چنگلوایی تصریح کرد: خوزستان هفت سال پیاپی مقام اول تولید گندم را کسب کرده است و بیش از ۱۲ و نیم درصد تولید گندم کشور در خوزستان انجام می‌شود و گندم مصرفی ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در خوزستان تولید می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 01 May 2019

جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز عصر روز گذشته با حضور استاندار و دیگر مدیران دستگاه‌های مختلف در استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص تولیدات کشاورزی، اظهار کرد: گندم امنیت غذایی است به همین دلیل مرزبانان و گمرک در خصوص انتقال گندم از مرزها دقت کافی را داشته باشند و به دلیل این‌که ممکن است که از طریق استان‌های دیگر به خارج از کشور منتقل شود ورودی و خروجی استان خوزستان حفاظت شود.

وی افزود: تدابیر لازم اندیشیده شود که گندم در نزدیک‌ترین مکان ممکن خریداری شود و در خصوص کمبود ماشین‌آلات برای جابه‌جایی گندم از مراکز خرید به سیلوهای استاندارد در صورت نیاز از ماشین‌آلات ارتش و سپاه پاسداران استفاده می‌شود تا مشکل مرتفع شود.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود کالاهای زیاد از بنادر خوزستان، عنوان کرد: کشتی‌های زیادی به بنادر خوزستان وارد شد و کالاهای اساسی، خوراک دام و طیور وارد استان شد و دغدغه‌ها در این خصوص مرتفع شد تا شرایط آینده را راحت‌تر سپری کنیم.

وی گفت: ۱۳ هزار رأس دام که از طریق مرزهای خوزستان وارد شده بود در روزهای گذشته در استان توزیع شد و لازم است که سازمان صنعت معدن نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشند تا مردم کمتر تحت فشار قرار بگیرند.

شریعتی با اشاره به خسارت سیل به مردم خوزستان، اظهار کرد: به‌زودی با جبران خسارت‌های وارد شده تلخی سیل برای مردم شیرین می‌شود و همه از بارش باران راضی خواهند بود؛ همچنین امسال کشت برنج کاملاً آزاد است و هیچ محدودیتی در الگوی کشت نیز وجود ندارد.

همچنین رضا نجاتی اظهار کرد: امسال در پی وقوع سیلاب خسارات زیادی به حوزه کشاورزی وارد شد اما با توجه به ظرفیت بالای بخش کشاورزی خوزستان فصل برداشت گندم آغاز شده است؛ یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک کشور گندم است و استان خوزستان یکی از استان‌های هدف و با اهمیت در این زمینه است و در تولید گندم نقش اساسی دارد.
 
وی با اشاره به قاچاق احتمالی گندم، افزود: دشمنان در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌اند و اخیرا مقام معظم رهبری در این خصوص تأکیداتی داشتند. مساله قاچاق گندم چندین بار در جلسات شورای تامین مطرح شده و شورای تامین شهرستان‌ها نیز فعال شده‌اند. این جلسه نیز در راستای جلوگیری از قاچاق گندم و این کالای اساسی است.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده در مورد قاچاق کالاهای اساسی در خوزستان و تلاش مرزبانان، ارتش و سپاه پاسداران، این موضوع به خوبی کنترل شده است؛ هرچند نواقصی از نظر فنی در مرز و در حوزه‌های مرزی وجود داشته است اما قاچاق کالاهای اساسی مدیریت شده است.
 
نجاتی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، عنوان کرد: امسال سال رونق تولید است و باید از ورود کالای قاچاق به کشور با جدیت جلوگیری شود.
 
وی افزود: موضوع بعدی در خصوص کالاهای قاچاق موجود در بازار است که در این زمینه باید بازرسی بیشتری در بازار داشته باشیم و از ورود کالاهای قاچاق به بازار جلوگیری شود تا به رونق تولید در کشور برسیم.
 
مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان با اشاره به مصوبات جلسه، گفت: مقرر شد مراکز خرید گندم افزایش یابد. همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پول کشاورزان پس از تحویل گندم به مراکز خرید پس از ۲۴ ساعت پرداخت می‌شود که این موضوع می‌تواند در کاهش موفقیت دلالان تأثیرگذار باشد.
 
وی تصریح کرد: همچنین در مورد اینکه گندم‌های مکشوفه در محل مناسبی نگهداری شوند تاکید شد. در زمینه حمل و نقل گندم کمی مشکل کمبود کامیون وجود دارد که مقرر شد این مشکل رفع شود. 
 
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد نامه‌ای با امضای استاندار خوزستان به آقای افشارنیا رئیس‌کل دادگستری خوزستان در خصوص برخورد جدی دادستان‌های شهرستان‌ها در خصوص برخورد با مراکز غیرمجاز نگهداری یا خرید و  فروش گندم ارسال شود.

خدارحم امیری زاده مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴، اظهار کرد: خوزستان انبار غله کشور و دریچه ورود کالاهای اساسی به کشور است و شاید به دلیل امکانات ناکافی و عدم برنامه‌ریزی مناسب است که دلالان و افراد سودجو فرصت سوء‌استفاده پیدا می‌کنند.

وی افزود: تاکنون 510 هزار تن گندم خریداری شده که 394 هزار تن آن در سامانه شرکت غله ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ با اشاره به پیش‌بینی خرید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در خوزستان، عنوان کرد: عدم پراکندگی مناسب سیلوهای استاندارد در خوزستان مشکل جدی است و در ۱۵ شهر استان خوزستان سیلو استاندار وجود ندارد و ناچار به استفاده از مراکز سنتی و غیراستاندارد هستیم.

وی گفت: برای جابه‌جایی گندم از مراکز خرید به سیلوهای استاندارد به شدت با کمبود کامیون روبرو هستیم در حالی‌که به‌طور متوسط روزانه به ۴۰۰ کامیون نیاز است اما اکنون حدود ۲۰۰ کامیون برای انتقال گندم در حال کار هستند؛ سیلاب امسال، افزایش کرایه در بخش خصوصی و ترخیص کالاهای گمرک از عوامل کمبود کامیون هستند.

امیری زاده با بیان این‌که ۳۸۰ هزار تن گندم در فصل برداشت باید به دیگر استان‌ها منتقل شود، اظهار کرد: هم اکنون به پیک خرید گندم در استان خوزستان رسیدیم و روزانه ۶۰ هزار تن گندم خریداری می‌شود که نیاز به حمل‌ونقل و جابجایی دارد؛ از میزان گندم خریداری شده تا امروز ۸۶ هزار تن گندم از مراکز خرید به سیلوها منتقل شد و از ۶۲ هزار تن که باید به خارج از استان منتقل می‌شد تا کنون فقط ۶ هزار تن منتقل شد.

وی افزود: با توجه به وضعیت جوی و پیش‌بینی بارندگی در روزهای آینده اگر گندم موجود در مراکز خرید سریعاً به سیلوهای استاندارد منتقل نشوند بسیار مخاطره‌آمیز است.

سید رضا حسام  مدیر اموال تملیکی خوزستان اظهار کرد: پیش از این مقرر شده بود که کمیته‌ای تشکیل شود تا از اموال مکشوفه نگهداری شود. زمانی که می‌خواهیم از کالا یا اموالی صیانت کنیم صیانت از آن تنها کشف و یا گرفتن آن نیست؛ اگر بتوانیم اموالی را بگیریم و از آن نگهداری نکنیم باز هم از دست رفته محسوب می‌شود. چه تفاوتی می‌کند به چه روشی حیف و میل شود؟
 
وی افزود: گندم یا آردی که کشف می‌شود باید در محل مناسب نگهداری شود. به طور مثال اگر آرد کشف شود و درست نگهداری نشود به غذای دام تبدیل می‌شود.
 
مدیر اموال تملیکی خوزستان گفت: اگر گندم نیز کشف شود اما از قبل هماهنگی لازم جهت نگهداری آن انجام نشود باز هم تفاوت زیادی ندارد. اینکه تنها نیروی انتظامی یا مرزبانی قاچاق را کشف کند و تنها مشخص شود که کالای قاچاق کشف شده است اما کالا از بین برود تفاوتی ندارد و ضربه وارد می‌شود.
 
حسام با بیان اینکه کالایی که کشف می‌شود باید در محلی نگهداری شود که مورد استفاده قرار بگیرد، تصریح کرد: سازمان اموال تملیکی که مطلقا زیرساختی ندارد چگونه می‌تواند از چنین اموالی نگهداری کند؟ 
 
وی گفت: اگر آرد پس از کشف در طول مدت یک تا دو ماه مصرف یا تعیین تکلیف نشود به غذای مصرفی دام تبدیل می‌شود همان گونه که حدود ۲۰۰ تن آرد در دوره سیل برای استفاده احشام به شهرستان‌ها ارسال شد.
 
مدیر اموال تملیکی خوزستان با بیان اینکه مبارزه با قاچاق در سیل نیز کمک‌های خود را نشان داده است، تصریح کرد: در دوره سیل ۲۰۰ تن آرد، ۳۰ تن برنج، ۱۶ هزار قالب صابون، ۳۰ تن سبوس، بیش از ۲ هزار تخته پتو، هشت موتور برق، ۶۰۰ جفت کفش، ۱۰ هزار البسه، ۹ کولر گازی ۳۰ هزار و ۲۱ موتور قایق  از مجموعه اموال سازمان تملیکی که ماحصل زحمات کمیسیون قاچاق و همکاران در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده‌اند در آن مقطع حساس در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت. همچنین بر سازمان اموال تملیکی وظیفه‌ای محول شده که از محل کالاهای این سازمان بتوانند ضرر و زیان‌ها و اثاثیه منازل آسیب‌دیدگان سیل را تامین کنند.

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اهمیت خودکفا بودن در زمینه تولید گندم، اظهار کرد: استان خوزستان ۷ سال پیاپی مقام اول تولید گندم در کشور را دارد و ۱۲.۵ درصد تولید گندم کشور متعلق به خوزستان است و ۶۵ درصد از الگوی کشت خوزستان گندم است.

وی افزود: حدود ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی گندم خوزستان دچار خسارت ۱۰۰ درصد شدند و ۷۰۰ هزار تن گندم را استان خوزستان از دست داد اما گندم خریداری شده از سال گذشته کمتر نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ارسال گندم خوزستان به ۲۳ استان دیگر، عنوان کرد: به دلیل عملکرد خوب در کاشت دیم و افزایش عملکرد در مزارع آبی در برداشت‌های تاکنون ۳۵ درصد عملکرد در هکتار نسبت به سال گذشته بهتر شده است اگرچه سطح عظیم تولید را از دست دادیم اما تولید گندم کاهش نخواهد یافت.

چنگلوایی با اشاره به ورود هرساله دلالان گندم در زمان برداشت، اظهار کرد: امسال دلالان گندم از ۴ ماه قبل برنامه‌ریزی کرده و وارد شدند؛ دلالان چندین هدف دارند یکی از آن‌ها حمل مستقیم گندم از طریق مرزها است و راه دیگر تحویل گندم به کارخانه آرد و انتقال آرد به خارج از کشور است و یکی دیگر از راه‌های قاچاق گندم گرفتن بارنامه و انتقال به خارج از کشور از طریق استان‌های دیگر است.

وی افزود: هم اکنون در شهرهای شمالی استان خوزستان گندم زیادی توسط دلال‌ها خریداری و دپو شده است تا جایی که یک فرد ۱۵ هزار تن گندم را خریداری کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت ورود دادستان به موضوع قاچاق گندم، عنوان کرد: دادستان برخی شهرها اعلام آمادگی کردند که در صورت ابلاغ موضوع با دلالان گندم به‌عنوان ایجاد اختلال در امور اقتصادی برخورد قانونی خواهد شد و کلیه باربری‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل بدون مجوز شرکت غله و بازرگانی مجوز حمل صادر نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار