رییس سازمان دامپزشکی کشور در آیین روز جهانی دامپزشکی:
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اگر آنفلوآنزا در سال 97 با همان سرعت و شدت سال 95 و 96 ادامه می‌یافت، بیش از 45 میلیون قطعه طیور تخم گذار از بین می‌رفت و این یعنی حجمی به گستردگی 100 درصد مرغ تخم گذار کشور که همین امر نشانگر اهمیت فوق العاده واکسیناسیون طیور است.
کد خبر: ۷۳۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 28 April 2019

قزوین، استان پیشرو در واکسیناسیون آنفلوانزای پرندگان

به گزارش تابناک قزوین آیین ملی روز جهانی دامپزشکی با حضور رئیس و معاونین و مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور وتعدادی از ادارات کل، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همچنین استاندار و مدیران استانی و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی، شنبه ۷ اردیبهشت ماه در محل سالن اجتماعات شهدای سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد. 

وی با بیان اینکه برای امنیت زیستی هیچ جایگزینی وجود ندارد، اهمیت موشکافی دقیق چالشهای موجود و بیشترین خدمت به روستاییانی که کمترین بهره را از تولیدات خود می‌برند، گوشزد کرد و افزود:" از آنجا که خیلی از کارخانه‌ها و دامداری‌های ما در مناطق روستایی هستند؛ همه ما باید به خودمان و جامعه روستایی و عشایری قول دهیم با توجه به زحمت زیاد آنها، با ارائه خدمات بهداشتی مناسب به روستاییان، زمینه تولید بیشتر و با هزینه کمتر را برای آنها فراهم کنیم."


رفیعی‌پور با اشاره به برخی مشکلات که دشمنان جمهوری اسلامی به کشور تحمیل می‌کنند، تصریح کرد: مهار خود بیماری آنفلوانزای پرندگان به عنوان بیماری خطرناکی که با سرعت منتشر می‌شود و قدرت مرگ و میر بالایی در جمعیت طیور دارد، الگویی عالی است که نشان می‌دهد با وجود همه کمبودها می‌توان در خنثی‌کردن نقشه‌های شوم دشمنان به توفیق رسید.


رفیعی‌پور در مورد شعار روز جهانی دامپزشکی در سال 2019 که بر "ارزش و جایگاه واکسیناسیون" تاکید دارد، جایگاه واکسیناسیون را در تولید به معنای نبود صنعت مرغداری در صورت توجه نکردن به آن و مدیریت آن با شیوه‌های سنتی برشمرد.


رفیعی‌پور در تکمیل توضیحاتش پیرامون جایگاه و ارزش واکسیناسیون طیور اضافه کرد: در واقع اگر صنعت مرغ تخمگذار کشور در سال 97 از بین می‌رفت، امروز هر چقدر هم بودجه وجود داشت، امکان تامین 800 تا 900 هزار تن تخم‌مرغ درخواستی از بازار جهانی برای نیاز یک ساله کشور وجود نداشت.


شعار روز جهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۹ «ارزش و جایگاه واکسیناسیون» است و با توجه به اینکه استان قزوین به عنوان استان پیشرو در واکسیناسیون آنفلوانزای پرندگان مطرح بوده و عدم مشاهده بیماری آنفلوانزا در استان طی سال گذشته، امسال مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی در استان قزوین برگزار شد.

 

فاطمه خمسه، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این مراسم عنوان کرد: استان قزوین با وجود دارا بودن تنها یک درصد خاک کشور، در فهرست 10 استان برتر کشور در تولیدات زراعی، باغی و دامی قرار دارد.

 

وی افزود: طی چند سال گذشته بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور به ویژه استان قزوین که در صنعت طیور جزو استان‌های برتر است، همواره به عنوان موضوع مهم مطرح بوده است  و جامعه مرغداران و زحمتکشان دامپزشکی در سال 96 در قزوین سال سختی داشتند تا اینکه در اواخر سال 96 به همت و تدبیر رییس سازمان دامپزشکی کشور، این مساله به خوبی کنترل شد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: از آنجا که عوامل محیطی و انسانی عوامل اصلی بروز آنفوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و در سال 96 بالغ بر 5 میلیون و 400 قطعه طیور معدوم شد؛ می‌توان به اهمیت همکاری همه ارگانها با سازمان دامپزشکی کشور در مدیریت تمام عوامل محیطی و انسانی موثر در شیوع این بیماری مهلک در صنعت طیور پی برد.


خمسه با بیان اینکه هم اکنون استان قزوین جزو استانهای کاملا پاک کشور در زمینه ابتلا به این بیماری است، تصریح کرد: در این رابطه تدبیر خیلی خوب ریاست سازمان دامپزشکی در تاکید بر واکسیناسیون طیور به آنفلوآنزای‌پرندگان به ویژه در استان قزوین، ستودنی و قابل تقدیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار