رئیس صندوق جمعیت ملل متحد گفت: حدود پنح میلیون دلار برای کمک به سیل زدگان ایران تامین شده و در آینده نیز 20 میلیون دلار دیگر اختصاص می دهیم.
کد خبر: ۷۴۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 09 May 2019

نشست استاندار خوزستان با نمایندگان صندوق جمعیت ملل متحد و کارداران کشورهای سوئیس ، زلاند نو ، لهستان ، بلژیک ، نروژ ، ژاپن ، انگلیس و آلمان درباره آخرین اقدامات برای کمک رسانی به مناطق سیل زده خوزستان عصر چهارشنبه در سرسرای استانداری خوزستان برگزار شد .

به گزارش"تابناک"؛ لیلا جودان نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران در دیدار هیئت‌های دیپلماتیک و استاندار خوزستان، اظهار کرد: ما از مناطق سیل‌زده بامدژ و اردوگاه‌های حمیدیه بازدید کردیم و از نزدیک خسارت‌‌های فراوانی را که به زیرساخت‌ها و مردم وارد شده،‌ دیدیم.

وی با ابراز خوشنودی از رسیدگی به سیل‌زدگان، افزود: کارهای بسیاری برای بازسازی باید انجام و به نیازهای سیل‌زدگان توجه شود.

جودان بیان کرد: سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی تمام تلاش خود را برای جلب کمک‌های انسانی از کشورهای مختلف را انجام داده و تمرکز خود را بر ۴ استان گلستان، لرستان ایلام و خوزستان گذاشتند.

وی گفت: هفته گذشته در حضور وزیر کشور و سفرا  اقدامات انجام شده را شرح دادیم و امروز دیپلمات‌ها برای این در خوزستان حضور دارند که امادگی خود را نشان دهند و از نزدیک با مسایل و مشکلات مردم سیل‌زده آشنا شوند.

نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران بیان کرد: صندوق جمعیت ملل متحد برای خوزستان کمک‌های اضطراری و پزشکی را در اختیار بیمارستان اهواز قرار خواهد داد؛ کیت‌های بهداشتی ارسالی نیز نیاز ۱۲۰ هزار بانوی مراجعه کننده در ۶ ماه آینده را تامین خواهد کرد.

وی با ببان اینکه مطمئن باشید سازمان ملل متحد در کنار مردم خوزستان ایستاده است، افزود: امکانات و نیازهای اضطراری ارسال شده اما در خصوص بازسازی نیز برای مشارکت آمادگی داریم.

همچنین غلامرضا شریعتی اظهار داشت: دولت برای خدمت رسانی و کمک رسانی به سیل زدگان دستورالعمل ویژه وضعیت بحرانی را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: با توجه به حجم سیل و ورود بیش از 14 میلیارد متر مکعب آب به خوزستان، برای پیشگیری از تلفات انسانی تمام امکانات خود را بسیج کردیم و خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

شریعتی تصریح کرد: دستورالعمل بعدی برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و پایداری سدهای استان بود که در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفت .

وی گفت: در یک سال آبی متوسط نرمال آورده آب رودخانه های خوزستان 28 میلیارد متر مکعب است اما امسال که هنوز چند ماه به پایان سال آبی باقی مانده ، حدود 40 میلیارد متر مکعب آب وارد استان شده که حدود 15 میلیارد متر مکعب آن آورد سیلاب اخیر بود.

استاندار خوزستان گفت: سیاست سوم ما این بود که خسارت به زیرساخت ها به حدقل برسد به همین منظور به گونه ای برنامه ریزی شد که هیچ یک از شهرهای استان دچار آبگرفتگی نشود. 

وی تصریح کرد : با برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم این سیاست را به خوبی اعمال کنیم و شهرهای ما به صورت مستقیم دچار سیل و آبگرفتگی نشدند .

شریعتی تصریح کرد : در سیلاب اخیر توانستیم با همدلی دستگاه ها ، مردم و نیروهای مسلح سیاست های خود را به خوبی اعمال کنیم، امسال در حوضه آبریز کرخه با دوره بازگشت یک هزار ساله و در حوضه آبریز کارون و دز با دوره بازگشت 200 ساله مواجه بودیم که در این استان بی سابقه بوده است .

وی گفت: تمام مدل های ریاضی و نظرات کارشناسان وزارت نیرو بر این بود که برخی از شهرهای ما به صورت کامل زیر آب خواهد رفت و تاکید داشتند که هیچ راه مقابله ای با آن وجود ندارد اما با بسیج همه امکانات حماسه بزرگی رقم خورد .

شریعتی گفت: برای امداد رسانی به سیل زدگان تیم ها و اکیپ های مختلفی بسیج کردیم و تاکید داشتیم دولت تعامل خوبی با نهادهای مردمی که سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، داشته باشد . 95 سمن استانی و 15 سمن کشوری را در سیلاب اخیر به ما کمک کردند و این ظرفیت به غیر از گروه های جهادی بود که به کمک دولت و نیروهای مسلح آمدند و جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه ها نیز در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکردند.

وی تصریح کرد : دولت به رغم فشارهای اقتصادی ایالات متحده از هیچ کوششی برای امدادرسانی به مردم سیل زده دریغ نکرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تحریم‌ها، اقتصاد مردم را نشانه گرفته ولی بازهم این مردم با غیرت با مشارکت خود به کمک دولت آمدند و موفق شدیم از بحران بزرگ سیل عبور کنیم .

استاندار خوزستان بیان کرد : بحران سیل در ایران بدون هیچ نگرانی و با در نظر گرفتن جنبه‌های اجتماعی به خوبی مدیریت شد و اکنون در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نیستیم.در حال حاضر مرحله چهارم بحران را سپری می کنیم که بازسازی و بازتوانی در اولویت قرار دارد .

شریعتی گفت: اگرچه هنوز در شهرستان های خرمشهر، آبادان و شادگان همچنان با سیل مواجه هستیم اما این سیلاب نیز مدیریت شده است .

وی یادآور شد : در این زمینه نیز حمایت‌های خوبی از سوی کشور عراق داشته ایم و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه خوبی در خاک ایران انجام شده است .بازتوانی روانی شهروندان درگیر در سیل نیز در اولویت های کاری دولت قرار گرفته است.

استاندار خوزستان گفت: تمام همت ما این بود که کمترین آسیب ممکن به مردم به ویژه به زنان، کودکان و سالمندان وارد شود که در این خصوص نیز عملکرد قابل قبولی شاهد بودیم .

وی ادامه داد: برای بازگشت سیل زدگان به منازل خود و بازسازی مناطق سیل زده اقدامات خوبی صورت گرفته و هفته آینده نیز کلنگ احداث منازل ، خانه بهداشت و مدارس تخریب شده به زمین می خورد.

وی تصریح کرد : لوازم خانگی ضروری نیز برای خانواده های سیل زده فراهم شده و با اتمام برآوردها آن ها را توزیع خواهیم کرد.

استاندار خوزستان گفت: تلاش ما بر این است تا زمین های کشاورزی زیر آب رفته را نیز احیا کنیم و دستگاههای استان را موظف کرده ایم تا آب را از زمین ها خارج و زمینها را برای کشت تابستانه کشاورزان آماده کنند تا مردم به زندگی عادی خود بازگردند.

شریعتی تصریح کرد : امید است تا هفته آینده تمام روستاهای استان از زیر آب خارج شود و بتوانیم همه مردم را به روستاها و منازل خود بازگردانیم.

استاندار خوزستان گفت: صمیمانه از کمک های سازمان ملل تقدیر می‌کنیم و تاکید داریم کمکهای آن ها به صورت دقیق به دست نیازمندان مورد نظر سازمان ملل برسد.

وی گفت: همانگونه که عنوان شد ما شرایط شفافی را برای سازمان ملل فراهم کرده‌ایم نسبت به مصرف امکانات تامین شده از سوی سازمان ملل نیز متعهد هستیم، آنچه مد نظر کمک کنندگان است به خوبی محقق شود.

شریعتی گفت: برای اینکه این کمک ها به صورت دقیق به دست سیل زدگان برسد و به جاهای غیر از نقاط هدف منتقل نشود، نرم افزار خاصی تهیه و اسکان کارت بین سیل زدگان توزیع شده است .

استاندار خوزستان گفت: با توزیع هوشمندانه منابع از بیماری های احتمالی برای سیل زدگان پیشگیری شد.

شریعتی گفت: همچنین کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره در اختیار مناطق سیل زده در نظر گرفته شده تا آن ها بتوانند به منازل خود بازگردند و خسارت های کشاورزی نیز برای پرداخت برآورد شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار