بارش‎های سیل‌آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم و خساراتی به زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی شده است.
کد خبر: ۷۳۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵ 09 April 2019

بارش‎های سیل‌آسای باران طی چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم و خساراتی به زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی شده است.
 میزان این خسارات از شهرها با توجه به حجم بارندگی‌ها و جریان شدن سیل متفاوت است.
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: گفت: در حادثه سیل اخیر بیش از 130 هزار واحد خسارت دیده‌اند که 50 هزار واحد تخریبی است که کار کارشناسی‌های این واحدهای خسارت دیده در حال انجام است.

عزیزالله مهدیان افزود: برای شروع کار، سهمیه مصوب دولت را ابلاغ کردیم و مابقی امور در هیئت وزیران تصویب خواهد شد تا در یک زمان‌بندی مشخصی کار بازسازی را به سرانجام برسانیم .
وی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای ارسال پرونده‌ها به بانک‌های عامل نداریم و در گام نخست از منابع خود سازمان بنیاد مسکن کشور استفاده می‌کنیم .
وی در ادامه افزود: تسهیلات واحدهای تخریبی 40 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و 10میلیون تومان کمک بلاعوض، برای خرید لوازم منزل 15 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و پنج میلیون تومان بلاعوض و در شهرها تسهیلات 50 میلیون تومانی و کمک بلاعوض 12 میلیون تومانی و برای تعمیرات نیز 15 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض درنظر گرفته شده است.
مهدیان گفت: تمام ارزیابی استان‌ها از برآورد خسارات ناشی از سیل تا چهارشنبه همین هفته جمع‌بندی می‌شود تا در جلسه هیئت دولت روز یکشنبه هفته آینده مطرح شود.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سیلاب حاصل از بارندگی‌های چند روز گذشته 600 میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت
زده است.
خلیل فعله‌گری اظهار داشت: این میزان خسارت‌ها در بارندگی‌های اوایل فروردین به مزارع، باغات و ابنیه‌های کشاورزان و دامداران این استان وارد شده و بررسی‌های بیشتر در این زمینه نیز در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه احتمال می‌رود میزان خسارت‌های وارد شده به بهره‌برداران به حدود 700 تا 800 میلیارد ریال نیز برسد، افزود: میزان خسارت‌های برآورد شده تاکنون به مزارع شامل 6 هزار و 418 هکتار و به مبلغ 57 میلیارد و 140 میلیون ریال بوده است.

18 هزار و 400 واحد مسکونی
در سیل ایلام آسیب دیدند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: طبق برآورد‌های اولیه سیل به 18 هزار و 400 واحد مسکونی در این استان خسارت وارد کرده است. حبیب‌الله محبی اظهار داشت: این آمار با ارزیابی و برآورد اولیه خسارت توسط گروه ارزیاب و کارشناسان بنیاد مسکن بدست آمده و هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده است.
وی افزود: از این تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده سیل اخیر 16 هزار و 400 واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به تعمیرات دارند و 2 هزار واحد نیز احداثی هستند.
تعداد منازل تخریبی سیل کرمانشاه به 2185 واحد افزایش یافت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: براساس آخرین بررسی تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دوهزار و 185 واحد مسکونی در اثر بارش شدید و سیل تخریبی اعلام شده که این واحدها یا تخریب شده و یا ادامه سکونت در آنها ممکن نیست و باید نوسازی شوند.
جلیل بالایی افزود: همچنین در جریان سیل هفته گذشته استان کرمانشاه 10 هزار و 27 واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده که باید تعمیر شوند.

سیل به 30هزار مسکن مددجویان
کمیته امداد خسارت زد
مدیر کل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با اشاره به سیلاب اخیر در استان‌های کشور گفت که این سیلاب‌ها تاکنون به 30 هزار واحد مسکن مددجویان این نهاد خسارت وارد کرد .
ابراهیم بازیان افزود: از این تعداد واحدهای مسکونی، یک سوم تخریب و نیاز به ساخت دوباره آنها است و دو سوم دیگر نیاز به تعمیرات جزیی و کلی دارند .
16 روستای مینودشت بر اثر رانش زمین دچار خسارت شدند
فرماندار مینودشت در شرق استان گلستان گفت: براثر رانش زمین در 16 روستای مینودشت، خساراتی به واحدهای مسکونی این شهرستان به ویژه حدود 180 خانه مسکونی روستای قلعه قافه وارد شد.
سیدرضا طباطبایی اضافه کرد: به دلیل بارش‌های رگباری، شدید و کم سابقه روزهای پایانی سال 97 و اوایل امسال و رانش زمین، مجموعا 500 واحد مسکونی مناطق شهری و روستایی مینودشت از 10 تا 100 درصد دچار خسارت شدند.
میزان خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف این شهرستان را افزون بر دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

بارش شدید و طوفان اخیر1327 خانه
در آزادشهر را دچار خسارت کرد
رئیس بنیاد مسکن آزادشهر با اشاره به بازدیدهای کارشناسی برای تعیین خسارات ناشی از بارش شدید باران، برف و طوفان در روزهای پایانی سال 97 این شهرستان، گفت: این وقایع به 1327 باب خانه در مناطق شهری و روستایی بیش از 300 میلیارد ریال
خسارت زد.
مرتضی احمدی، اظهار کرد: 42 روستای شهرستان آزادشهر در بارش‌ها و طوفان اخیر صدمه دیدند و با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که 278 واحد مسکونی به صورت 100درصد تخریب شده و 493 واحد مسکونی نیز به دلیل شدت خسارات وارده، قابل سکونت نیست.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار