معاون سازمان آب و برق خوزستان:
معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان گفت: سدهای خوزستان از نظر ایمنی و پایداری هیچ مشکلی ندارند. مردم به شایعات توجه نکنند.
کد خبر: ۷۳۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 18 April 2019

نورالدین بازگیر اظهار کرد: در سدهای استان هیچ مشکلی در پایداری و ایمنی نداریم. از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند و اخبار و اطلاعات صحیح را از صدا و سیما و سایت‌های رسمی کسب کنند.

وی افزود: در حال حاضر ورودی سد دز 862 متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن یک هزار و 186 متر مکعب بر ثانیه است. ورودی سد کرخه نیز یک هزار و 293 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن یک هزار و 507 متر مکعب بر ثانیه است. ورودی سد گتوند 721 متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن یک هزار و 604 متر مکعب بر ثانیه است.

معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان در خصوص بالا آمدن سطح آب کارون در روزهای اخیر گفت: به ما اعلام شده است که بارندگی‌هایی را خواهیم داشت. اغلب سدهای ما یا ظرفیتشان پر شده یا در جال پر شدن است و به همین دلیل ما باید هم پایین دست و هم بالا دست را مدیریت کنیم. ما تا حدی که بتوانیم شرایط را کنترل کنیم، ظرفیت خالی داریم.

بازگیر با بیان اینکه در سطح اهواز دبی رودخانه یک دبی کنترل شده است،افزود: دبی کارون 3 هزار و 165متر مکعب بر ثانیه است. همه تلاش ما این است که این دبی بیشتر نشود مگر اینکه سیلاب‌های خاصی داشته باشیم که مجبور شویم خروجی‌ها را افزایش دهیم که تا الان هیچ برنامه‌ای برای افزایش خروجی‌ها از کرخه، دز و گتوند نداریم.

وی تصریح کرد: خروجی کرخه در روزهای گذشته حدود 2500 متر مکعب بر ثانیه بوده که حالا به 1500 متر مکعب بر ثانیه رسیده است. حوضه کرخه طول زیادی دارد و افت ورودی ما کم است. تمام سدهای روی کارون هماهنگ شده کار می‌کنند و دبی خروجی سدها کنترل شده است. در نهایت نیز یک دبی کنترل شده به سمت اهواز می‌آید.

معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان در خصوص حجم خالی سدهای استان گفت: در سد دز حدود 350 میلیون متر مکعب حجم خالی داریم. از نظر ارتفاع خالی نیز حدود 14 متر ارتفاع خالی در سد وجود دارد. در سد کرخه حدود 200 ملیون متر مکعب حجم خالی داریم و حدود 4 متر از ارتفاع سد خالی است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سیلاب ، مخازن سدها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار