مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی مرکز بهداشت خوزستان:
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم سیل‌زده در ارائه خدمات در کمپ‌ها، گفت: اگر این روال ادامه پیدا کند که ما هر روز بخواهیم بدون مشارکت مردم، بین آن‌ها غذا توزیع کنیم به سلامت روان آن‌ها کمک نخواهیم کرد بلکه مشارکت مردم آسیب‌دیده از سیل در ارائه خدمات، موجب بازگشتن احساس شادابی به آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۷۳۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 21 April 2019

رضا دواساز اظهار کرد: مدیریت سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطابق با دستورالعمل حمایت‌های روانی اجتماعی در حوادث غیرمترقبه، اقدام به اعزام روانشناسانی در قالب تیم‌های دونفره به کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان کرده است. معمولا این خدمات مطابق با پروتکل وزارت بهداشت، 15 روز بعد از حادثه برای افراد حاضر در کمپ‌ها با تاکید بر زنان و کودکان اجرا می‌شود.

وی افزود: در حوزه مداخلات روانی اجتماعی ویژه کودکان، ابتدا غربالگری اولیه توسط تیم‌های روانشناس صورت گرفت. در هفته اول حضور روانشناسان در برخی از کمپ‌ها، کمک‌هایی در قالب کمک‌های اولیه روانشناختی به کودکان مطابق دستورالعمل موجود صورت گرفته است. پس از غربالگری و مشخص شدن کودکانی که نیازمند خدمات سلامت روان هستند، جلسات گروه درمانی توسط تیم‌های روانشناس در سطح کمپ‌ها اجرا شد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: معمولا اقدامات مداخلات روانی اجتماعی چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان، اقدامات غیردارویی هستند و صرفاً بر اساس جلسات پیش‌بینی شده در تسهیل کمک به کودکان صورت می‌پذیرند. در زلزله، ما واکنش سوگ به عزیزان را در بازماندگان و کودکان داشتیم اما در سیل اخیر، واکنش سوگ به اموال داشتیم که این مساله با زلزله قابل مقایسه نیست و امکان اینکه از بزرگترها بخواهیم چگونه در سوگواری به کودکان کمک کنند، وجود ندارد.

دواساز خاطرنشان‌کرد: لذا با استفاده از تیم‌های روانشناس در حوزه کودکان کمتر از 6 سال و کودکان ۶ تا ۱۲ ساله حدودا دو هزار و 741 کودک غربال شدند. در نهایت 691 جلسه گروه درمانی مطابق با پروتکل ویژه آن‌ها برگزار شد. در این جلسات یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده، استفاده از بازی درمانی و ارائه لوازم‌التحریر به کودکان برای انجام نقاشی توسط آن‌ها بود تا از این طریق این کودکان بتوانند به نوعی برون ریزی عاطفی داشته باشند. از اقدامات دیگر ما برگزاری جلسات آموزشی با والدین آن‌ها در خصوص طبیعی بودن برخی از رفتارهای غیرطبیعی در این مرحله بوده است.

وی افزود: کودکانی که قبل از این حادثه تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق روستایی بودند و اکنون در کمپ‌ها اسکان یافته‌اند، با هماهنگی ستاد مراکز بهداشت شهرستان‌ها، اسامی آن‌ها شناسایی شد و تلاش کردیم با پیدا کردن این افراد، ادامه خدمات توسط کادر سلامت به فرد ارائه شود. به طور مثال اگر کودکی مبتلا به صرع یا بی‌اختیاری ادرار یا معلولیت ذهنی بود و قبل از حادثه مراقبت‌های لازم را دریافت کرده بود، تلاش کردیم حالا نیز در کمپ‌ها بتوانند طبق روال گذشته از این خدمات بهره‌مند شوند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: جلسات متعددی با سازمان‌های مردم نهاد و پویش‌های مردمی که با اعزام روانشناس در سطح کمپ‌ها بر اساس نیت خیرخواهانه حاضر به همکاری شده‌اند و چادرهایی را نیز برپا کرده‌اند، داشتیم و توانستیم برای مسئولین این نهادهای مردمی و غیردولتی جلسات توجیهی برگزار کنیم. همچنین برای کارشناسان مجموعه آن‌ها، کارگاه‌های آموزشی در خصوص آشنایی با پروتکل وزارت بهداشت در راستای یکسان‌سازی برنامه‌ها و ارائه خدمات و منسجم نمودن این برنامه‌ها داشته‌ایم.

دواساز تصریح کرد: تلاش کردیم از کودکانی که به وسایل توانبخشی مانند عینک، سمعک، ویلچر و... نیاز دارند لیست تهیه کنیم و اطلاعات را به واحد مددکاری یا گروه‌های خیر ارجاع دهیم.

وی تاکید کرد: توصیه ما برای بهبود شرایط کودکان، رفتن به مدرسه است، حتی اگر درس نخوانند یا ساعت‌های آموزشی آن‌ها کمتر از حد معمول باشد. هدف ما بازگشت به زندگی طبیعی است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: توصیه می‌کنیم حتما زنان و مردان در ارائه خدمات مشارکت داده شوند. به طور مثال اگر می‌خواهند نان درست کنند، همان طور که وقتی این افراد در خانه‌های خود بودند و تنور داشتند و نان درست می‌کردند، حالا نیز مواد اولیه به آن‌ها داده شود تا خودشان نان درست کنند و تلاش کنند تا به حالت اولیه بازگردند و احساس شادابی به آن‌ها بازگردد و عزت نفس آن‌ها بالا باشد.

دواساز ادامه داد: اگر این روال ادامه پیدا کند و ما هر روز بخواهیم بدون مشارکت مردم، بین آن‌ها غذا توزیع کنیم، به سلامت روان آن‌ها کمک نخواهیم کرد. زمانی می‌توانیم به سلامت روان آن‌ها کمک کنیم که در ارائه کمک‌های مردمی، هلال احمر و... وقتی نیازهای اولیه مردم مانند غذا را تامین می‌کنند، خود مردم آسیب‌دیده از سیل را نیز در این کارها مشارکت دهند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سیلاب ، سیل خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار