هفتادوششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز:
فلسفی با اشاره به ضرورت برخورد با فساد مالی، گفت: بعضاً شاهد مواردی در شهرداری هستیم که می‌تواند علاوه بر این‌که منشأ نارضایتی و بدبینی شوند، منابع مالی شهرداری را نیز تهدید می‌کنند لذا برای برخورد با چنین مواردی شهرداری چه تمهیداتی اندیشیده است و چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اگرچه بعضاً برخوردهای صورت گرفته اما این مسئله همچنان یک مشکل است که باید جلوگیری شود.
کد خبر: ۷۳۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲ 28 April 2019

هفتادوششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز ظهر امروز با حضور شهردار اهواز و گرامیداشت روز شورا برگزار شد.

محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور با اشاره به این‌که یک‌سوم از دوره ۴ ساله شورای شهر سپری شده است، اظهار کرد: هیات رئیسه شورای شهر اهواز زمینه و شرایط را برای نشست با افراد صاحب‌نظر و متخصص در زمینه‌های مختلف فراهم کند که شورا نقشه‌راه را با بهره‌مندی از نظرات و اصلاح روش‌ها تبیین کند.

وی افزود: ازجمله عملکردهای مثبت شورا رویکرد توجه به مناطق محروم و ارتباط تنگاتنگ با مردم است که اهمیت بسیاری دارد.

فلسفی با اشاره به پیگیری این شورا برای مشکل ۱۰ ساله حق آلایندگی، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و وجود بیش از ۱۰ هزار نیرو در شهرداری اهواز تأمین حقوق آن‌ها بسیار اهمیت دارد که این موضوع تاکنون مدیریت شده است؛ همچنین شهرداری در مناصب رعایت اصل شایسته‌سالاری را موردتوجه قرار دهد.

وی گفت: میزان خسارت‌های وارده در دستور کار شهرداری است که هر چه سریع‌تر جمع‌بندی لازم را انجام دهد و جلسه ویژه‌ای در شورای شهر برای این موضوع اختصاص پیدا کند که خسارت‌ها از چه مجرایی قابل پرداخت هستند.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: طرح تفکیک از مبدأ که قرار بود انتهای سال گذشته اجرایی شود تاکنون عملیاتی نشده است و شهرداری علت طولانی شدن این موضوع را باید تشریح کند.

فلسفی با اشاره به ضرورت برخورد با فساد مالی، گفت: بعضاً شاهد مواردی در شهرداری هستیم که می‌تواند علاوه بر این‌که منشأ نارضایتی و بدبینی شوند، منابع مالی شهرداری را نیز تهدید می‌کنند لذا برای برخورد با چنین مواردی شهرداری چه تمهیداتی اندیشیده است و چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اگرچه بعضاً برخوردهای صورت گرفته اما این مسئله همچنان یک مشکل است که باید جلوگیری شود.

در ادامه فتح‌اله حاجتی دیگر عضو شورای شهر اهواز با تسلیت فوت دو تن از جوانان اهواز حین خدمت‌رسانی به مناطق سیل زده اظهار کرد: از مردم بابت تلاش همه‌جانبه در زمان خطر تشکر می‌کنیم. همچنین روز شورا، روز کارگر و روز معلم را تبریک عرض می‌کنم.
 
وی افزود: زمانی که آب از چهار طرف اهواز را محاصره کرده بود، اگر نیروهای بسیج، مردمی، جهادی و همه و مخصوصا جوانان مناطق عین 2، ملاشیه، گلدشت و گلبهار، کوت عبدالله و زرگان و سایر ممناطق درگیر سیلاب نبودند، قطعا اهواز زیر آب می‌رفت. این جوانان با تلاش شبانه‌روزی و با سپر کردن خود در مقابل سیلاب، مانع از ورود آب به مناطق مسکونی اهواز شدند که این اقدامات جای تشکر و قدردانی دارد.
 
در ادامه مهران باباپور دیگر عضو شورا نیز اظهار کرد: اعضای شورا باید چشم‌انداز چهار ساله‌ای از این دوره شورا داشته باشند و همچنین هر کدام از اعضا، چشم‌اندازی از خود داشته باشند و مشخص کنند که پس از این دوره شورا چه جایگاه اجتماعی، سیاسی، مردمی و حتی جسمی خواهند داشت.
 
وی با اشاره به وقوع سیل بی سابقه اخیر، افزود: اگر همکاری مردم و مسئولین نبود، کنترل این سیل سخت بود که جا دارد از همه مردم و مسئولین که پای کار بودند، تشکر کنم. 
 
باباپور خطاب به شهردار اهواز گفت: این سیلاب نباید باعث شود که وظیفه ذاتی شهرداری فراموش شود.
 
عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: باید مشخص شود پیامدهای سیل اخیر را چه کسی در شهرداری پیگیری می‌کند؟ همچنین باید از بحران اهواز و نحوه عملکرد در این شرایط ارزیابی شود و  چگونگی بهره‌مندی از این فرصت‌ها و تهدید‌ها عنوان شود. آیا برنامه‌ای برون‌رفت از این معضلات و بحران‌ها برنامه‌ای وجود دارد؟

سید ناصر موسوی نژاد عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با بیان این‌که شهرداری در کار پیمانکاران دخالت می‌کند، اظهار کرد: شهرداری مجاز نیست حتی یک نیرو از پیمانکار بگیرد و استفاده کند درحالی‌که اکنون حدود ۶۰۰ نیرو از پیمانکاران گرفته شد و در سیستم شهرداری تزریق شد که این موضوع خلاف ضابطه است.

وی افزود: شهردار اهواز از طرفی اعلام می‌کند شهرداری از نظر نیروی انسانی متورم است و از طرف دیگر از  ۶۰۰ نیروی حجمی به دلیل این‌که از نظر ریالی به‌صرفه است سوءاستفاده می‌کند.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: مردم اهواز در این شرایط انتظار تمیزی شهر را به‌طور ۱۰۰ درصدی نداشته باشند زیرا اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب از شهر اهواز فاقد پاکبان است.

موسوی نژاد گفت: زمان اخراج یک کارگر باید یک کمیته انضباطی تشکیل شود پس از تصمیم کمیته کمیسیون خدمات شهری اجازه اخراج کارگران را دارند اما اکنون اگر کارگری به دلیل حقوق عقب‌افتاده تحصن کند توسط پیمانکار اخراج می‌شود.

همچنین عبدالزهرا سنواتی اظهار کرد: نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراها است، روزی که به فرمان امام راحل(ره) به عنوان تبلور حاکمیت مردم بر خود، به عنوان روز شوراها تعیین شده است.
 
وی افزود: با تشکیل شوراها 20 سال است که مردم حاکمیت بر سرنوشت خود را در شهرها و روستاها متبلور کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم از نقاط قوت تشکیل شوراها استفاده کنیم و در آینده نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم.
 
رئیس شورای شهر اهواز گفت: قطعا سال‌های طولانی تشکیل شوراها تجربه خوبی بود. امیدواریم در آینده مدیران شهرداری که در طول این سال‌ها همگام با شوراها در شهرها و روستاها خدمت کرده‌اند، با کارهای بزرگ‌تر خدمت بهتری داشته باشند.
 
منصور کتانباف در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر اهواز، اظهار کرد: تخمین می‌زنم روان‌آب‌هایی که در دشت‌های اطراف اهواز وجود دارند در حدود یک میلیارد مترمکعب هستند که در یک نقطه بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد و این آب‌ها از محل کانال سلمان و ورود به رودخانه کارون و بخشی از طریق کانال شهید چمران در حال مدیریت هستند.

وی افزود: ماندن آب و شرایط گرما احتمال وجود بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد که طبق تذکرات مرکز بهداشت اگر با سرعت و دقت مسئله حل نشود می‌تواند منشأ بیماری‌هایی برای همه مردم سطح شهر اهواز باشد و اختصاص به یک نقطه خاص ندارد.

شهردار اهواز با بیان این‌که تخلیه آب در مناطق در حال انجام است، عنوان کرد: حدود ۲ میلیون مترمکعب آب هم‌اکنون در زهکش دهخدا و کانال سلمان وجود دارد که از طریق پمپ در حال تخلیه هستند اما تخلیه این حجم آب به زمان زیادی نیاز دارد.

وی گفت: خساراتی که به برخی محلات ازجمله عین دو، گل‌بهار و گلدشت وارد شد به دلیل سرریز سد تنظیمی کرخه به کانال شهید چمران، دشت‌های اطراف و در نهایت زهکش دهخدا بود.

کتانباف با اشاره به تجربه دبی ۳۳۵۰ مترمکعب در ثانیه رودخانه کارون در ایام سیل، اظهار کرد: چهار پل شهر اهواز که قبل از انقلاب ساخته شدند کدهای ارتفاعی پایین‌تری دارند به همین دلیل مسیرها در بعضی نقاط زیر خط تراز رودخانه قرار دارند و به محض این‌که آب رودخانه ارتفاع می‌گیرد این مسیرها غیرقابل استفاده می‌شوند.

وی افزود: آسفالت و مخلوط زیر پل چهارم از بین رفت و نشست‌هایی با عمق متفاوت قبل و بعد از پل چهارم شاهد هستیم که حتماً باید یک ترمیم اساسی صورت بگیرد.

شهردار اهواز با اشاره به بازگشایی بخش عمده‌ای از بلوارهای ساحلی تا صبح فردا، عنوان کرد: امروز تمامی تلاش‌ها انجام می‌شود که به استثناء پل سفید که یک مشکل نشت آب وجود دارد مشکلات شرق کارون مرتفع می‌شود؛ در غرب کارون نیز در پل چهارم، یک لاین از پل سوم و یک لاین از پل سیاه منتظر فروکش کردن سطح آب هستیم تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی گفت: دبی هم‌اکنون رودخانه کارون در مقطع اهواز ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه است و علی‌رغم این‌که خروجی سدها کاهش داده شد اما از سد دز تا اهواز حدود ۵.۵ روز زمان لازم است که نتیجه در اهواز مشاهده شود.

کتانباف با بیان اینکه بلوارهای ساحل نشان دادند که می‌توانند به‌عنوان دایک حفاظتی عمل کنند، اظهار کرد: موانع پیش رو وجود دارد که باید برداشته شود؛ ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه انجام شده است که احکام و تخریب آن‌ها در جلسه شورای تأمین بررسی شد و مقرر شد بعد از موضوع سیل به موضوعات رسیدگی شود.

وی افزود: پارک‌های ساحلی شهر اهواز بیش از ۹۰ درصد غرق آب شدند و بازسازی آن‌ها به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد که کار در بخشی از آن‌ها که آب فروکش کرد آغاز شده است.

 در این جلسه سه لایحه به تصویب رسید. لایحه اخذ بهای خدمات گاری‌داران میدان الغدیر و لایحه مستثنی کردن سال ساخت خودروهای کامیونت و خاور در قراردادهای واگذاری خدمات شهری به تصویب رسید.
 
همچنین در این جلسه، لایحه درخواست هیات امنای مجتمع بزرگ بنکداران اهواز به تصویب اعضای شورای شهر اهواز رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار