در جلسه کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان مطرح شد:
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: اولویت ما در برنامه ریزی های صورت گرفته جبران خسارات مردمی است و پس از آن جبران خسارات وارده به زیرساخت‌ها و تاسیسات است.
کد خبر: ۷۳۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 29 April 2019
 امید حاجتی در جلسه کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان که امروز 9 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برای آنکه یک وحدت‌ کلام میان خسارت‌های اعلام‌شده در خوزستان وجود داشته باشد، قرار است تا خسارت‌ها با هماهنگی دبیر کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب اعلام شود تا هر آنچه به سطح ملی منعکس می‌شود، یکسان باشد.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: اگر دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا مسایل و خسارت‌های بخش‌های خود را بر حسب تکلیف سازمانی در مجموعه برآورد کنند و در آن خصوص جلساتی را برگزار کنند، مشکلی نیست اما باید جمع‌بندی آن جلسات و انعکاس آن‌ها به سطح کشور با آنچه در "کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان" برآورد می‌شود مغایرتی نداشته باشد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه بهتر است از موازی کاری در بحث برآوردهای خسارت سیلاب پرهیز شود، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان از ارسال اطلاعاتی که با یکدیگر همخوانی ندارد پرهیز کنند و مجموعه‌های خود را به زحمت نیاندازند.
 
حاجتی در خصوص جبران خسارت کشاورزانی که با دولت در بحث رهاسازی آب به درون اراضی خود همکاری داشته‌اند، ادامه داد: در زمان جبران خسارت‌ها قطعا به این مساله توجه خواهد شد و بسته به میزانی که منابع وجود داشته باشد نسبت به این کار اقدام خواهد شد. در صورتی که منابع به صورت یکجا تامین شود، همه این خسارت‌ها به صورت یکجا پرداخت می‌شود و در صورتی که پرداخت‌ها به صورت مرحله‌ای انجام بگیرد، قطعا با اولویت‌بندی به این ملاحظات توجه خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه امیدواریم اطلاعاتی که به کمیته ارسال می‌شود، اطلاعات دقیقی از میزان خسارت‌ها باشد، عنوان کرد: کار کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان، سیاستگذاری است و امکان آن وجود ندارد تا نسبت به نظارت بر بخش‌های مختلف اقدام کنند. خسارت‌های اعلامی از این کمیته، از دستگاه‌های اجرایی مسول دریافت می‌شوند و این خسارت‌ها باید قابل بازدید باشند.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: قرار است تا با همکاری دانشگاه شهید چمران و با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی روستاهایی که کاملا در حریم بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های استان هستند، شناسایی شوند و قبل از اینکه کار بازسازی انجام شود برای جانمایی جدید برنامه‌ریزی صورت گیرد.
 
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این نشست بیان کرد: اولویت ما در برنامه ریزی های صورت گرفته جبران خسارات مردمی است و پس از آن جبران خسارات وارده به زیرساخت‌ها و تاسیسات است.
 
کیامرث حاجی زاده عمده خسارات وارده را در بخش اموال مردم دانست و گفت: این خسارت ها شامل خسارات کشاورزی، مسکونی، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، تجاری و عشایر و در حوزه تاسیسات نیز خسارات وارده به زیرساخت های آب، برق، گاز، راه، مدارس، ساختمان ها،بهداشت و درمان و معابر بوده است.
 
حاجی زاده با اشاره به اهمیت کمیته برآورد خسارت بیان کرد: تا زمانی که برآورد صحیحی از خسارت نباشد نمی توانیم بحث بهسازی و بازسازی را شروع کنیم.
 
وی با تاکید بر اهمیت حضور گروه های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد:در بحث جابجایی روستاها موانعی برای روستاییان وجود دارد چرا که مباحث فرهنگی و زمینه ای خاصی موجب شکل گیری روستاها شده است که به این راحتی دل کندن از روستا برای برخی روستاییان امکان پذیر نیست. 
 
رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: بیشترین آسیب‌هایی که در سیلاب به مجموعه راه و شهرسازی وارد شده، در بخش راهداری و راه‌های خوزستان بوده است.
 
وی افزود: همچنین سیلاب به خطوط راه‌آهن استان نیز خسارت‌های جدی وارد کرده است و در این زمینه نیاز است تا در جلسات "کمیته استانی برآورد و تخصیص منابع خسارت‌های سیلاب خوزستان" اداره کل راهداری و همچنین راه‌آهن جنوب حضور داشته باشند.
 
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: فرم‌هایی که در بحث دریافت اطلاعات مربوط به خسارت سیلاب وجود دارد، دارای نقص‌هایی هستند و برخی از موارد در آن فرم‌ها لحاظ نشده است.
 
رضایی عنوان کرد: ماشین‌آلاتی که برای ساخت سیل‌بندها و همچنین سایر اقدامات در مناطق مختلف سیل‌زده حضور داشتند و نسبت به خدمات رسانی به مردم فعال بودند، از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اجاره شده بودند اما در فرم‌های پیش‌بینی‌شده این هزینه‌ها پیش بینی نشده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در بحث هزینه‌های جاری با مشکلاتی مواجه هستند، ادامه داد: در بحث خسارت‌های وارد شده در سیلاب، هزینه‌های جاری که در دوران وقوع سیل انجام گرفت لحاظ نشده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی مانند هزینه سوخت ماشین‌آلات، هزینه اجاره دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و ... از جمله هزینه‌هایی هستند که انتظار داریم در بحث جبران خسارت سیلاب به آن‌ها نیز توجه شود.
در ادامه کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم با بیان این که بخش کشاورزی در سیلاب اخیر بیشترین خسارت ها را متحمل شد توضیح داد: ضرورت دارد تا نسبت به خسارات وارده به حوزه کشاورزی نگاه ویژه ای شود. 
 
کیخسرو چنگلوایی توضیح داد: حدود 42 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف کشاورزی از جمله زراعت ها، شیلات، زیرساخت ها و... وارد شده است.
 
وی افزود: همچنین حدود 38 هزا میلیارد ریال خسارات نیز به بخش نیشکر و صنایع جانبی آن وارد شده است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خسارات به صورت زیر بخشی اعلام شده و سطوح آسیب دیده به صورت کامل مشخص شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار