غلامرضا شریعتی امروز در گفت و گوی زنده با شبکه های مجازی آخرین وضعیت استان را برای مردم خوزستان تشریح کرد
کد خبر: ۷۳۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 14 April 2019

غلامرضا شریعتی روز شنبه در گفت و گوی زنده با شبکه های مجازی آخرین وضعیت سیلاب را برای مردم تشریح کرد و در این خصوص بیان داشت: مسئولیت میزان خروجی آب از سدها با وزارت نیرو است و هرجا که موارد امنیتی و اجتماعی به وجود بیاید این شورای تامین است که در این زمینه مداخله می کند.

به گزارش"تابناک" وی پیش بینی قطعی هواشناسی درباره بارندگی ها را پنج روزه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل که پیش بینی مشخصی برای دراز مدت وجود ندارد نمی توانستیم در ایام پاییز و زمستان به کاهش بیش از اندازه ذخایر سدهای استان اقدام کنیم.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: به عنوان مثال رودخانه کرخه ظرفیت عبور 600 متر مکعب بر ثانیه را داشت و در حال حاضر با افزایش خروجی از سد به تدریج روستاهای در مجاور این رودخانه به زیر آب رفتند.

استاندار خوزستان افزود: این درحالی است که سطح آب کارون در آذر ماه بالا بود و خروجی از سدها نیز انجام می شد بنابر این خروجی زودهنگام پیش از این باعث بروز سیلاب می شد.

شریعتی تصریح کرد: به همین منظور ما از تحمیل سیلاب پیش از موعد به مردم و بی خانمان کردن آنها جلوگیری کردیم اما بعد از اینکه با افزایش ظرفیت مخازن مواجه شدیم طی چهار هفته اخیر خروجی سدها به تدریج افزایش یافت.

وی به مقایسه خسارت سیل در دیگر استانها از جمله گلستان پرداخت و گفت: در این استانها حجم آورد 320 متر مکعب بر ثانیه بود ولی در خوزستان چند برابر این حجم آورد داشته ایم.

استاندار خوزستان بیان داشت: با توجه به حجم آورد آب در دیگر استان ها، اما رهاسازی آب در کرخه سه هزار و 300، دز 2هزار و 500، کارون یکهزار و 500 و مارون 600 مترمکعب بر ثانیه رخ داد.

نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: اولویت ما ابتدا حفظ جان مردم و سپس حفظ شهرها بود که در این بین متاسفانه برخی روستاهای در حریم رودخانه ها دچار سیلاب شدند.

شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان و در مجاورت رودخانه کرخه واقع است و سوسنگرد مرکز آن، 85 کیلومتری با اهواز فاصله دارد. در سیلاب اخیر دستور تخلیه چهار شهر این شهرستان که در معرض خطر سیلاب هستند صادر شد.

12 روستای این شهرستان نیز با جمعیت هفت هزار و 314 نفر در معرض خطر ورود سیلاب هستند.

تا کنون 10 روستای این شهرستان با 2 هزار و 450 نفر جمعیت تخلیه شده و اهالی آن به اردوگاه های اضطراری منتقل شده اند.

شریعتی در ادامه با اشاره به اینکه از سوی وزارت نفت هیچ ممانعتی برای ورود آب به مخزن نفتی شماره پنج در هورالعظیم انجام نشد گفت: با توجه به دبی آب مخازن یک تا پنج به میزان مختلفی آبگیری شده اند و علاوه بر این نیز بخش عراقی هورالعظیم بیشتر از بخش ایرانی آبگیری شده است.

وی دلیل اینکه چرا بخش عراقی این تالاب بیشتر از بخش ایرانی آبگیری شده است، گفت: این موضوع به دلیل این است که شیب تالاب به سمت عراق است و این کشور دو سوم این تالاب را در اختیار دارد.

نماینده عالی دولت در استان همچنین به وجود 2 دریاچه عمیق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه آب به تدریج وارد مخازن نفتی ایران در هورالعظیم شده وجود شیب این تالاب به سمت عراق است.

استاندار خوزستان یادآور شد: برای اینکه بتوانیم دبی آب در هورالعظیم را افزایش دهیم ، دایک مرزی در چندین نقطه شکافته شد و آب با دبی بیشتری در بخش عراقی جریان پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتقال آب به سمت بخش عراقی هور محدودیتی وجود داشته است گفت: برای این اقدام نیز ممانعتی نداشتیم.

این مقام ارشد اجرایی در خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر عمق آب در بستر مخزن نفتی شماره پنج نسبت به دیگر مخازن کمتر است.

وی گفت: برای عمق بخشی بیشتر در محدوده این مخزن کانال سلمان در حال لایروبی است که طی سه یا چهار روز آینده این مخزن نیز با آبگیری بیشتری مواجه خواهد شد.

به گفته شریعتی در حال حاضر دبی کانال سلمان 30 متر مکعب است که بعد از لایروبی این میزان به 80 تا 100 متر مکعب افزایش پیدا می کند و علاوه بر سرعت بیشتر در آبگیری مخزن شماره پنج، کانون ریزگردها در مجاورت تالاب هورالعظیم نیز آبگیری می شود.

بر اساس این گزارش، 2 روز پیش جمعی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای خطاب به رییس جمهوری خواستار آبگیری دایم تالاب هورالعظیم برای کنترل سیلاب در خوزستان شدند. 

همچنین کارگروه آب و محیط زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه بعد از بازدید میدانی از تالاب هورالعظیم طی بیانیه ای اعلام کرد: نفت در آبگیری مخازن 3 و 4 و 5 تالاب هورالعظیم با وجود تاخیر در اقدامات لازم هم اکنون ممانعتی ایجاد نمی کند، اما هنوز آب به مخزن شماره 5 هور وارد نشده است.

در روزهای اخیر فعالان محیط زیست با انتشار ویدیوهایی از تالاب هورالعظیم، اعلام کرده بودند که بخش هایی از این تالاب به دلیل استقرار تاسیسات نفتی هنوز آبگیری نشده و وزارت نفت مانع آبگیری این بخش ها شده است.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه سازمان آب و برق در ابتدای بحران سیلاب طی نامه ای خواستار تخلیه شهرهای رفیع و سوسنگرد شد، گفت: با توجه به اینکه بعد از حفظ جان مردم برای مدیریت ارشد استان حفظ شهرها از اولویت بالایی برخوردار است از متخصصان و مشاوران در این حوزه خواستیم که بررسی های جدی در خصوص تقاضای سازمان آب و برق انجام دهند.

وی افزود: در ادامه به این نتیجه رسیدیم که ضمن هشدار به شهروندان از اعلام تخلیه شهرهای رفیع، بستان و سوسنگرد جلوگیری شود به این خاطر که با فعال کردن فیوز پلاک های رودخانه کرخه می توانستیم این شهرها را حفظ کنیم.

شریعتی یادآور شد: این تصمیم درحالی صورت گرفت که سازمان آب و برق در نهایت برای اینکه مسئولیتی متوجه او نباشد نامه تخلیه شهرها را در فضای مجازی منتشر کرد اما همچنان با همکاری مردم و دستگاه های اجرایی از به زیر آب رفتن شهرهای اعلام شده جلوگیری کردیم.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار داشت: برای اینکه شهرها را حفظ کنیم برخی روستاها و زمین های کشاورزی در حریم رودخانه به زیر آب رفتن که گلایه کشاورزان را درپی داشت و حق هم با آنها است اما ما مجبور بودیم که این تصمیم را بگیریم.

استاندار خوزستان یادآور شد: بر اساس سوابق موجود پیش از این شهر سوسنگرد با سیلاب های با دبی کمتر به زیر آب رفت اما در سیلاب اخیر با حضور مردم توانستیم مقاومت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار