رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پیشنهاد فراکسیون کارگری مجلس برای حداقل دستمزد/توضیحات وکیل طلبه مازندرانی درباره شکایت از مهناز افشار/فعالان کارگری در میدان بهارستان بازداشت شدند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 02 May 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پیشنهاد فراکسیون کارگری مجلس برای حداقل دستمزد

علیرضا محجوب به مناسبت روز کارگر درباره وضعیت این قشر از جامعه و افزایش دستمزد کارگران در سال جدید اظهار داشت: دستمزد جدیدی به حقوق کارگران افزوده شده است، اما بعضی از کارفرمایان اضافه‌کاری‌ها را حذف کرده‌اند. به همین دلیل نگرانی‌های جدید به وجود آمده است. علیرضا محجوب با بیان اینکه پیشنهاد ما در فراکسیون کارگری مجلس حداقل دستمزد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برای کارگران و افزایش ماهانه بوده است، تصریح کرد: تاکنون این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفته است.

نظر علی مطهری درباره اخراج شفر

مطهری درباره برکناری شفر و در پاسخ به این که "با توجه به قانون فیفا که اشاره به این دارد که تراز مالی باشگاه‌ها باید با هم جور در بیاید، شفراز باشگاه اخراج شده است. یک میلیون و۲۰۰هزار دلار طلب دارد که باید به وی پرداخت شود. در ۱۰سال گذشته باشگاه استقلال یک میلیون و ۲۰۰هزار دلار درآمد نداشته است. نیازی به این نیست که قانونی وجود داشته باشد که تراز مالی باشگاه‌ها با هم جور در بیاید"، گفت: نیازی به قانون وجود ندارد. این امر عقلی است که باید رعایت کنند. نظارت‌ها و بازرسی‌هایی که از سوی فدراسیون صورت می‌گیرد، باید رعایت کنند تا باشگاه‌ها به مشکل برخورد نکنند. /خانه ملت

گرانی دوباره در آستانه ماه رمضان

طی روز‌های گذشته اخباری از افزایش قیمت خرما، برنج و شکر در آستانه ماه رمضان منتشر شد و اخیرا نیز زمزمه‌های افزایش قیمت لبنیات به گوش می‌رسد. این در حالی است که اواخر فروردین ماه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شدن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز و معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از حذف شدن ارز دولتی برای واردات کره، حبوبات و چای خبر داده بودند. بر اساس همین مصوبه ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی برای واردات آن‌ها استفاده خواهد شد. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص حذف ارز دولتی کره می‌گوید: واردات کره از کشور‌های نیوزلند، استرالیا، هلند، آلمان و فرانسه و با ارز دولتی صورت می‌گرفت. اخیرا اعلام شده که دلار ۴۲۰۰ تومانی به این کالا تعلق نمی‌گیرد در نتیجه قیمت کره نیز افزایش تا دو برابری خواهد داشت. / رویداد۲۴

توضیحات وکیل طلبه مازندرانی درباره شکایت از مهناز افشار

وکیل مدافع شاکی مهناز افشار تصویر درخواست نیابت صادره از سوی دادسرای بابل به دادسرای ناحیه ۳۱ تهران مبنی بر احضار مهناز افشار را تایید کرد و گفت: تصویر نیابت منتشره در فضای مجازی کاملاً صحیح است. متهم با بازنشر نابخردانه تصویر و متنی جعلی که از موکل در فضای توییتری منتشر و تا قبل از آن هم دیده نشده بود، باعث شد این طلبه از همه جا بی‌خبر مورد هجمه افراد و تهدید و توهین قرار گیرد. بر همین اساس از مهناز افشار به اتهام نشر اکاذیب و انتشار بدون اجازه تصویر افراد حسب مواد ۱۷ و ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای شکایت کردیم که به دنبال این شکایت، دادسرای بابل برای احضار و انجام تحقیقات به دادسرای تهران نیابت داد. این وکیل دادگستری همچنین درباره بند پایانی درخواست نیابت مبنی بر مطرح بودن پرونده دیگری به اتهام تشویق به فساد و فحشا برای مهناز افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه نیز گفت: این بخش مربوط به اعلام جرم یک شخص حقیقی در بابل علیه مهناز افشار به خاطر اقدامات او در فضای مجازی است که این مسئله نیز به تهران نیابت داده شده است.

فعالان کارگری در میدان بهارستان بازداشت شدند

کانال سندیکایی کارگران شرکت‌واحد اتوبوس‌رانی تهران اعلام‌کرده، گردهمایی اعتراضی فعالان این سندیکا و برخی فعالان دانشجویی در میدان‌بهارستان تهران (روبه‌روی مجلس) به‌ مناسبت روز جهانی کارگر، از سوی پلیس و نیرو‌های امنیتی برهم خورده. این اعلامیه افزوده: «دست‌کم ۲۰تن از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی بازداشت شده‌اند و رضا شهابی، حسن سعیدی، وحیدفریدونی، ناصر محرم‌زاده، رسول طالب‌مقدم، محمدعلی اصلانی و اسدالله سلیمانی، از اعضای این سندیکا در میان بازداشت ‌شدگان‌اند.»

سازمان حمایت پاسخگوی گرانی خودرو نیست

نوسانات قیمتی در بازار خودرو، این روز‌ها در حالی به اوج رسیده است که سازمان حمایت از مصرف کننده هیچ دخالت و اقدامی در خصوص کنترل قیمت‌ها انجام نمی‌دهد. این در حالی است که در ماده ۷ اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمده است: حمایت از مصرف‌کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمت‌های داخلی و خارجی و کنترل آنها، از جمله وظایف اصلی آن است. با وجود پیگیری‌های خبرنگار اقتصاد آنلاین برای ارتباط با متولیان رسیدگی به این موضوع در سازمان حمایت از مصرف کننده، هیچ یک از مسئولان این سازمان پاسخگوی وضع موجود نیستند. /عصر خودرو

برخی چاه‌های نفت را به خاطر سیل بستیم

احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی یک نشست خبری در نمایشگاه نفت و گاز گفت:با اقدامات پیشگیرانه و فعالیت‌هایی که انجام شد، از بحرانی شدن بیشتر شرایط ناشی از سیل جلوگیری شد. ما در سیلاب اخیر در دو جبهه فعال بودیم. هم در بعد راهبری تولید و صیانت از تاسیسات، هم در کمک به مناطق سیل‌زده. البته با هماهنگی مجبور شدیم برخی چاه‌ها را ببندیم، اما با وجود این صد در صد برنامه تولیدی‌مان محقق شد. /شانا

مجلس خبر نداشت و سهمیه‌بندی و گران‌شدن بنزین عقب افتاد

خبرگزاری تسنیم که صبح‌امروز خبر داده‌بود از فردا بنزین سهمیه‌بندی و گران می‌شود، نوشته: «درپی مخالفت شدید مجلس با تصمیم شورای هماهنگی سران سه‌ قوه برای سهمیه‌بندی بنزین بدون اطلاع نمایندگان، درحالی‌که دولت برای آغاز سهمیه‌بندی بنزین از فرداشب آماده شده بود، ظاهرا اجرای این تصمیم به زمان دیگری واگذار شده.» محمد خالدی، نماینده لردگان و عضو کمیسیون‌انرژی مجلس هم به تسنیم گفته «شورای هماهنگی سران سه‌قوه تنها مجاز است تصمیم‌های کلان بگیرد و نمی‌تواند بدون تصویب مجلس در موضوع افزایش یا تغییر قیمت بنزین تصمیمی بگیرد.» خبرگزاری ایرنا هم به‌نقل از سخن‌گوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که فردا قرار نیست بنزین سهمیه بندی شود.

توضیح وکیل هدایتی درباره اتهام پولشویی آقای عابربانک

وکیل حسین هدایتی گفت: پرونده پولشویی موکلم به دادگاه کیفری شماره ۲ ارجاع و از آنجا به یکی از شعبات جهت رسیدگی سپرده می‌شود. مدیر خراسانی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که مبلغ پولشویی حسین هدایتی که در کیفرخواست به آن اشاره شده چقدر است، اظهار داشت: به دلیل اینکه در دادگاه راجع به پولشویی صحبت نشد، حضور ذهن ندارم و باید کیفرخواست را بررسی کنم. وی افزود: اتهام پولشویی به موکل من (حسین هدایتی دولابی) که در کیفرخواست آمده به دلیل عدم صلاحیت دادگاه مطرح نشده است. مدیر خراسانی در پاسخ به این سوال که در صورت رأی به عدم صلاحیت دادگاه جهت رسیدگی به اتهام پولشویی در کدام مرجع به این اتهام رسیدگی خواهد شد، گفت: پرونده به دادگاه کیفری شماره ۲ ارجاع و از آنجا به یکی از شعبات جهت رسیدگی سپرده می‌شود.

احتمال کاهش پایبندی ایران به تعهدات برجامی

مشاور وزیر امور خارجه از احتمال کاهش پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود طبق بند ۲۶ این توافق خبر داد. بهزاد صابری، مشاور ظریف با اشاره به پیام توییتری حسین قریبی، دستیار ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر ایران در اجرای بند ۲۶ برجام و در پاسخ به اعمال دوباره تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا تصمیم بگیرد که اندکی اجرای تعهدات خود را کاهش دهد، در واقع این صرفاً کمکی به حقوق شناخته شده برای آن در خود توافق (هسته‌ای) است. حسین قریبی، پیش‌تر در صفحه توئیتر خود با اشاره به اظهارات سید عباس عراقچی در دور جدید نشست رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکیه مبنی بر واکنش احتمالی ایران به آن‌چه فشار حداکثری (آمریکا) نوشت: ایران رفتار قلدرمآبانه آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای را محکوم می‌کند.

سیدبشیر حسینی: هم مهناز افشار باید سواد رسانه‌ای یاد بگیرد، هم رائفی‌پور و مومن‌نسب

سیدبشیر حسینی، مدیر گروه علوم نوین رسانه‌ دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما گفت: همان طور که سلبریتی‌های ما نابالغ عمل می‌کنند و با یک حوزه جدید مواجه شده‌اند، حکومت‌ها هم همین طور هستند. سلبریتی‌های سابق رسانه مستقیم شخصی نداشتند الان ما میکروپرسونال سلبریتی‌ها هم داریم که واقعا خرده‌ستاره‌هایی هستند که برای خودشان برند شخصی می‌سازند و مستقیما می‌توانند نظرشان را ثبت و ضبط کنند و حداقل به تعداد فالورهایشان آن نظر به جاهای دیگر هم می‌رسد. او در این زمینه گفت: مهناز افشار و فالورهایش، پرویز پرستویی و فالورهایش و... همان طور که می‌توانند تهدید باشند، فرصت هم می‌توانند باشند. می‌توانند زبان مردم باشند و مردم نظراتشان را از زبان آنها بشنوند و حتی مایه رشد جامعه و دولت باشند اما لازمه‌اش این است که هم بیشتر یاد بگیرند و هم خودشان خودشان را محدود کنند. در هر حوزه‌ای پرویز پرستویی نباید ورود کند، همانطور که مهناز افشار نباید ورود کند، همانطور که سیدبشیر حسینی و رائفی‌پور و مومن‌نسب ... نباید ورود کنند. هر کس می‌تواند در حوزه تخصصش ورود کند. قطعا درباره خیلی از این بزرگواران، چه سلبریتی‌ها و چه سخنورها، خود من کلی نکته دارم که این عنوان کارشناس ارشد در تقریبا همه چیز و سیستم اظهار نظر کارشناسی‌شان را درک نمی‌کنم با چه پشتوانه علمی خلق شده است. منصفانه و عالمانه و با فضای مثبتش این است که همه مسوولانه، در حیطه تخصصی و مشخص شده و در راستای منافع ملی و مسئولیت اجتماعی، مثل همه جای دنیا ورود کرده و ورود غیرتخصصی بیش و پیش از برخورد قهری و قضایی، با بالا رفتن سواد رسانه‌ای عمومی، باید برایشان هزینه منفی داشته باشد.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره پائولو کوئیلو

رهبر معظم انقلاب صبح روز دوشنبه بازدید مفصلی از نمایشگاه کتاب داشتند و با غرفه‌داران به گفت‌وگو نشستند. در بخشی از این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای در غرفه «بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه» حضور پیدا کردند و درباره چند کتاب از این ناشر با غرفه‌دارها گفت‌وگو کردند. یک کتاب از پائولو کوئیلو نویسنده اثر مشهور «کیمیاگر» کتابی بود که نظر رهبری را جلب کرده و درباره آن از غرفه‌دارها پرسیدند. متن گزارشی که درباره این پرسش و پاسخ منتشر شده را در ادامه می‌خوانید: پرسیدند: «این کتاب درباره‌ی چیست؟» فروشنده گفت: «درباره‌ی یک سفر معنوی است» رهبر انقلاب گفتند: «اما این نویسنده اصلا اهل معنویت نیست!»

گرانی خرما زیر سر ترامپ های ایرانی است

رئیس اتاق اصناف استان تهران با بیان اینکه نظر دولت بر عدم افزایش قیمت نان است تصریح کرد: این دیدگاه دولت در شرایطی است که هزینه برق، آب، گاز، تلفن، مالیات، بیمه و هزینه پرسنل هر سال افزایش می یابد درنتیجه نمی توان توقع داشت که نانوا نان را با همان قیمت چهار سال قبل عرضه کند و این هزینه ها را هم بپردازد. وی در ادامه اظهار داشت: قانون نظام صنفی ساری و جاری است و ما باید از آن تبعیت کنیم اما اصلاح چند بند آن را در دستور کار قرار داده ایم. در حال حاضر یک وضعیت بحرانی داریم و همه باید دست در دست هم دهیم و به امید دولت تنها نباشیم. همه آحاد جامعه وظیفه دارند به دولت کمک کنند تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم. نوده فراهانی گفت: یک ترامپ در آمریکا است اما هزار ترامپ در کشور داریم؛ آنها هستند که متاسفانه این بساط را برای مردم درست کرده اند اگر سوءاستفاده کنندگان را شناسایی و برخورد کنیم وضعیت خیلی بهتر خواهد شد.

پرونده عیسی شریفی، معاون قالیباف آماده صدور قرار نهایی است

دادستان نظامی تهران گفت: پرونده موسوم به شهرداری آماده صدور قرار نهایی و ارسال به دادگاه است. به گزارش سازمان قضائی نیروهای مسلح، غلامعباس ترکی در حاشیه مراسم رونمایی از کارت ویژه ضابطان نظامی با اعلام این مطلب افزود: متهمان اصلی این پرونده کماکان در بازداشت به سرمی‌برند و رسیدگی به اتهامات آنها به صورت دقیق، جامع و با رعایت موازین قانونی انجام شده است. وی اظهار داشت: در طول رسیدگی تلاش شده است تا اموال مورد سوءاستفاده شناسایی شوند که خوشبختانه بخش عمده ای از این اموال شناسایی و توقیف شده است. دادستان نظامی استان تهران تصریح کرد: میزان دقیق سوءاستفاده‌های مالی را بر اساس فرآیندهای قانونی کارشناسان و حسابرسان تعیین می‌کنند و استرداد اموال توقیفی نیز برعهده دادگاه رسیدگی کننده به پرونده است.

بهروز نعمتی: مردم طاقت افزایش قیمت بنزین را ندارند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهوری خواست جلوی افزایش قیمت بنزین را بگیرد چرا که به عقیده او مردم طاقت افزایش دوباره قیمت بنزین‌ها را ندارند. بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با انتقاد از اخبارهای منتشر شده درباره افزایش قیمت بنزین نوشت: با هرکسی درمورد افزایش قیمت بنزین صحبت کردم گفت تصمیم سران نظامه، آقای روحانی اگر شما هم به سران نظام ارجاع نمی‌دهید، جلوی این تصمیم را بگیرید. با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی مجلس را هم در جریان نگذاشتید، از این تصمیم اشتباه بر گردید، مردم طاقت افزایش قیمت‌ها را ندارند.

صف طولانی مقابل پمپ بنزین ها

پس از اظهارات وزیر اقتصاد که از نهایی شدن تصمیم بنزینی دولت خبر داده بود، از روز گذشته رسانه‌ها از احتمال اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴ پنجشنبه خبر داده بودند و امروز نیز برخی منابع مطلع در دولت از نهایی شدن این تصمیم خبر دادند. علیرغم توقف این طرح و یا تأخیر در اجرای آن صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شده است.

فرمانده کل ارتش: تهدیدها جدی است

فرمانده کل ارتش درخصوص تهدیدات دشمن، این تهدیدات را جدی ارزیابی کرد و گفت: همه نيروها بايد يگان های خودشان را با تفكر شب حمله اي آماده كنند و بازي جنگ را دایما تمرين كنند. موسوی افزود: ارتش در این چهل سال هرگز در این حد از منزلت که امروز دارد، نبوده است و این منزلت هم در چشم فرمانده معظم کل قوا و هم مردم است. فرمانده ارتش در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تهدیدات دشمن گفت: تهدیدات امروز جدی است البته این تهدیدات در ابتدای کار زمینی نخواهد بود اما نیروی زمینی به عنوان محور همه عملیات باید با این وجود آمادگی خود را حفظ کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار