در دومین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان مطرح شد:
استاندار خوزستان در ادامه به برخی ادعاها مبنی بر اینکه اگر رودخانه ها لایروبی شده بودند سیلاب باعث حجم بالای خسارات در خوزستان نمی شد، گفت: بر اساس اعلام تیم های کارشناسی داخل و خارج از استان، لایروبی علاوه بر اینکه تاثیری در امر مقابله با سیلاب ندارد بلکه ممکن بود نتیجه عکس به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۷۴۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ 09 May 2019

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، اظهار کرد: همان‌گونه که در بحران سیل خوزستان سپاه با تمام ظرفیت در کنار دیگر دستگاه‌ها به‌صورت فعال با هر آنچه در بضاعت داشت وارد شد و کمک کرد در بحث بازگشت مردم و اسکان دائمی آن‌ها نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: یکی از تلاش‌ها در وضعیت فعلی ساخت‌وساز مناطق موردنیاز است که کلیت مجموعه سازمان بسیج برای کمک به ساخت اعلام آمادگی کرد و تقسیم‌بندی‌هایی به استان‌های معین ارسال شد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به ورود خیرین از بسیج اصناف و دیگر بخش‌ها، عنوان کرد: یک گروه از خیرین روز گذشته پس از ورود به خوزستان ۷۵ دستگاه کانکس خریداری کردند که در حال انتقال به مناطق سیل‌زده هستند و تا ۲ روز آینده بخش قابل‌توجهی از آن‌ها منتقل می‌شوند.

وی گفت: این گروه ساخت‌وساز روستای مگران ۳ را تقبل کردند و اکنون منتظر جانمایی صحیح این روستا هستند که در محل پیش‌بینی شده در زمان حداکثر 6 ماه روستا ساخته شود.

سردار شاهوارپور با اشاره به ارتباط گروه‌های خیرین از بازار تهران، اظهار کرد: سازوکاری برای ورود خیرین و کمک افراد و دستگاه‌های مختلف تعیین شود که امور در این زمینه تسهیل و تجمیع شوند.

وی گفت: بر اساس توافق قبلی که با کمیته امداد بود کمک‌ها به این نهاد ادامه پیدا می‌کند و در خصوص بهزیستی نیز طبق قراردادی که از سرپل ذهاب وجود داشت توافق مجددی برای مناطق سیل‌زده پیش‌بینی شده است.

سیدعلی بحرینی مقدم در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر دستگاه های مختلفی در زمینه مدرسه سازی، بهداشت و درمان و بنیاد مسکن در حال دریافت کمک های خیرین هستند اما نیاز است برای برنامه ریزی هرچه بهتر در این زمینه این اقدامات به صورت متمرکز انجام شوند.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت این کمک ها ، افزود: در حال حاضر خیرینی از داخل و خارج از کشور برای مشارکت در بحث بازسازی اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات ارائه شده سیل زدگان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بحران سیل در استان تاکنون تعداد 92 اردوگاه رسمی با جمعیتی بالغی بر 156 هزار 556 نفر ایجاد شدند و علاوه بر این به155 هزار و 505 نفر از سیل زدگان خارج از کمپ های رسمی نیز خدمات رسانی شد.

بحرینی یادآورد شد: به مرور زمان با فروکش کردن آب از تعداد اردوگاه ها کم شده و در حال حاضر تعداد یک هزار و 51 نفر در پنج اردوگاه باقی مانده اسکان دارند.

 همچنین غلامرضا شریعتی اظهار کرد: مقرر شده است هر هفته یک بار جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده تشکیل شود. همچنین بنا است شش کمیته این قرارگاه حداقل هر هفته دو جلسه تشکیل داده و مصوباتی داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
وی با اشاره به زمان آغاز بازسازی مناطق سیل‌زده افزود: هفته آینده بازسازی در یکی از مناطق سیل‌زده آغاز می‌شود. 
 
استاندار خوزستان گفت: همچنین مقرر شده است که همه امکانات جهت تخلیه آب از زمین‌های کشاورزی بسیج شود تا زمین‌ها برای کشت تابستانه آماده شوند.
 
شریعتی بیان کرد: باید برای برگرداندن شرایط در مناطق سیل‌زده به حالت عادی تلاش شود و روند امید به زندگی افزایش یابد و مردم جهت کشت تابستانه آماده شوند و دغدغه‌ای نداشته باشند.
 
وی تاکید کرد: مسئولین به هیج وجه نباید احساس کنند شرایط عادی شده است و همچنان نقطه مهم در ذهن‌شان و مهم‌ترین اولویت آنها بحث مناطق سیل‌زده باشد.
 
استاندار خوزستان با بیان اینکه اولویت نخست، حل مسائل سیل است، خاطرنشان کرد: اگر ما شرایط را عادی ندانیم، می‌توانیم زندگی مردم را به حالت عادی برگردانیم اما اگر مسئولان شرایط را عادی تلقی کنند و حساسیت لازم را نداشته باشند، همچنان مردم در محنت و زحمت خواهند بود. با هر مسئولی که احساس کند شرایط عادی است، برخورد خواهم کرد.
 
شریعتی با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در بازسازی مناطق سیل‌زده، عنوان کرد:  با توجه به شرایط گرما و سختی که مردم متحمل شده‌اند، دستگاه‌های اجرایی جهت بازسازی مناطق سیل‌زده منتظر ابلاغ اعتبار نمانند و با تمام توان و بسیج امکانات کار را آغاز کنند. دولت نیز متعهد است و مسئولان از بابت ابلاغ اعتبار نگرانی نداشته باشند.
 
استاندار خوزستان بیان کرد: امیدواریم در وقت مقرر پکیج‌های یک‌ماهه را مجددا بین سیل‌زدگان توزیع کنیم. همچنین مدارس آسیب‌دیده تا مهرماه احداث خواهد شد و سایر امکانات دستگاه‌ها در این امر بسیج خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: کمیته‌ای نیز برای تمرکز خیرین در راستای هماهنگی در کمک‌ها تشکیل می‌شود. همچنین امیدواریم با اقداماتی که کمیته برآورد خسارت‌ها انجام می‌دهد، ظرف هفته آینده امکانات جمع‌آوری شده بین سیل‌زدگان توزیع شود تا شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.
 
استاندار خوزستان گفت: همچنین برنامه‌های زیرساختی درازمدتی مانند ایجاد کانال‌های سیلاب در دستور کار است تا برای سیل‌های بعدی مقاوم‌تر شویم و آسیب‌پذیری به حداقل برسد. طبق نظر کارشناسان لایروبی مخصوصا در حوضه کارون تاثیر علمی بر کنترل سیل ندارد و گاهی شاید نتیجه بر عکس داشته باشد.
 
شریعتی با اشاره به فروکش آب در حوضه‌های خوزستان، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط در حوضه کارون و دز بهتر شده است و تا چند روز آینده در شادگان نیز مشکل خاصی نخواهیم داشت. در حوضه کرخه نیز حدود دو روز است که دبی کاهش یافته است و احتمالا در یک تا دو روز آینده شرایط بهبود می‌یابد. پس از فروکش آب، دستگاه‌ها می‌توانند جهت فراهم کردن شرایط زمین‌ها برای کشت تابستانه اقدام کنند.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز از اجرای گام نخست بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان در 30 روستای منطقه شعیبیه از توابع شوشتر خبر داد و گفت: این پروژه هفته آینده آغاز می شود و نیاز است دستگاه های مربوطه آمادگی لازم را در این رابطه داشته باشند.
 
فاضل عبیات افزود: در خصوص دیگر مناطق سیل زده خوزستان در حال جمع بندی برای برنامه ریزی و انجام فعالیت بازسازی هستیم.
 
وی با تاکید بر تخلیه آب روستاهای سیل زده، ادامه داد: بازگشایی راه های ارتباطی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار دارد و باید این موضوع نیز با سرعت بیشتری انجام شود.معاون عمرانی استانداری خوزستان همچنین خواستار تسهیل در بازگشت سیل زدگان به روستاها شد.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در این نشست از پرداخت 34 میلیارد ریال بابت جبران خسارت ناشی از سیل به منازل روستایی استان خبر داد.
 
مسعود انصاریان روند با تاکید بر اینکه پرداخت خسارات همچنان ادامه دارد، گفت: با وجود اینکه هنوز بخشی از مناطق روستایی استان دچار آبگرفتگی هستند اما تا امروز تعداد 17 هزار واحد مسکونی مورد بررسی قرار گرفته اند.
وی یادآور شد: از این تعداد 10 هزار واحد نیاز به بازسازی و یک هزار و 550 واحد دیگر نیاز به ساخت مجدد دارند.
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اعلام آمادگی برای آغاز عملیات بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی، یادآور شد: این درحالی است که سازمان آب و برق استان باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف روستاهایی که در حریم رودخانه ها هستند اقدام کند.
 
کریمی‌کیا نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر بحث تبعات اجتماعی سیلاب خوزستان را درگیر کرده است که باید جهت کاهش این تبعات تلاش شود. 
  
وی افزود: در کنار همه مضرات اقتصادی که سیلاب به خوزستان تحمیل کرد، اکنون خشکسالی که یکی از علت‌های اصلی مهاجرت و حاشیه‌نشینی در خوزستان که در سال‌های گذشته بود، برطرف شده است. نگرانی بابت روند حاشیه‌نشینی در خوزستان با سیلاب برطرف خواهد شد. 
  
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که روند بازگشت روستاییان به منازل خود که بیشترین درگیری با سیلاب را داشتند، انجام شود. قشری که درگیر سیلاب شده، قشر مولد جامعه بوده است که شیوه و سبک زندگی آنها با زندگی شهری متفاوت است. همه هم و غم ما در حوزه اجتماعی این بود که روند بازگشت هر چه سریعتر انجام شود. 
  
کریمی‌کیا با اشاره به طرح‌های در دست اقدام در مناطق سیل‌زده، بیان کرد: طرح تسهیل‌گری اجتماعی روستاهای سیل‌زده از روزهای گذشته آغاز شده و ارزیابی پس از وقوع سیلاب در مناطق روستایی انجام شده است. در این طرح مختصات روستاها و اتفاقاتی که در زمان سیل در روستاها رخ داده و اینکه اهالی روستاها به کدام کمپ‌ها منتقل شده‌اند، آماده شده است. 
  
وی عنوان کرد: هدف کلی طرح تسهیل‌گری اجتماعی روستاهای سیل‌زده این است که با کمک نیروهای محلی و روستاییان، منطقه به حالت عادی برگردد و امکانات روستاها جهت زیست عادی روستاییان فراهم شود. این طرح در چهار سطح اجرا خواهد شد. کارهای این طرح تا جمعه نهایی و از شنبه به صورت عملیاتی در مناطق سیل‌زده و روستاها اجرا خواهد شد. 
  
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد، بحث بهداشت محیط مناطق سیل‌زده است که در این راستا تقریبا یک هزار نفر از جوانان داوطلب که در اردوهای جهادی حضور دارند، در مرحله بازتوانی نیز در کنار ما هستند. این افراد را به مراکز بهداشتی ارجاع داده‌ایم تا جهت فراهم کردن شرایط بهداشتی روستاها اقدام شود.
 
در ادامه امید حاجتی برگزار شد، بیان کرد: روستاهای سیل زده که در حریم و یا بستر رودخانه ها هستند، پیش از شروع عملیات بازسازی و نوسازی با همکاری دانشگاه شهید چمران ، سازمان آب و برق، بنیاد مسکن و دیگر سازمان های مرتبط ، برای جابجایی شناسایی می شوند.
 
وی ادامه داد: این اقدام با هدف پیشگیری از ورود خسارت در بحران های احتمالی آینده انجام می شود.رییس کمیته برآورد و تعیین خسارت قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: پیش بینی لازم در خصوص تجمیع برخی از روستاها صورت گرفته به این دلیل که خیلی از خدماتی که دولت ارایه می دهد به روستاهایی خواهد بود که تعداد خانوار بیشتری دارند.
 
وی ادامه داد: مسئولیت کمیته برآورد و تعیین خسارات سیل اخیر در خوزستان بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.
 
وی افزود: برای انجام برآورد دقیق خسارات، دستورالعمل ها، فرم ها و جداول لازم مربوطه به فرمانداری های استان ارسال شد و هم اکنون 10 شهرستان استان به سامانه ای که به منظور برآورد خسارت ها در وزارت کشور پیش بینی شده دسترسی دارند.
 
رییس کمیته برآورد و تعیین خسارات قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: قرار است بنا به درخواست سازمان جهادکشاورزی خوزستان دیگر شهرستان های استان برای اعلام خسارات خود به این سامانه نیز دسترسی پیدا کنند.
 
حاجتی بیان کرد: همزمان با کاری که در خوزستان انجام می شود گروه هایی از دفاتر مختلف این سازمان در حال اعزام به خوزستان هستند و بازدیدهایی را انجام می هند تا به ابعاد خسارات اشراف بیشتری داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار