معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران تاکید کرد:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه نباید وقتی سیلی رخ داد تازه به فکر مقابله با آن باشیم، گفت: بلکه باید از قبل با انجام مطالعاتی در این زمینه، پروتکل و دستورالعملی متناسب با شدت سیل، شکل بگیرد؛ این پروتکل شامل موارد سازه‌ای و اجرایی و موارد غیرسازه‌ای و مدیریتی می‌شود.
کد خبر: ۷۳۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ 21 April 2019

علی حقیقی اظهار کرد: از روزی که مساله سیل در کشور مطرح شد دانشگاه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی فعالیت خود را در حوزه سیل آغاز کرد. برخی دانشگاهیان با توجه به تخصص خود به صورت فردی و مستقل در این زمینه همکاری داشتند و به مردم مشاوره می‌دادند. مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه نیز کارگروهی را تشکیل داد و به مناطق سیل‌زده روانشناس اعزام کرد.

وی افزود: دانشگاه در سه بخش به صورت کمک‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند در زمینه سیل کمک‌هایی انجام دهد. کمک‌های کوتاه مدت شامل اقداماتی مانند جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای کمک به سیل‌زده‌ها بود که یکی از این اقدامات ارائه خدمات مشاوره‌ای به سیل‌زدگان یا ویزیت دام سیل زده‌ها در دانشکده دامپزشکی و توسط دانشگاه بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای انجام اقدامات میان مدت و بلندمدت نیز در حال بررسی هستیم و قرار است پنج موضوع کلان برای کار در دانشگاه در نظر بگیریم. یکی از موضوعات مساله مدیریت بحران در استان با تمرکز بر سیل است. نباید وقتی سیلی رخ داد در آن لحظه ما فکر کنیم که برای مقابله با آن باید چه کاری انجام دهیم، بلکه از قبل باید مطالعاتی در این زمینه انجام شده باشد تا پروتکل و دستورالعملی متناسب با شدت سیل، شکل بگیرد و بتواند به ستاد بحران کمک کند.

حقیقی ادامه داد: این پروتکل شامل موارد سازه‌ای و اجرایی و موارد غیرسازه‌ای و مدیریتی نیز می‌شود. ما در تلاش هستیم تا سندی را آماده کنیم که اگر چنین اتفاقی دوباره در آینده رخ داد این سند به ستاد بحران کمک کند تا بداند متناسب با مشکلات چه اقداماتی را باید در چه زمانی انجام دهد.

وی افزود: طرح دیگری تحت عنوان مدیریت تغییر اقلیم استان در دانشگاه در حال انجام است که این طرح مورد حمایت استاندار و به خواسته استاندار تعریف شده است. گفته می‌شود سیلاب‌ها و خشکسالی‌های شدید نشانه‌های تغییر اقلیم هستند و به صورت متناوب تکرار می‌شوند. لازم است برای تغییر اقلیم استان آماده باشیم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم. در زمان خشکسالی می‌توان طرح‌هایی را اجرا کرد که در زمان سیلاب بتوان از آب‌ها حداکثر استفاده را کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: موضوع دیگری که در دانشگاه دنبال می‌کنیم، مستندسازی سیل اخیر است تا بدانیم علل رخ دادن این سیل چه مسائلی بوده است و چقدر خسارت مالی، انسانی، روحی و روانی داشته‌ایم. باید تبعات سیل و تمام اتفاقاتی که ظرف یک ماه گذشته در استان رخ داده است در قالب یک سند جامع، عارضه‌یابی و آسیب شناسی شوند.

حقیقی گفت: قصد داریم یک کنفرانس در دانشگاه برگزار کنیم و در قالب نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، این سیل را بررسی کنیم. خسارات، نحوه کمک به کشاورزانی که زمین‌های خود را از دست داده‌اند یا چگونگی کمک برای مرمت ساختمان‌ها و تلاش برای اینکه مردم به زندگی عادی برگردند، از موضوعاتی هستند که باید بررسی شوند.

وی با اشاره به انتخاب دانشگاه شهید چمران به عنوان دانشگاه معین درخصوص تحقیقات در زمینه سیل، خاطرنشان‌کرد: وزارت علوم آماده هرگونه همکاری با دانشگاه شهید چمران و خوزستان درخصوص مساله بحران‌های اخیر و مشکلات پیش آمده است. دانشگاه برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد. اساتید ما در حال همکاری با سازمان آب و برق و استانداری هستند و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها می‌دهند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سیل ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار