موسوی با بیان اینکه کودکان و زنان در زمان بروز بلایای طبیعی از جمله سیل آسیب پذیرتر هستند، عنوان کرد: لزوم توجه به وضعیت زنان و کودکان گرفتار در سیل از جمله اهدافی است که در حال پیگیری است.
کد خبر: ۷۳۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 18 April 2019

فریبا نظری پور کیائی در جلسه ای که در خصوص وضعیت مناطق سیل زده در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان شرایط سختی را گذرانده است. همه مردم لحظه به لحظه اوضاع خوزستان را رصد می کنند و دل همه برای خوزستان می تپد. 

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: طبق بازدیدهایی که طی دو روز از اردوگاه های اسکان سیل زدگان شده است با وجود همه شبهه ها رضایتمندی نسبی وجود دارد. همه ادارات، ارگان و سازمان های در این زمینه تلاش کرده اند و از همه تشکر می کنم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده بیان کرد: فکر می کنم هر چه از بحران فاصله می گیریم شاید توجه از برخی نقاط فاصله بگیرد در حالی که در این زمان کار ما در حوزه زنان، خانواده و کودکان آغاز می شود.

نظری پور کیائی با اشاره به یکی از وظایف دفاتر بانوان و خانواده استانداری ها، گفت: دفاتر بانوان و خانواده استانداری ها در سراسر کشور مرجع متناظر کنوانسیون حقوق کودک در ایران هستند. همچنین سال گذشته مصوبه ای مبنی بر اینکه مدیران کل بانوان و خانواده استانداری ها عضو ستاد بحران باشند اخذ شد البته جا انداختن این مصوبه سخت است. 

وی تاکید کرد: حتما مدیران دفاتر بانوان و خانواده استانداری ها در جلسات ستاد بحران شرکت کنند. این موضوع باعث می شود تنها در زمان بحران برنامه ریزی نشود؛ مرحله و سیاست گذاری اصلی در مدیریت بحران پیشگیری است.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در فروردین ماه امسال برای نخستین بار سخنگوی وزارت کشور عنوان کرد علاوه بر تامین خوراک و اسکان افراد، جمعیت هلال احمر جهت توزیع گسترده نیازهای بهداشتی زنان و کودکان توجه کند. زنان، کودکان، سالمندان یا بیماران خاص نیازهای خاصی دارند. البته متوجه شدم در خوزستان متناسب با جنسیت، سن، قومیت و مذهب نیز توجهاتی شده است.

وی افزود: از سازمان های مردم نهاد می خواهم جهت تغییر و اصلاح باورهای جامعه نسبت به اتفاقات خوبی که رخ می دهد تلاش کنند. اکنون به مسائل نیازهای زنان، کودکان و مسائل قومی در بحران توجه می شود که شاید سال های گذشته به آن توجه نمی شد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده بیان کرد: تاکید وزیر این است که تجربیات استان ها در مقابله با بحران هایی نظیر این بحران مستند شود. ما نیازمند تکمیل، مرور و استفاده از این دانش سازمانی و تجربه امروز این بحران هستیم. اگر بنا است برای بحران آماده باشیم باید این مستندات را مرور کنیم و ضعف ها و قوت ها را بدانیم.

نظری پور کیائی در خصوص پیشنهاد تعطیلی مدارس ابتدایی در خوزستان که توصیفی هستند، گفت: این موضوع مطرح شده است و باید بررسی شود. باید در خصوص دیرتر آغاز کردن فعالیت همه مدارس یا اعلام پایان سال تحصیلی دبستانی تصمیم گیری شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به بازگشت سیل زدگان به محل سکونت، تصریح کرد: افرادی که از اسکان اضطراری به اسکان موقت رسیدند پس از گذراندن مراحل مورد نیاز به منازل خود برگردند زیرا اجتماعات در کمپ ها در حال ایجاد مشکلاتی است. 

وی ادامه داد: طبق اعلام استاندار خوزستان در این زمینه اقدام شده است و کمپ های اسکان سیل زدگان از ۱۱۰ کمپ به ۸۵ کمپ کاهش یافته است.

وی با اشاره به طرح بازتوانی اجتماعی، گفت:طرح بازتوانی اجتماعی نیز بسیار خوب است که تا حد توان در این زمینه کمک می کنیم.

همچنین محمدصادق کریمی کیا با اشاره به اجرای طرح‌های سه‌گانه در حوزه اجتماعی و فرهنگی در مرحله پسابحران اظهار کرد: طرح مداخله در بحران در روستاها با به کارگیری گروه‌های جهادی در قالب ۱۱۰ تیم پنج تا ۱۰ نفره در کنار دستگاه‌های اجرایی در مناطق روستایی قابل ورود آغاز خواهد شد؛ این گروه‌ها خدمات‌رسانی از بهسازی محیط بهداشتی روستاها تا دیگر موارد را انجام خواهند داد. 

وی افزود: طرح دیگری که اجرا می شود طرح تسهیلگران اجتماعی روستایی است؛ این تسهیلگران برای مدت چند ماه در روستاهای آسیب دیده ناشی از سیل مستقر می شوند و خدمات اجتماعی- روانی به روستاییان به ویژه زنان و کودکان ارائه خواهند داد.. 

کریمی کیا ادامه داد: همچنین طرح حمایتی یک استان، یک روستا سومین طرح اجتماعی است که برای اولین بار به صورت پایلوت در خوزستان اجرا خواهد شد. در این پروژه، با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد تمام خدمات و کمک‌رسانی فیزیکی، اجتماعی و فنی به روستای منتخب ارائه می شود.
 
وی با تشکر از دستگاه‌های اجرایی که در این بحران با تمام توان خود در کنار مردم بودند، افزود: برای بهبود شرایط آسیب دیدگان و مناطق بحرانی از سازمان‌های همکار پشتیبانی مالی و اعتباری خواهد شد.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه هنوز در دوران بحران به سر می‌بریم و با پدیده‌ای پیچیده و چند‌بعدی رو‌به‌رو هستیم، تصریح کرد: طرح‌های سه‌گانه معاونت سیاسی- اجتماعی تا پایدار شدن اوضاع و امکان ورود به روستاها از اول اردیبهشت ماه با هماهنگی مدیریت بحران خوزستان عملیاتی می شود. 

وی در پایان تاکید کرد: بهسازی و بازآفرینی نباید تنها به حوزه عمرانی ختم شود و برای بازتوانی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و روحی به ویژه در خصوص زنان و کودکان نیازمند نگاه ویژه دولت هستیم.
 
سید علی بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان اظهار کرد: تلاش مجدانه دستگاههای متنوع خدمت رسان در بخش های مختلف خوزستان موجب ارائه آمار و ارقام متفاوتی می شود که جمع بندی کار را سخت می کند.

وی با بیان اینکه باید در مواجهه با بحران، حوادث و مدیریت آنها تجدیدنظر شود، تصریح کرد: وجود یک مدیریت جامع بحران با یک تقسیم بندی وظایف و یک فرماندهی بسیار ضروری است. 

بحرینی مقدم بیان کرد: حجم کمک ها، تجهیزات و امکانات ورودی به خوزستان در راستای اسکان و حمایت از سیل زدگان بیش از ظرفیت مورد نیاز است؛ در برخی اردوگاههای با جمعیت ۲۰ هزار نفر تا ۱۸۰ هزار پرس غذای گرم توزیع می شود که نشان دهنده عدم مدیریت صحیح در این زمینه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان در سیلاب اخیر با تنوع خدمات چشمگیری مواجه بوده است. در شمال استان مشغول بازگرداندن اهالی روستاهای تخلیه شده و در جنوب در حال پیشگیری و جلوگیری از نفوذ آب به بخش های دیگر هستیم که نیازمند یک مدیریت جامع است.

بحرینی مقدم گفت: خواهشمندم در خصوص آسیب های اجتماعی پساسیل و بحران های ناشی از آن نیز این گسیختگی وجود نداشته باشد و هر دستگاهی به طور جداگانه برای خود شرح وظایف تعریف نکند. همه باید در چهارچوبی منسجم و تحت فرماندهی یک مدیریت جامع بحران تقسیم وظایف شوند تا کمترین آسیب های اجتماعی پس از سیل را شاهد باشیم.

وی با اشاره به مزارع زیر آب رفته سیل زدگان، بیان کرد: خوزستان بزرگترین تولیدکننده گندم در کشور است. ما امسال برای خریداری ۲ میلیون تن گندم مازاد هدف گذاری کرده بودیم و بروز سیل در مزارع گندم آماده درو موجب خسارت به روستاییان شد. بنابراین در پرداخت خسارت به کشاورزان بسیار دقت شود و ارزیابی و تعیین خسارت به درستی انجام شود؛ توجه به پرداخت خسارت در جلوگیری از آسیب های اجتماعی به این قشر موثر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان بیان کرد: کار در پیشگیری از آسیب های اجتماعی پس از بحران سیل بسیار سخت خواهد بود باید تلاش کرد در مراحل بازگرداندن مردم خسارت دیده به شرایط عادی با کمترین آسیب مواجه شویم.
 
سیده فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: مجموعه مدیریت بحران خوزستان، ارتش، سپاه حضرت ولیعصر، بسیج، آموزش و پرورش و سایر ارگان ها جهت مدیریت سیل و کمک به سیل زدگان تلاش های بسیاری داشتند.

وی با تأکید بر اهمیت بازتوانی سیل زدگان، افزود: بازتوانی جسمی و روحی روانی سیل زدگان باید مورد توجه قرار گیرد که این امر در دستور کار قرار داشته و از اولویت های ما است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان بیان کرد: با همکاری امور روستایی خوزستان، فعالیت های ما در زمینه بازتوانی در مناطق سیل زده روستایی که از بحران خارج شده اند آغاز خواهد شد.

وی با تشکر از استان های معین خوزستان در تأمین ماشین آلات و اقلام مورد نیاز، گفت: اقشار مختلف مردم از شهرهای مختلف به مناطق سیل زده خوزستان سفر کردند و در کنار نیروهای دولتی در خدمت سیل زدگان بوده اند.

موسوی با بیان اینکه کودکان و زنان در زمان بروز بلایای طبیعی از جمله سیل آسیب پذیرتر هستند، عنوان کرد: لزوم توجه به وضعیت زنان و کودکان گرفتار در سیل از جمله اهدافی است که در حال پیگیری است.
 
دکتر خجسته حسینی نژاد قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در پی تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان در چهارم فروردین ماه به کلیه نیروهای درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام آماده باش شد و هر کدام از معاونت ها در حوزه وظایف خود جلساتی تشکیل دادند و خط و مشی خود را مشخص کردند.

وی افزود: با ورود سیلاب به خوزستان، ابتدا بیمارستان های در معرض خطر سیل مشخص شدند. با توجه به نگرانی و احتمال خطر سیل از افزایش حجم رودخانه کارون، بیمارستانهای حاشیه رودخانه کارون به عنوان بیمارستان های در معرض خطر شناسایی شدند که بیمارستان‌های امام خمینی، رازی، سینا، گلستان، فاطمه الزهرا و مهر به عنوان بیمارستان های در معرض خطر اهواز شناسایی شدند. 

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: هرچند با گذشت زمان سیلاب به شکل دیگر در جلگه خوزستان جریان پیدا کرد. با طغیان رودخانه کرخه حوالی دشت آزادگان دچار آبگرفتگی شد و بیمارستان دشت آزادگان و بیمارستان سلامت اهواز که در مسیر جاده اهواز - اندیمشک قرار داشتند تخلیه شدند.

حسینی نژاد بیان کرد: تشکیل ستادهای بحران در بیمارستانهای در معرض خطر سیل، بررسی وضعیت موجود بیمارستانهای در معرض خطر و شناسایی نقاط آسیب پذیر از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بوده است. 

وی افزود: همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان های در معرض خطر سیل از جمله مشخص کردن محل های ورود و نفوذ احتمالی آب، احداث سیل بند در محل های خروج آب یا فاضلاب، بررسی وضعیت فاضلاب های بیمارستانی، بررسی وضعیت ژنراتورها، انتقال اسناد و مدارک بیمارستانی به طبقات فوقانی و انتقال تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی ارزشمند به طبقات فوقانی برخی دیگر از اقدامات انجام شده هستند.

حسینی نژاد تصریح کرد: بعد از سطح بندی بیمارستان ها از نظر آسیب پذیری در مقابل سیل احتمالی، بیمارستان های معین جهت بستری بیماران در معرض خطر سیل و آمادگی جهت تخلیه احتمالی این بیمارستان ها انجام شد. 

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: همچنین تلاش جهت کاهش مراجعات به بیمارستان و آمادگی جهت پذیرش بیماران درگیر عوارض سیل انجام شده است. 

وی گفت: پیش بینی افزایش ظرفیت و شناسایی فضاهای جایگزین کافی برای انتقال بیماران مناطق سیل زده در بیمارستان های با سطح ایمنی بالاتر، تعیین مراکز دیالیز معین برای بیماران دیالیزی نیز انجام شد. همچنین بیماران دیالیزی دشت آزادگان به بیمارستان اهواز انتقال یافتند.

حسینی نژاد تصریح کرد: در کنار این اقدامات و استقرار تیم های سیار در اردوگاه‌ها و محل اسکان سیل زدگان به همت معاونت درمان و همکاری دیگر معاونت های دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیمارستان صحرایی در اردوگاه جواد الائمه (ع) با ۵۰ تخت راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در این بیمارستان روزانه پزشک عمومی، پزشکان متخصص از جمله پزشک متخصص زنان، چشم، پوست، دندانپزشک و  ماما به سیل زدگان خدمات ارائه می دهند. کارهای آزمایشگاهی نیز برای بیماران انجام می شود.
برچسب ها: سیل خوزستان ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار