وزیر نیرو گفت: به صورت موقتی حجم نگهداری آب در مخزن سیمره افزایش و حجم آب ورودی به سد کرخه کاهش می‌یابد.ر
کد خبر: ۷۳۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 09 April 2019

عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به تلاش‌های کارآمد و مؤثری که برای مقابله با سیلاب در خوزستان صورت گرفته است، اظهار کرد: هر چقدر مردم در سکونت گاه‌های موقت بیشتر بمانند با توجه به این که هوا گرم‌تر خواهد شد و امکان بروز بیماری‌ها ممکن خواهد شد سعی می‌کنیم ماندن در این سکونتگاه‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش"تابناک" وی با بیان این که هنر مدیریت، درایت، علم و فداکاری در خوزستان جمع شده است، گفت: سیل وسیعی در خوزستان رخ داد اما هیچ تلفات جانی نداشت و این موضوع قابل تقدیر است.

وزیر کشور با بیان اینکه در بحث مقابله با سیلاب در خوزستان بهتر از دیگر استان‌ها عمل شد، افزود: اکنون نیز کاهش خسارت مالی به عنوان اولویت بعدی اقدامات ما قرار دارد.

وی گفت: در طول ۱۰ روز اخیر در خوزستان همه نیروها با همه قدرت پای کار آمدند و در عین حال با هماهنگی کامل و تأثیرگذار و با بهره‌وری بسیار بالایی عمل کردند.

وی ادامه داد: اما مهم‌تر این که در رأس همه کارها مردم خوب استان قرار دارند که بار دیگر فداکاری، ایثار و تلاش و مجاهدت آنها ثبت شد که جای قدردانی دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به این که وزیر نیرو چند روز در خوزستان مستقر بود و جلسات متفاوتی با کارشناسان و مدیران داشت، بیان کرد: تدابیر خوبی از نظر مدیریت منابع آب و ورودی و خروجی برای تعداد روزهای مشخصی که قابل بازنگری باشد اندیشیده شده تا در دو روز آینده تحول بسیار خوبی را در زمینه مدیریت روان آب‌ها شاهد باشیم.

وی افزود: پنج استان به عنوان معین خوزستان تعیین شده که اکنون در شهرستان‌های مختلف مستقر شدند و مدیریت این امکانات باید به صورت جدی و مؤثر باشد و از تداخل‌ها و موازی کاری‌ها پیشگیری شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه نیروهای نظامی هم برای امداد رسانی به سیل زدگان در استان تلاش بسیار خوبی داشتند، افزود: خوشبختانه نیروهای نظامی امکانات خود را به میدان آوردند و به سیل زدگان کمک‌های بسیار خوبی انجام دادند.

وی با اشاره به وضعیت خدمات رسانی، امداد و تغذیه سیل زدگان بیان کرد: هلال احمر به عنوان دستگاه متولی توزیع اقلام می‌بایست عادلانه، به موقع و مناسب انجام دهد تا مردم با مشکلات مواجه نشوند.

رحمانی فضلی با تاکید بر هماهنگی میان مدیران اجرایی و دستگاه‌های عملیاتی در همه مراحل گفت: برآورد همه خسارت‌ها در استان‌های مختلف به رئیس‌جمهوری ارائه شده که با نظر مساعد مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه تأمین می‌شود البته از محل ماده‌های ۱۰ و ۱۲ نیز بخشی از خسارت‌ها تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به آرام سازی مردم در فضای فعلی گفت: سیاست ما امید بخشی به مردم، جلب مشارکت و اطمینان بخشی به آنها است تا دشمنان که دنبال سو استفاده از این شرایط هستند به اهداف خود نرسند.

وزیر کشور گفت: دشمنان ما با تبلیغات و شایعات وسیعی که در جهت مأیوس سازی مردم داشته اند نتوانسته اند به اهداف شومشان دست یابند.

وی ادامه داد: مسئولان باید تا پایان امداد رسانی و مطلوب شدن شرایط در بین مردم حضور داشته باشند و با آن‌ها همدلی و همراهی داشته باشند و به خواسته‌های آنها پاسخ دهند تا مردم را کنار خود ببینند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در خصوص مقاومتی که در برخی مناطق برای تخلیه وجود دارد باید تمام انرژی خود را برای جلب رضایت و اعتماد سازی و مشارکت مردم بگذاریم اما اگر در برخی موارد لازم شد برای حفظ مصالح عمومی از روش‌های مختلف استفاده کرد.

وی عنوان کرد: مسئولیت مدیریت امکانات و ماشین آلات به صورت متمرکز و نظارت بر توزیع و بهره برداری از آنها با وزارت راه و شهرسازی است.

همچنین رضا اردکانیان اظهار کرد: در طی ۳ روز آینده با همکاری هم به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که فشار در پایین‌دست سد کرخه کم‌تر شود و چنانچه همین شرایط استمرار پیدا کند در آینده نزدیک مردم به خانه خود بازمی‌گردند.

وی افزود: اگر تغییرات آب و هوایی در این بازه زمانی رخ داد در محدوده‌ای هستیم که بتوانیم تصمیمات اتخاذ شده را تصحیح کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی وضعیت هوا، عنوان کرد: شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که باید در بازه‌های زمانی کوتاه اطلاعات دقیق‌تر را بگیریم و اطلاعات قبلی را تصحیح کنیم که توسط اساتید مجرب در استان خوزستان مدل‌سازی‌های لازم انجام شود.

وی گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم پایداری سازه‌های بسیار مؤثر و سدهای بزرگ حفظ شود و هم مردم در پایین‌دست تحت فشار نباشند.

اردکانیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را می‌کنیم که به گونه‌ای عمل شود که از برکات سیل حداکثری استفاده شود و صدمات آن به حداقل برسد.

وی افزود: اگر این سدها و مخازن بزرگ که پس از انقلاب احداث شد در استان خوزستان وجود نداشت این حجم از آب استان خوزستان را به یک دریا تبدیل می‌کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار