در آئین اهدای لوازم خانگی به مردم سیل زده خوزستان:
حجازی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در استان انجام شد، بیمه شدن واحدهای روستایی بود. نزدیک به 143 هزار واحد که عمدتا واحدهایی هستند که حالا در مناطق سیل زده قرار دارند، بیمه شده‌اند و صاحبان این خانه‌ها، حالا می‌توانند 15 میلیون تومان برای تعمیرات و 5 میلیون تومان برای کالاهای خود از محل بیمه دریافت کنند. کارشناسان بیمه در حال حاضر در حال بررسی شرایط خانه‌ها هستند.
کد خبر: ۷۴۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸ 30 April 2019

دبیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خوزستان ظهر امروز سه شنبه در آئین اهدای لوازم خانگی به مردم سیل زده خوزستان اظهار کرد: تلاش کردیم در کنار سایر بخش‌ها، خدمات ویژه ای را به مردم ارائه دهیم. این افتخار بزرگی است که برای مردم خوزستان قدمی برداریم. در گذشته قرار شد برای اشتغال خوزستان کار ویژه‌ای صورت و با برنامه ریزی های انجام شده دستگاه‌های مختلف طرح‌های اشتغالزایی خوزستان نسبت به سایر استان‌ها به خوبی حرکت و اشتغال پایدار ایجاد شود.

به گزارش"تابناک"؛ سید جعفر حجازی با بیان اینکه برنامه ریزی برای اشتغال پایدار در روستاهای استان در سال ۹۸ نیز انجام شده است، افزود: یکی از نکات، بیمه کردن خانه‌های روستایی بود که ۱۴۳ هزار واحد در مناطق زلزله زده استان بیمه شده بودند و اکنون بیمه در منطقه مستقر شده و فعالیت کارشناسی را انجام می‌دهد

وی بیان کرد: در بخش دیگری نیز چهار هزار واحد مسکونی در آبادان و خرمشهر در دستور کار قرار گرفت که اکنون ۲۳۷ پروژه آماده شده است.

دبیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خوزستان با بیان اینکه بسته‌های لوازم خانگی امروز قرار است بین سیل‌زدگان استان توزیع شود، گفت: بر اساس آمار بنیاد مسکن هشت هزار و ۵۰۰ واحد دچار آسیب شدند.

حجازی ادامه داد: بسته‌های لوازم خانگی تقدیم به خانواده‌های شهدا و تحت پوشش کمیته امداد به مردم سیل زده می‌شود.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) اظهار کرد: در حال حاضر دو جریان در دنیا وجود دارد، یکی آمریکا و متحدانش و دیگری جمهوری اسلامی ایران. تلاش، ایثار و رهبری جرایانات در تمام دنیا مطرح است اما باز تعریفی که امام(ره) از بسیج، مردم، جهادگری، مدیریت جهادی و اقتصاد کردند، کاملا متفاوت است و این برتری ما است. 

وی افزود: در کشور آمریکا 374 میلی متر بارندگی شد و حدود 20 نفر کشته شدند ولی ما می‌بینیم که در کشور ما سه یا چهار استان دچار سیل می‌شوند و مردم ما با سینه‌هایشان سیل بند درست می‌کنند. این چیزی نیست که جای دیگری وجود داشته باشد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) گفت: ما به مردم خوزستان دو وعده داده بودیم که مقید بودم که سر وقت انجام شوند. حدود سه سال پیش در سفرم به خوزستان من  گفته بودم حدود 23 هزار شهید در خوزستان داریم و باید به ازای هر یک از این شهدا یک شغل در استان ایجاد کنیم. در حال حاضر حدود 25 هزار شغل در 32 نقطه شامل دشت آزادگان، حمیدیه، باوی، اندیمشک، ایذه، آغاجاری، بهبهان، کارون و... ایجاد شده است. 

مخبر تصریح کرد: در زمینه سیل ما جزو اولین دستگاه‌هایی بودیم که در خوزستان حضور پیدا کردیم. در خوزستان حدود یک میلیون جنس مانند غذا، آب، چادر و... در یک قرارگاه مرکزی و 14 پایگاه برپا شده ما در استان، به مردم ارائه شد. دغدغه جدی ما این بود که بعد از سیل چه باید کرد؟ تصمیم گرفتیم بعد از سیل نیز چهار یا پنج خدمت را به مردم ارائه دهیم.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم در کل کشور 30 هزار بسته و در خوزستان 10 هزار بسته لوازم خانگی بین مردم توزیع کنیم. در حال حاضر بخش زیادی از این وسایل تهیه شده است و ما مشکلی برای توزیع این وسایل نداریم. شاید در جریان این سیل، دام سبک کمتر از بین رفته باشد؛ 2 هزار دام سبک نیز تهیه کرده‌ایم و به محض اینکه بستر لازم برای واگذاری این دام‌ها آماده شود، آن‌ها را واگذار می‌کنیم. 

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) ادامه داد: 10 هزار بسته لوازم تحریر نیز تهیه شده است. این وسایل آماده حمل است و در صورت تشخیص مسئولان منطقه این وسایل می‌توانند حالا یا اوایل مهرماه میان مردم توزیع شوند. کار دیگری که بسیار اهمیت دارد، اشتغال است. 

مخبر ادامه داد: بخش زیادی از مردم شغل خود را از دست داده‌اند. ما تصمیم گرفته‌ایم 3500 شغل مستقیم را در نقاط سیل زده ایجاد کنیم که اگر این اعداد را به شغل‌های غیر مستقیم توسعه دهیم، حدود 8 هزار شغل ایجاد خواهد شد. به موجب تفاهم نامه‌ای که با بنیاد مسکن داشتیم، قرار است در بازسازی و تکمیل بالغ بر 20 هزار مسکن در کشور مشارکت کنیم. 

وی افزود: امروز از 1886 طرح اقتصادی که موجب ایجاد 6 هزار شغل شده است، بهره‌برداری می‌شود. 36 پروژه عمرانی، برق‌رسانی و مدرسه امروز در استان افتتاح می‌شود و همچنین 4 هزار منزل که در روستاها ساخته شده‌اند، به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین آیت الله سید محسن حیدری اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت در موضوع سیلاب اخیر فعالیت خوبی داشته و خوش درخشیدند.

وی افزود: در موضوع مهار سیلاب، کمک به مردم یک جهاد بزرگ همانند دوران دفاع مقدس بود و این یکی از برکت‌های بزرگ سیل بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگرچه سیل خسارت‌هایی را وارد کرد و سوءمدیریت مشکلات زیادی را ایجاد کرد اما نباید برکت‌های سیل را نادیده بگیریم.

آیت الله حیدری تصریح کرد: تجلی روحیه فداکاری، همدلی و همگرایی با کمک به یکدیگر، جهاد و از خودگذشتگی نمایان شد و شاید اگر این سیل رخ نمی‌داد این روحیه هم نمایان نمی‌شد.

وی اذعان کرد: گوهر ناب ملت ایران برای تمام ملت‌ها تجلی پیدا کرد و رهبر معظم انقلاب نیز در سیلاب اخیر عنایت ویژه به خوزستان داشتند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای انتظامی و امنیتی در کنار گروه‌های جهادی، روحانیت، استاندار خوزستان و مدیران دستگاه‌های مختلف یک حرکت عمومی خوب را در کارنامه خود به ثبت رساندند.

آیت الله حیدری تأکید کرد: مرحله اول کمک به سیل زدگان با موفقیت سپری و در مرحله بعدی بحث بازسازی و آبادانی است که همگی باید پای کار باشند. بحث بازسازی خانه‌ها و همچنین تأمین خسارت‌های وارد شده به مردم نیز یکی از ضرورت‌های اولویت دار است.

غلامرضا شریعتی نیز در این آیین اظهار کرد: سیل هرچه از ما گرفت در ازای آن یک سرمایه ملی بزرگ اجتماعی برای ما ایجاد کرد. بعد از دوران دفاع مقدس این اولین بار بود که یک بحران این چنین گسترده دامن گیر کشور می‌شد و ما یک ملت واحد و یکپارچه را می‌دیدیم. در گذشته زلزله یا سیل در یک شهر رخ داده بود اما چنین گستردگی نداشت.

وی افزود: در این سال‌ها متخصصین اجتماعی نگران سرمایه اجتماعی کشور بودند و می‌گفتند سرمایه اجتماعی ما رو به کاهش و یا در حال خدشه دار شدن است اما این سیل این دستاورد عظیم را برای کشور داشت که بسیاری از هزینه‌هایی که باید می‌کردیم تا بتوانیم این سرمایه اجتماعی را نگه داریم، همه در این سیل به دست آمد.

استاندار خوزستان گفت: در سیل از طلبه تا یک نیروی جوانی که شاید خیلی به مسائل مذهبی تعهدی نداشته باشد، نسبت به مردم خود احساس تعلق و ایستادگی کرد. در سیل همه در کنار هم تلاش کردند و این حماسه عظیم را خلق کردند. این سرمایه‌ها برای حفظ کشور و تمامیت ارضی ما لازم و حیاتی است.

شریعتی تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که در سیل در کنار ما بود و بار زیادی را تقبل کرد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که یک قرارگاه مرکزی و 14 پایگاه در استان تشکیل داد. بعد از سیل این ستاد ما را تنها نگذاشت و با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود موجب شد که عوارض بعد از سیل به حداقل برسد.

وی خاطرنشان‌کرد: در عوارض و مسائل بعد از بحران باید بسیار مراقب باشیم. باید پشتیبانی‌هایی از مردم شود تا احساس سرشکستگی و بی کسی نکنند. دولت با مصوباتش درخصوص جبران خسارات کشاورزی، مسکن، کالاهای اساسی و... در کنار مردم است. دستگاه‌های مختلف نیز در این مسیر پیش قدم هستند. 

استاندار خوزستان گفت: در گزارشی که اتاق اصناف از حمایت‌ها و کمک‌های مردم داشت، گفته شد کمترین کمکی که داشته‌ایم 1400 تومان بود و کمک‌های چند صد ملیلونی نیز داشتیم. همچنین روز گذشته جلسه‌ای برای بازسازی و نوسازی مدارس برگزار شد، در آن جلسه خیرین مدرسه ساز حضور داشتند، که در این جلسه 210 میلیارد تومان برای بازسازی مدارس در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان در نظر گرفته شد.

شریعتی با اشاره به کمک‌های گسترده برای سیل زدگان در کشور، افزود: این حمایت‌ها به قدری بود که سازمان صلیب سرخ جهانی به هلال احمر اعتراض کرد که این همه کمک برای سیل زدگان در پروتکل‌های جهانی ما نیست و ما گفتیم که دولت و نظام ما تصمیم گرفته است از سیل‌زدگان حمایت و پشتیبانی کند و شرایط را برای مردم به نحوی فراهم کند که مردم سیل زده احساس کوتاهی و کمبود نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار