مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان
وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: احتمال اینکه سیل بند درد دل در منطقه لورگ باغ سیستان به طور عامدانه شکسته شده باشد وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱ 03 May 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان وحید پورمردان گفت: سیل بند درد دل در گذشته و در زمان خشکسالی منطقه و به واسطه نگهداشت حق آبه تالاب هامون (۶۰ میلیون متر مکعب) که از محل چاه نیمه ها تامین میشد، احداث گردیده است و خبر شکسته شدن سیل بند در منطقه لورگ باغ صحت دارد. اما چرایی و نحوه شکستگی آن در پاره ای از ابهام است چرا که شخصا به همراه تیم های کارشناسی سازمانی و اداره کل قبل از ورود سیلاب ها از منطقه بازدید و حتی نسبت به استحکام این بند خاکی اقدامات فنی و عملیاتی انجام شد و با اعزام ماشین آلات این بند ترمیم و مستحکم سازی گردید. همچنین طی بازدید اخیر از محل مورد نظر که بحمدالله لبریز از آب بود از استحکام آن مطمئن شدیم. (تصاویر و گزارش این بازدید در وبسایت اداره کل و خبرگزاریها موجود است(.

وی ادامه داد: سازه این سیل بند بسیار مستحکم و قابل دفاع بود و می توانست در برابر حجم ورودی آب استقامت کند اما در کمال تعجب شاهد بودیم که علیرغم تصورات، این سیل بند از سه نقطه! شکسته شد که پس از بررسی های اولیه به این نتیجه رسیدیم که احتمال عامدانه بودن کار و دخیل بودن نیروی انسانی و افراد مغرض یا ذینفع در شکسته شدن سیل بند وجود دارد.

 وی تاکید کرد: پرسنل محیط زیست بلافاصله در محل حاضر شدند اما در حال حاضر به دلیل حجم بالای آب امکان انجام هرگونه عملیات فنی و خاکی مقدور نیست. لذا این اطمینان به شهروندان داده می شود که هیچ مشکلی برای منطقه به وجود نخواهد آمد چرا که تجربه نشان داده همواره با ورود آب، تالاب هامون در حال یکپارچه شدن بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

به گفته پورمردان؛ با توجه به اینکه در حال حاضر نیز شاهد ورود آب از فراه رود هستیم پس صحبت های مطرح شده برخی افراد در خصوص بازگشت آب به کشور افغانستان نیز صحت نداشته و از همه مسئولان شهرستانی تقاضا داریم از اظهارنظرهای شتابزده و بدور از مباحث کارشناسی پرهیز نموده و بیان واقعیات تخصصی را در این خصوص به کارشناسان و افراد آگاه واگذار کرده و موجبات نگرانی شهروندان و جوسازی علیه دستگاههای دولتی که در راستای شرح وظایف خود شبانه روز تلاش دارند را فراهم نکنند.

وی اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست تمامی نظارت های لازم در این خصوص را انجام داده و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد چراکه برای انجام اینچنین پروژه هایی دولت هزینه نموده است.

پورمردان در پایان خاطرنشان کرد: این اداره کل به صورت شبانه روزی و مداوم به اقدامات عملیاتی و اجرای پروژه های فنی خود جهت کنترل کانونهای گرد و غبار ادامه خواهد داد و امید است ورود آب نیز کماکان ادامه داشته باشد تا با انتقال این سیلابها به کانونهای مذکور بهترین بهره برداری ازین نعمت خدادادی صورت پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار