در شورای آموزش و پرورش خوزستان مطرح شد:
جمشید کمایی : انتظار داریم زمان برگزاری کنکور سراسری حداکثر با 2 هفته تاخیر در روزهای 27 و 28تیر برگزار شود؛ وزارت آموزش و پرورش نیز با این مساله موافق است. 
کد خبر: ۷۴۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 08 May 2019

غلامرضا شریعتی در شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: مشکلات سیل و مسائل مربوط به آن بر کسی پوشیده نیست. در سیل همه اقشار و دستگاه‌های مختلف و مردم دست به دست هم دادند و تاکنون توانستند آن را مدیریت کنند، البته هنوز در برخی مناطق، ما درگیری‌هایی داریم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: روستاهای جنوب اهواز نیز به تدریج در حال خارج شدن از آبگرفتگی هستند. در حوضه کرخه نیز با توجه به اینکه توانسته‌ایم خروجی آب را در دو روز گذشته کاهش دهیم امیدوارم شرایط بهتر شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای آتی، بیشتر مناطق ما از زیر آب خارج می‌شوند. از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم مانند زمان سیل تمام امکانات را مجددا بسیج کنند تا زمین‌های مردم از زیر آب خارج شوند و شرایط را برای کشت تابستانه آماده کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد:114 مدرسه ما در خوزستان آسیب دیدند که حدود 15 مدرسه نیاز به بازسازی کامل دارند. در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، خیرین پذیرفتند که 210 میلیارد تومان را برای ساخت مدارس کل کشور تقبل کنند.

شریعتی ادامه داد: وزارت نفت نیز قرار است بازسازی و تعمیر مدارس و خانه‌های بهداشتی را که در حوزه مناطق نفت‌خیز هستند، بر عهده بگیرد. با این حساب به جز شوش و شعیبیه شوشتر بقیه مناطق ما شامل این تصمیم وزارت نفت می‌شود. همچنین خیرین مدرسه‌ساز خوزستانی آمادگی کمک به این حوزه را دارند.

وی تصریح کرد: از آموزش و پرورش انتظار داریم در کنار کمک‌هایی که می‌شود، کمک به 205 معلم آسیب دیده در بحث سیل را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

استاندار خوزستان گفت: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی دیگر تا این حد جلوه یک ملت را در یک بحران در کشور ندیده بودیم. همه ما نگران آسیب به سرمایه اجتماعی کشور بودیم. یکی از دستاوردها و برکات سیل بالا بردن سرمایه اجتماعی ما بود. مردم همه در کنار هم بودند و بدون چشم‌داشتی مساله‌ای جز کمک به هموطن را نداشتند و دوباره بر یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور تاکید کردند.

شریعتی ادامه داد: افرادی که آمدند، در کنار سیل‌زدگان شرایط سختی را تحمل کردند. حضور جوانان نیز در این حوزه چشم‌گیر بود که با این کار نشان دادند جوانان امروزی ما هیچ کم و کسری را از جوانانی که هشت سال جنگ را اداره کردند، ندارند. این جوانان آمدند تا برای کشور و دین خود ایستادگی کرده و از آن دفاع کنند. این جوانان بار دیگر نشان دادند خوزستان را وطن دوم خود می‌دانند.

وی افزود: همه مردم به خصوص جوانان در این سیل نمره عالی گرفتند و نشان دادند که این جوانان برای کشور خود هر خودگذشتگی را انجام می‌دهند. سیاست دولت در کل کشور پاسداشت کرامت انسانی و برقراری عدالت اجتماعی است؛ به کسانی که مدام دم از مسائل قومیتی و تبعیض می‌زنند متذکر می‌شوم که اقداماتی را که در جهت اصلاح و بهبود شرایط انجام می‌شود، نیز در نظر بگیرند. در همه بخش‌ها به خصوص آموزش و پرورش، طرح‌هایی اجرا شده است تا عدالت اجتماعی را گسترش دهد.

استاندار خوزستان ادامه داد: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و اختصاص بورس تحصیلی به دانش‌آموزان از جمله این طرح‌ها بوده است. یک‌هزار و 250 نفر برای دریافت بورس تحصیلی شرایط لازم را کسب کردند. این بورس به دانش‌آموزان مناطق روستایی، عشایری و ... با ضریب محرومیت 6 تا 9 اختصاص داده شده است.

شریعتی گفت: این بورس در ایجاد انگیزه برای دانش‌اموان تاثیر زیادی دارد و همچنین رابطه مستقیمی با پیشرفت تحصیلی آن‌ها دارد که به دانش‌آموزان مقطع اول و متوسطه اختصاص داده شده است. براساس اطلاعات به دست آمده میانگین نمرات این دانش‌آموزان 84 صدم ارتقا پیدا کرده است. امیدواریم که این بورس تحصیلی در سال‌های آینده در خوزستان ادامه پیدا کند. هر چه زودتر باید نتایج آن مشخص شود و تعداد بورس‌شوندگان نیز باید در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

وی در خصوص خسارات ناشی از سیل به حوزه کشاورزی گفت: در خرید محصولات کشاورزی از سال گذشته عقب‌تر نیستیم. با وجود اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از تولیدات ما آسیب دیده‌اند، در موارد مختلفی مانند گندم، کلزا و چغندر میزان تولید ما از سال گذشته بالاتر است؛ چرا که مقدار تولید در هکتار و بهره‌وری بالاتر رفته است.

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: در بحث سیل، کمیته استانی در حال برآورد خسارات وارده به استان است. علاوه بر بحث آموزش و پرورش تیم‌هایی نیز در بخش‌های مختلف سازمان برنامه و بودجه کشور برای بررسی میدانی در خوزستان حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: برآوردهای آن‌ها در دو بخش بررسی خسارات مردمی و خسارات زیرساختی است. به نسبت کل حجم خسارات وارد شده به استان، خسارات وارد شده به مدارس درصد کمتری دارند و از این نظر قابل مدیریت‌تر هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: تعداد زیادی از روستاهای ما در حریم بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها هستند. در حال انجام یک کار فشرده یک ماهه با دانشگاه شهید چمران اهواز، سازمان آب و برق، بنیاد مسکن و دستگاه‌های ذیربط در استان هستیم تا روستاهایی که لازم است حتما جای آن‌ها عوض شود، کاملا مشخص شوند. با توجه به اینکه اغلب این روستاها کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند، تجمیع آن‌ها نیز می‌تواند به این جابجایی کمک کند. اگر لازم است مدارس نیز جابجا شوند، باید در این حوزه در نظر گرفته شوند.

حاجتی تصریح کرد: شاید بتوان گفت خروجی آموزش و پرورش در دو بخش الزامات و سیاست‌ها در سطح ملی و اقدامات استانی تقسیم‌بندی می‌شود. الزامات و سیاست‌های سطح ملی را نیز همه باید در سطح استان‌ها اجرا کنیم اما اقدامات استانی شامل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود. در بحث سخت‌افزاری وضعیت خوزستان در مقایسه با تمام کشور، بد نیست. 

وی افزود: مشکل اصلی ما در حوزه سخت‌افزاری قدمت بالای مدارس ما است که اعتبارات لازم برای حل این مشکل، اعتبارات ملی هستند که در این زمینه امسال اعتبارات ما رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و قول‌هایی داده شده که در این حوزه به خوزستان توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: مساله دیگر بحث حفظ استانداردها است. یکی از مشکلات ما این است که مدارس را از نظر تجهیزات در یک سطح قابل قبول نگه داریم. گاهی می‌بینیم یک مدرسه نوساز پس از مدت کوتاهی شرایط نامساعدی پیدا می‌کند. این مساله تا حدی به مسائل فرهنگی نیز مربوط است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

حاجتی تاکید کرد: امسال می‌خواهیم بیشترین انرژی خود را صرف تعمیر و تجهیز مدارس استان کنیم. در برخی مدارس ما سرویس بهداشتی مناسب وجود نداشت و همین مساله موجب ترک تحصیل برخی دختران شد. از سال گذشته کار برچیده شدن مدراس کانکسی را در دستور کار قرار داده‌ایم. به‌روز کردن شناسنامه مدارس و مکان استقرار آن‌ها نیز در دستور کار ما قرار دارد. 

وی خاطرنشان‌کرد: همه توجه و برنامه‌ریزی ما در مدارس دولتی است. باید توجه داشت که مدارس غیرانتفاعی که عمدتا در فضای آموزشی کوچکتری در مقایسه با مدارس دولتی فعال هستند و تراکم دانش‌آموزی بیشتری دارند، از نظر بهداشتی نیز شرایط مناسبی ندارند؛ بنابراین باید به مدارس غیرانتفاعی نیز توجه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: در وقفه‌ای که در بازگشایی مدارس رخ داد، ممکن است بیشترین ضربه را دانش‌آموزان کنکوری بخورند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم آموزش و پرورش در این مدت هر چه توان دارد را برای دانش‌آموزان کنکوری صرف کند؛ چرا که در سال تحصیلی آینده نیز می‌توان برخی عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات را جبران کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این نشست گفت: حدود 730 هزار نفر از دانش آموزان در مناطق سیل زده بودند که این تعداد دانش آموز به مدت 2 هفته تعطیل و از تحصیل بازماندند که تلاش شد با برگزاری کلاس های تقویتی و کنکوری این کمبود را جبران کنیم.

محمد تقی زاده بیان کرد: با کمک خیران در کشور بخش زیادی از هزینه بازسازی مدارس سیل زده خوزستان تامین شد.

وی گفت: زندگی 205 معلم نیز بر اثر سیلاب دچار خسارت شده که برای جبران آسیب وارد شده به خانواده آنها اقداماتی در حال انجام است.

در ادامه علی قربانی اظهار کرد: با شروع سیل ابتدا تجهیزات و وسایل قیمتی مانند کامپیوترها از مدارس خارج شدند. در مرحله بعد مدارس به عنوان محل اسکان سیل‌زدگان در نظر گرفته شدند و مدرسه‌ای که 100 تا 150 دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کردند، دو هزار نفر در آن اسکان داده شدند. اقدامات لازم مانند ایجاد سرویس بهداشتی، خرید کولر و ... برای سیل‌زدگان انجام شد. 
  
وی افزود: از 114 مدرسه ما که روستاهای آن‌ها دچار آبگرفتگی شدند، 104 مدرسه آسیب دیدند. از این تعداد 50 مدرسه به دلیل آسیب‌های جدی که دیدند، امکان حضور دانش‌آموزان در آن‌ها مهیا نیست و باید تخریب شوند. 54 مدرسه نیز به تعمیرات اساسی نیاز دارند. در مناطق سیل‌زده در برخی مدارس ما، تا یک و نیم متر آب بالا آمده بود و دیگر ساختمان‌های این مدارس استحکام لازم را ندارند. 
  
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: سازمان نوسازی مدارس 15 میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و بازسازی این مدارس به ما اختصاص داد. در جشنواره خیرین که در تهران برگزار شد مبالغ خوبی اختصاص پیدا کرد. وزارت نفت نیز قرار است خسارات مناطق سیل‌زده‌ای را که تحت پوشش مناطق نفتی هستند، جبران کند. 
  
قربانی تصریح کرد: نسبت به میانگین سرانه فضای آموزشی در کل کشور که 8.39 متر مربع است، فاصله داریم. ما 10 هزار کلاس درس برای رسیدن به سرانه کشور نیاز داریم. با توجه به اینکه 10 هزار کلاس تخریبی نیز در استان وجود دارد، در مجموع باید 20 هزار کلاس درس بسازیم تا به میانگین کشوری برسیم. باید حدود دو هزار مدرسه در استان را نیز بازسازی کنیم. 
  
وی گفت: در شوش و در بخش شاوور بیشترین میزان خسارات را داشتیم. در شوش 12 مدرسه وجود دارد که باید تخریب شوند. همچنین 18 مدرسه نیاز به تعمیرات اساسی دارند. در مجموع هزینه لازم برای تعمیر و تخریب مدارس شوش 24 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شده است. در کل استان به 99 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات نیاز داریم. 
  
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: سال گذشته 185 میلیارد تومان اعتبار استانی برای ساخت و تعمیر مدارس اختصاص پیدا کرد و 135 میلیارد تومان نیز اعتبار ملی به ما ابلاغ شد. 
  
قربانی گفت: پیش از بازگشایی مدارس و شروع کلاس‌ها تا حد امکان تجهیزات درسی در بین مدارس مناطق سیل‌زده توزیع شد تا دانش‌آموزان مشکلی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. 
  
وی در خصوص تغییر مکان برخی مدارس روستایی در مناطق سیل‌زده گفت: قرار نیست مدارس یا مکان روستاها خیلی جابجا شود. باید مدارس ما در روستا باشند. از بنیاد مسکن برای مکان مدارس استعلام کرده‌ایم که بعد از اعلام جواب آن‌ها، محل مدارس مشخص می‌شود. 
  
وی با اشاره به اینکه اداره‌کل نوسازی مدارس آماده کلنگ‌زنی تمام 50 مدرسه آسیب‌دیده در استان است، گفت: اغلب مدارس روستایی ما دچار آبگرفتگی شده‌اند. مدارس روستایی نیز حداکثر شش کلاسه هستند. برای اینکه زمان ساخت مدارس را کاهش دهیم، از روش‌های نوین ساختمان‌سازی استفاده خواهیم کرد. در گذشته با استفاده از این روش‌ها توانستیم یک مدرسه سه کلاسه را در مسجدسلیمان در کمتر از 45 روز بسازیم. این روش‌ها از استاندارد، سرعت و کیفیت مناسبی برخوردارند.

همچنین جمشید کمایی بیان کرد: زمان برگزاری کنکور سراسری 13 و 14 تیر است و امتحانات پایه دوزادهم نیز 25 خرداد برگزار می شود؛ برنامه ریزی شده که از 28 خرداد تا هشتم تیر کلاس های کنکور برای تقویت دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار شود. 

وی ادامه داد: انتظار داریم زمان برگزاری کنکور سراسری حداکثر با 2 هفته تاخیر در روزهای 27 و 28تیر برگزار شود؛ وزارت آموزش و پرورش نیز با این مساله موافق است. 

کمایی گفت: همچنین خواستار اختصاص سهمیه 10 درصدی به دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده در کنکور هستیم. وی ادامه داد: از 34 هزار و 694دانش‌آموز پایه دوازدهم خوزستان، 15 هزار و 797 دانش‌آموز در مناطق سیل زده هستند که رقم بالایی است و در تعیین شاخص کنکور استان تاثیر گذار است. 

کمایی افزود: برگزاری کلاس‌های دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، و امتحانات پایه ششم نیز از 28 اردیبهشت آغاز می‌شود ؛ برای پایه هفتم، هشتم و نهم نیز کلاس‌های جبرانی در نظر گرفته شده است. 

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با توجه به اینکه قرار است نمرات امتحانات مرداد و شهریور برای دانش‌آموزان سیل‌زده به عنوان قبولی خرداد تلقی شود و تا شهریور نیز نتایج کنکور اعلام شده است؛ پیشنهاد می‌کنیم که برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده نتایج کنکور بار دیگر با احتساب نمره کتبی شهریور اعلام شود. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار