رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واکنش کریمی قدوسی به رفتار‌های متناقض آمریکا در ماجرای سیل/سیل اخیر ۲.۵ میلیارد دلار می‌ارزد‌/رئیس دولت اصلاحات، دیدار نوروزی خود را لغو کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 04 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سیلاب اصلی هنوز به خوزستان نرسیده

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: هنوز سیلاب اصلی به خوزستان نرسیده است، لازم است مردم همچنان در آمادگی کامل قرار داشته باشند و هشدارها را جدی بگیرند. در جریان سیل استان خوزستان هیچ گونه تلفات جانی گزارش نشده است، ۹۶ روستا به شکل جزئی و کلی تخلیه شده و در ۳۵ ایستگاه اسکان اضطراری جا داده شده‌اند. در بخش‌هایی که امداد رسانی با مشکل رو به رو بود، نیروهای مسلح پای کار آمدند، در اردوگاه‌های مذکور نیازهای اولیه به افراد سیل زده تحویل داده شده و بیش از نیم میلیون بطری آب معدنی طی ۲۴ ساعت گذشته بین این افراد توزیع شده است.

رئیس دولت اصلاحات، دیدار نوروزی خود را لغو کرد

جوادامام مديرعامل بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران (باران) خبر داد: دیدار عمومی و نوروزی حجت الاسلام والمسلمين سید محمد خاتمی، رییس شورايعالي بنیاد باران برنامه‌ای که طبق سنوات گذشته، بعد از تعطیلات نوروزی انجام می‌شد، امسال بنا به مشکلات و مصائب پیش‌آمده برای کثیری از هموطنان در جريان سيل اخير، برگزار نمی‌‌شود. رییس بنیاد باران ضمن همدردی با خانواده جانباختگان سیل‌ و حوادث طبیعی فروردین ۹۸، ابراز امیدواری کرده است که هرچه زودتر سایر خسارت‌دیدگان بتوانند به زندگی عادی خود برگردند و شهرها و روستاهای درگیر با این حوادث نیز با کمک هموطنان و تلاش مسئولان، وضعیت بسامانی پیدا کنند. مديرعامل بنياد باران در پایان و در پاسخ به متقاضیان دیدار نوروزی با سیدمحمد خاتمی تاکید كرد: بنا به صلاحدید خود آقای خاتمی، امسال هیچ وقتی بدین منظور تنظیم نشده است و ایشان ملاقات نوروزی نخواهندداشت. 

کمک های انسانی باید از تحریم ها جدا شود

رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با سفیر ایران در این سازمان مراتب تسلیت، همدردی و همبستگی آنتونیو گوترش را با دولت و ملت ایران درباره حوادث سیل اخیر ابلاغ و تاکید کرد کمک های انسان دوستانه باید از دایره هرگونه تحریم مستثنی شود. خانم ماریا ویوتی عصر سه شنبه در تماس تلفنی با اسحاق آل حبیب، بر آمادگی این سازمان برای هرگونه همکاری و مساعدت در این خصوص تاکید کرد. سفیر ایران هم در پاسخ ضمن تشکراز پیام دبیرکل، گفت: ملت و دولت ایران با یکدلی و همبستگی، تمامی تلاش خود را برای مقابله با این بلیه طبیعی بکار گرفته اند، و بدیهی است پذیرای هرگونه پیشنهاد کمک و همکاری بین المللی خواهند بود.

قائدی از استقلال اخراج شد

با تصمیم وینفرد شفر و ابلاغ فرهاد مجیدی، مهاجم جوان آبی ها از این تیم اخراج شد و در اختیار باشگاه قرار گرفت. این بازیکن جوان بعد از آنکه متوجه شد در لیست آبی ها حضور ندارد، اقدام به ترک اردو بدون هماهنگی با کادرفنی کرد که این اتفاق موجب شد تا کادرفنی این بازیکن را اخراج کند‌./ورزش‌سه

حذف انتقادات مهران مدیری در بازپخش دورهمی

انتقادات تند شب گذشته مهران مدیری از دولت و شرایط کشور در بازپخش صبح امروز برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم حذف شد. این صحبت ها از شب گذشته واکنش های متفاوتی به دنبال داشت. دو فعال حامی و مخالف دولت منتقد این صحبت ها بودند. وحید یامین پور فعال اصولگرا نوشت: «‏گیرم ما منتقد آقای روحانی و دولتش باشیم ولی با تعابیری که امشب از مجری دورهمی درباره مسوولین شنیدم، شرمسار و سرافکنده‌ شدم.ترکیبی از تحقیر و تمسخر و تزریق ناامیدی؛ مچنین علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نوشت:«مدیران رسانه‌ ملی صریح و شفاف بگویند که این ذبح و استهزای امید، در غوغای تحریم و قهر طبیعت، شبی چند تمام می‌شود از جیب این ملت گرفتار؟» به نظر می رسد همین واکنش ها باعث حذف انتقادات مدیری در بازپخش شده است/ عصر ایران

هشدار فرونشست زمین در تهران/کدام مناطق در خطرند؟

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: خطر فرونشست زمین در سطح شهر تهران به ویژه در قسمت مرکزی و جنوبی شهر از جمله در امتداد خیابان مولوی، حوالی بازار و جنوب تهران بسیار جدی است. از روز 12 فروردین حداقل دو گزارش دریافت کردم که در دو منطقه یعنی شهریار و تهران که فروریزش‌هایی رخ داده است/ تسنیم

سیل اخیر ۲.۵ میلیارد دلار می‌ارزد‌

وزیر نیرو در برنامه تلویزیونی گفت: اگر می خواستیم این حجم از آب را خریداری کنیم هزینه ای بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار رقم می خورد و حال بدون هیچ هزینه ای پنج میلیارد متر مکعب در سدهای مخزنی اندوخته داریم. /اقتصادآنلاین

شمار جانباختگان سیل دروازه قرآن شیراز به ۲۱ نفر رسید

دکتر سعید غلامزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس: خانم روح انگیز موری فرزند لازم 62 ساله 13 فروردین ماه جاری در بیمارستان شهید فقیهی فوت و جسد وی برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی شیراز انتقال داده شد. یکی دیگر از مصدومین سیل شیراز به نام آتنا صدوقی 13 ساله فرزند البرز 12 فروردین ماه جاری در بیمارستان نمازی درگذشت و جسد وی برای تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی شیراز انتقال داده شد. با فوت این دو نفر تعداد جانباختگان سیل شیراز به 21 نفر رسید/ ایرنا
 
درسی که نوجوان ۱۲ ساله در سیل اخیر به همه داد

اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور با انتشار این ویدئو در حساب توییتری خود نوشت:حضور داوطلب ۱۲ ساله ‎هلال احمر برای کمک به سیلزدگان ‎گلستان، نشان داد که روحیه فداکاری نوجوان بسیجی ‎شهید مهرداد عزیز اللهی، همچنان در جامعه زنده است. عبور از هر بحرانی، از جنگ و تحریم تا زلزله و سیل، فقط یک راه دارد: در ‎کنار هم و ‎برای هم بودن. مسوولان هم، کنار مردم باشند.
 
واکنش کریمی قدوسی به رفتار‌های متناقض آمریکا در ماجرای سیل

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان بحران‌های درونی آمریکا و ایجاد مشکلاتش برای سایر کشور‌ها از سیاست‌های منافقانه این کشور پرده برداشت. جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره رفتار متناقض آمریکا در اعلام دل نگرانی برای سیل زدگان ایران و از طرفی مسدود کردن حساب‌های ایران و مانع شدن برای ارسال کمک به ایران گفت: رفتار آمریکا در مقابل حوادثی از قبیل: سیل و زلزله بیش از هرچیز یک رفتار منافع محور است چرا آمریکایی‌ها در جریان هر حادثه‌ای آنچه که برایشان در اولویت ابتدایی قرار دارد، حفظ منافع نظام سلطه و نظام لیبرالیسم در کشور‌های دنیا و حتی در کشور خودشان است. وی با اشاره به حوادث داخلی آمریکا ادامه داد: چرا که شاهد بودیم سال گذشته در درون خود آمریکا نیز چنین حوادثی رخ داد و بخش اعظمی از جنگل‌های ایالت‌های آمریکا مدت سه ماه در آتش سوخت، اما ترامپ حضور بسیار کمرنگی داشت و حتی کمک‌رسانی به این منطقه نیز صورت نگرفت. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: علت این موضوع هم این بود که آمریکایی‌ها تمام توان و توجه خود را به حوادث منطقه غرب آسیا نظیر تحولات سوریه، یمن و عربستان سعودی معطوف کرده بودند و برایشان اهمیت نداشت که ایالات‌ها و جنگل‌های آمریکا، زمین‌ها و خانه‌های مردم به خاکستر تبدیل می‌شود، بنابراین آمریکایی‌ها هر موضع و هر رفتاری که از خود نشان می‌دهند پایه اول رفتارشان را حفظ منافع نظام سرمایه داری تشکیل می‌دهد.
 
واکنش دوحه به ادعای حضور سپاه در قطر

یک مقام قطری ادعا‌ها درباره حضور نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این کشور را بی اساس دانست. به گزارش رسانه‌های قطری، لولوه آل خاطر سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به درخواست چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین از دوحه مبنی بر اخراج نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خاک این کشور گفت: آیا چنین چیزی ممکن است که پایگاه العدید آمریکا و سپاه پاسداران در کنار هم در قطر حضور داشته باشند؟ وی افزود: «ادعا‌ها مبنی بر حضور نیرو‌های سپاه پاسداران ایران در قطر بی اساس است و چنین چیزی امکان ندارد». سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که کشورش با ایران رابطه دارد و قطر برای کاهش تبعات ناشی از محاصره از ایران مواد غذایی وارد می‌کند. این مقام قطری همچنین گفت که کشورش با ایران در میدان گازی پارس جنوبی شریک است و تعدادی از همپیمانان آمریکا از جمله ژاپن، هند، و انگلیس به گاز این میدان نیاز دارد. وی اظهار داشت که امارات با وجود اختلاف با قطر مقادیر زیادی حامل‌های انرژی از این کشور وارد می‌کند.
 
انتقاد تند ظریف از اروپا

وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از تلاش اروپایی‌ها برای اعمال فشار بیشتر به ایران، گفت: با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اروپایی‌ها به جای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا به دنبال جلب رضایت ترامپ هستند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه با اشاره به تلاش سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برای اعمال فشار به ایران از طریق سازمان ملل متحد به بهانه برنامه موشکی، گفت: با گذشت یک سال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها نه تنها نتوانسته‌اند به وعده راه‌اندازی کانال مالی عمل کنند، بلکه تلاش می‌کنند رضایت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را جلب کنند. ظریف در توییتر نوشت: «بعد از گذشت یک سال از کناره‌گیری غیرقانونی ایالات متحده از برجام، اروپا نمی‌تواند اراده‌ای سیاسی برای مقابله با تروریسم اقتصادی ایالات متحده گردهم آورد. حتی نه از طریق ایجاد یک کانال بانکی برای کمک‌های بشردوستانه است.» وی افزود: «به جای این کار، سه کشور اروپایی مشغول جلب رضایت دونالد ترامپ از طریق فشار به سازمان ملل متحد در ارتباط با توانمندی‌های دفاعی ماست.» رسانه‌ها روز گذشته گزارش دادند که آلمان، انگلیس و فرانسه در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، فشار بیشتر به برنامه موشکی ایران را خواستار شده‌اند. این در حالی است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای ایران را تایید کرده، محدودیت الزام‌آوری برای برنامه موشکی ایران در نظر گرفته نشده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار