانال های سیلاب بر باید در دستور کار قرار بگیرند گفت:در طول 10 سال گذشته رودخانه کارون در مقطع اهواز حدودد 4.2 میلیون متر مکعب لایروبی انجام گرفته است که حدود 25 میلیارد تومان هزینه داشته است بر اساس اعتباراتی که به سازمان تخصیص داده می شود کار لایروبی انجام میگیرد.

وی با اشاره به تولید برق به میزان مناسب در سال جاری گفت: وقتی ذخایر آبی استان پر باشند طبیعتاً تولید برق به طور منظم و طبق روال انجام می‌شود. از ابتدای سال آبی 97- 98 تا اوایل اردیبهشت ماه امسال حدود 11 هزار گیگاوات ساعت تولید برق آبی داشته ایم که میزان در سال گذشته حدود 3 هزار و 850 گیگاوات ساعت بوده است. همچنین در مقایسه با میانگین دراز مدت چیزی حدود 2.1 برابر تولید برق آبی افزایش داشته است.

ایزدجو در بخشی دیگر از سخنانش درباره پیش‌بینی‌های هواشناسی پیش از بحران سیل اظهار کرد: در کل 2 نمونه پیش‌بینی هواشناسی داریم که یکی کیفی و فصلی است و یکی کمی و بین 3 تا 5 روزه؛ در بهمن‌ماه 97، در جلسه شورای عالی آب سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد که بارش‌های فروردین کمی بیشتر از حد نرمال خواهد بود اما چیزی که رخ داد بیش از 2 برابر حد نرمال و پیش‌بینی هواشناسی بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق گفت: این پیش‌بینی هواشناسی ما را مثل خیلی‌های دیگر غافلگیر کرد و انتظار چنین بارشی وجود نداشت. 

وی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا سازمان خروجی سدها را قبل از سیلاب تا 1000 مترمکعب افزایش نداد که باید بگویم اگر این اتفاق می‌افتاد چندین روستا همان موقع زیر آب می‌رفتند در حالی که هیچ کس این موضوع را از ما نمی‌پذیرفت.

ایزدجو درباره نامه معروف تیرماه سال گذشته مبنی بر محدودیت برخی کشت‌ها نیز گفت: در آن مقطع ذخایر سدهای ما بسیار کم شده و تنها 1.5 میلیارد مترمکعب آب قابل استفاده داشتیم که باعث شد جانب احتیاط را رعایت کنیم زیرا در یک خشکسالی تاریخی قرار داشتیم و ترسالی کنونی پیش‌بینی نشده بود و اساساً خیلی قابل پیش بینی هم نبود.

وی بیان کرد: اقداماتی در مسیل‌ها و رودها جهت اصلاح ساختار در حال انجام است؛ در کرخه انحراف سیلاب‌بر خسرج و افزایش ارتفاع دایک‌ها در پایین دست این رود و در کارون ساماندهی نهر بحره و انتقال آب به کانال ماله در بالادست اهواز در دست اقدام هستند.

ایزدجو گفت: درباره روستاهای در مسیر سیلاب هدف این است که این روستاها جابه‌جا شوند هر چند که برخی از آن‌ها جمعیت زیادی داشته و مقاومت می‌کنند اما بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌ها در تلاشند این مهم محقق شود.

وی در پایان اظهار داشت: برخی گفتند چرا درباره شایعات ترک خوردن سدها شفاف سازی نکردید که باید بگویم خود بنده 2 بار صراحتاً در مصاحبه‌هایم در طول دوران بحران سیل، این شایعه را تکذیب کردم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار