معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد دقیق از میزان خسارت سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر در خوزستان با توجه به وسعت سیلاب و گسترش لحظه ای، چندان ممکن نیست اما تخمین می‌زنیم بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد.
کد خبر: ۷۳۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 20 April 2019
 

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از کشت و صنعت های دعبل خزاعی،  سلمان فارسی و فارابی اظهار داشت: سیل تاکنون به بیش از 45 هزار هکتار از زمین های 5 کشت و صنعت شرکت توسعه نیشکر خسارات جدی وارد کرده است و در کشت و صنعت های سلمان فارسی و دهخدا علاوه بر مزارع، تاسیسات و کارخانه ها خسارت جدی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان خسارت های سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر ممکن نیست، گفت:  با توجه به گسترش لحظه ای سیلاب، میزان خسارت ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

قبادیان تصریح کرد: در کشت و صنعت نیشکر دهخدا تا چند روز قبل میزان خسارت ها کمتر بود اما با نفوذ سیلاب ، میزان خسارت ها نیز افزایشی چند برابری پیدا کرد و به رقمی بین ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخشی از خسارت های ایجاد شده در اثر سیلاب به کشت و صنعت های نیشکر در حال حاضر مشخص نیست و به دلیل آب گرفتگی وسیع پنهان مانده است ، از این رو  باید منتظر ماند تا سیلاب فروکش کند تا بتوانیم میزان دقیق خسارت ها را برآورد کنیم.

وی با بیان اینکه دارایی و سرمایه اصلی کشت و صنعت ها مزارع نیشکر است، تصریح کرد: سرمایه گذاری های کلانی برای تبدیل زمین های شوره زار به زمین کشاورزی صورت گرفته است  و اکنون سیل تمامی این  زیرساخت های کشاورزی را تخریب کرده است.

قبادیان با اشاره به نفوذ آب به تاسیسات و کارخانه های دو کشت و صنعت نیشکر گفت: در کشت و صنعت نیشکر دهخدا و سلمان فارسی، سیلاب علاوه بر خسارت به مزارع ، تاسیسات و کارخانه ها را نیز در آب فرو برده است و بخش صنعت نیز دچار خسارات زیادی شده است. در عین حال در کشت و صنعت حکیم فارابی نیز آب در  حال نفوذ به مزارع نیشکر است.

وی اضافه کرد: با توجه به بازدیدهایی که از خسارت های وارده به کشت و صنعت های نیشکر انجام شد، تخمین شخصی من این است که بین 6 تا 7 هزار میلیارد تومان خسارت به پنج کشت و صنعت نیشکر خسارت وارد شده است و با توجه به اشتغال 20 هزار نفری در مجموعه شرکت توسعه نیشکر، باید به دنبال راه حلی برای کاهش خسارت ها در کمترین زمان باشیم.
 
 وی همچنین گفت: جبران خسارت های وارده بر اثر سیل به تنهایی از توان دولت خارج است و همه ارکان نظام باید کمک کنند تا این خسارت ها جبران شود و یا به حداقل برسد.

معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:برای جبران خسارت های سیل نیاز به بودجه کلانی است ، که پس از فروکش کردن سیلاب در خوزستان باید میزان خسارت به صورت کارشناسی محاسبه شود.  تنها توصیه ای که دارم است که دانشگاه های کشور به کمک دولت بشتابند و راهکارهای علمی و عملی برای کاهش خسارت های سیل در کمترین زمان ارائه دهند.

گفتنی است؛ معاون آموزش، پژوهش وفناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از کشت و صنعت های دعبل خزاعی،  سلمان فارسی و فارابی که زیر آب ناشی از سیل قرار دارند، بازدید کردند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار