مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: حق‌آبه تالاب شادگان پس از حدود 25 سال تأمین شد.
کد خبر: ۷۴۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 10 May 2019

احمدرضا لاهیجان زاده ضمن تأیید سیراب شدن تالاب شادگان بعد از 25 سال، اظهار کرد: حال تالاب شادگان در این ایام حال بسیار خوبی است و آب تالال نیز تقریباً شیرین است؛ در حال حاضر می‌شود قاطعانه گفت که حق‌آبه تالاب شادگان پس از حدود 25 سال تأمین شد. 

وی افزود: در سال آبی 97-98، به‌دلیل باران‌های خوبی که بارید، از مهرماه تا اسفندماه 97 آب بسیار خوبی از رودخانه مارون وارد تالاب شد و بخش عمده تالاب را پر کرد اما اتفاقی که در کنار این قضیه افتاد، سیلابی شدن رود کارون در فروردین‌ماه 98 بود که در بیشتر شدن حجم آب تالاب شادگان نقش بسیار مهمی داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از مسیل‌های طبیعی جنوب شهر اهواز نهر بحره است که می‌تواند تا 900 متر مکعب آب را به تالاب شادگان وارد کند که این اتفاق در فروردین‌ماه افتاد و در حدود 20 روز تا یک ماه آب با دبی 600 متر مکعب بر ثانیه آب از این نهر به تالاب شادگان می‌ریخت.

وی ادامه داد: همچنین ورود آب از سطح جاده آبادان به درون تالاب در برخی ایام فروردین، باعث شد تا همزمان آب از 2، 3 نقطه به تالاب شادگان وارد شود و حتی نمک‌هایی که در سال‌های گذشته به جا مانده بود شسته شود و الان تالاب بسیار شاداب است.

لاهیجان‌زاده گفت: ورود حجم زیاد آب از سدهای بالادست به تالاب شادگان باعث شد میلیون‌ها بچه ماهی وارد تالاب شوند و این امیدواری هست که امسال از نظر آبزیان نیز شرایط خوبی به ویژه برای ساکنان محلی تالاب داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن اشاره به اثرات مثبت زیست‌محیطی پر شدن تالاب شادگان، عنوان کرد: در شمال تالاب 2 هور به نام‌ هور منصوره و هور شریفه وجود دارد که از کانون‌های اصلی ریزگرد بودند که آب در این 2 هور جریان پیدا کرد و عملا این 2 کانون ریزگرد حذف شدند؛ همچنین مرطوب شدن زمین‌های منطقه باعث می‌شود خاک با وزش بادهایی با سرعت 5 متر بر ثانیه برنخیزد.

وی ادامه داد: بحث صیادی برای مردم محلی حاشیه تالاب و صنایع دستی هم رونق پیدا می‌کند و البته بحث گردشگری را نیز نباید فراموش کرد.

لاهیجان‌زاده بیان کرد: مساحت تالاب بین‌المللی شادگان 530 هزار هکتار است که 400 هزار هکتار آن در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، عمده تأمین آب این تالاب از رودخانه مارون-جراحی است و در موارد سیلابی از طریق رود کارون نیز حجم قابل قبولی از آب وارد این تالاب می‌شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار