تب و تابی ویژه که به رغم به راه افتادن و داغ شدن آن، نگرانی‌ها بسیار است و بروز خسارت در برخی مناطق، حتمی به نظر می‌رسد چراکه میزان بارش‌ها زیاد بوده و با پر شدن ظرفیت سدها، عملا راهکار خاصی برای مقابله با آن در دست نیست، جز تخلیه مناطق مسکونی در معرض خطر و مقاوم سازی و احداث بندها. تدابیری که نتوانسته مانع از بروز خسارت های جانی شود.
کد خبر: ۷۳۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 04 April 2019

هنوز اوضاع در لرستان به گونه‌ای نیست که بشود از مهار بحران سخن به میان آورد و در همین حال، اخبار رسیده از خوزستان حکایت از اوج گیری بحران در این خطه دارد؛ بحرانی که تکاپو برای فرار از آن با قوت در جریان است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با امدادرسانی به سیل زدگان که در پی تاکید موکد رهبر انقلاب شتاب گرفته، در پایین دست حوضه‌های آبریز تلاش وسیعی در جریان است تا میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها کاهش بیابد. تلاش مفصلی که از تخلیه ساکنان مناطق در معرض خطر تا احداث سیل بند‌ها و مستحکم سازی بند‌ها را شامل می‌شود.

تب و تابی ویژه که به رغم به راه افتادن و داغ شدن آن، نگرانی‌ها بسیار است و بروز خسارت در برخی مناطق، حتمی به نظر می‌رسد چراکه میزان بارش‌ها زیاد بوده و با پر شدن ظرفیت سدها، عملا راهکار خاصی برای مقابله با آن در دست نیست، جز تخلیه مناطق مسکونی در معرض خطر و مقاوم سازی و احداث بندها.

تدابیری که امید می‌رود در سایه اتخاذشان از میزان خسارت‌ها کاسته شده و هیچ مرگی رقم نخورد؛ رویایی که دست کم تا اینجا تعبیر نشده چراکه اخبار رسیده حکایت از جان باختن ۱۴ تن در لرستان در سیلاب اخیر دارد. خسارتی سنگین و جبران ناپذیر که امید می‌رود در سایه آمادگی‌های سازمان دهی شده در خوزستان به صفر برسد.
این خبر تکمیل می‌شود...

تعیین یک وزير معين توسط دولت براى هر استان سيل زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۴:۲۰

سيد سلمان سامانى سخنگوى وزارت كشور با اشاره به جلسه اخير شوراى عالى مديريت بحران اظهارداشت: با تاكيد وزیر کشور مقرر شد، وزير معین هر استان سيل زده در دولت تعيين و به صورت جدی و فوق العاده در استانهای حادثه دیده تا تثبيت اوضاع امورات را نظارت و پیگیری كند. همچنين تمامى دستگاه هاى امدادی و اجرایی برای هر یک از استانهای حادثه دیده نماینده ویژه جهت پیگیری و نظارت بر اقداماتی که آن دستگاه ها باید انجام دهد مشخص و به سازمان مديريت بحران کشور معرفی كنند.

وى افزود: گزارش نمايندگان ويژه دستگاه هاى امدادى و اجرايى برای سازمان مدیریت بحران کشور به صورت مستمر ارسال و پيگيرى خواهد شد. همچنین مقرر شد در هر استان حادثه‌دیده با عنایت به ورود سیلاب به داخل منازل مسکونی و ماندگارى در ساختمان ها، تیم ویژه فنی با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و عضویت سازمان نظام مهندسی و شهرداری تشکیل و قبل از سکونت مجدد افراد مقاومت و ایمنی سازه ها را مورد بررسی قرار مى دهند.

۱۹۰۰ شهر و روستا درگیر حوادث جوی در نوروز
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۳:۲۰

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با جزئیات سیل و آبگرفتگی، برف و کولاک از 25 اسفند تاکنون اظهار داشت: 1889 شهر، روستا و محور کوهستانی در این مدت درگیر این حادثه شده و به بیش از 217 هزار نفر از هموطنان امدادرسانی انجام گرفت.

وی افزود: حدود 86 هزار نفر در این مدت اسکان اضطراری یافته و 1072 نفر توسط نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند. بیش از 4800 دستگاه خودرو نیز در این مدت از برف رهاسازی و 4300 منزل مسکونی از آب تخلیه شدند.

دستور تخلیه ۲۲ روستا در دشت آزادگان
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۳:۱۵

غلامعباس هزاریان، فرماندار شهرستان دشت آزادگان با اشاره به پیش‌بینی افزایش دبی آب رودخانه کرخه اظهار کرد: آب رهاسازی شده از بالادست به خوزستان و در نهایت به دشت‌آزادگان می‌رسد. با توجه به اینکه رودخانه از مرکز شهرها مخصوصا شهرهای بستان و سوسنگرد عبور می‌کند و روستاها نیز در کنار رودخانه قرار دارند این شرایط خطراتی را در پی خواهد داشت.

هزاریان با بیان اینکه با رهاسازی آب و ظرفیت آب موجود قطعا این آورد به روستاها می‌رسد، گفت: از امروز بعد از ظهر باید جهت ورود آب بالادست آمادگی لازم را داشته باشیم. با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون آب وارد روستاها نشده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی به ۳۳ روستای حاشیه رودخانه کرخه ابلاغ کرده‌ایم که روستاهای خود را تخلیه کنند که برخی از این روستاها تخلیه شده‌اند. همچنین با توجه به اینکه بستان آخرین شهر قرار دارد مردم باید آمادگی لازم را جهت تخلیه داشته باشند.

هزاریان خواستار شد: از مردم تقاضا می کنم هشدارهای مسئولان را جدی بگیرند و به آنها اعتماد کنند.

تسهیلات ستادکل به سربازان مناطق سیل‌زده معمولان و پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۳:۰۵

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح در مورد سربازان و مشمولان در آستانه اعزام به سربازی در مناطق سیل‌زده لرستان اظهار کرد: با توجه به جاری شدن سیل ویرانگر در استان لرستان که منجر به وارد شدن خسارات‌های سنگین به خانه‌ها و مزارع مردم این مناطق شد و همچنین در اجرای فرامین مقام معظم رهبری، تصمیماتی در خصوص نحوه سربازی و اعزام به سربازی مشمولان ساکن در این مناطق اتخاذ شد.

کمالی با بیان اینکه بر این اساس، اعزام مشمولان سربازی مناطق سیل‌زده در معمولان، پلدختر و روستاهای سیل‌زده منطقه با دو ماه تعویق انجام خواهد شد، گفت: مشمولانی که می‌بایست در تاریخ ۱۹ فروردین و اول و ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۸ به سربازی اعزام شوند، موعد اعزام‌شان متعاقباً اعلام می‌شود.

وی در مورد سربازان در حال خدمت ساکن در مناطق زلزله‌زده نیز به ایسنا گفت: سربازان این مناطق که در دیگر استان‌ها مشغول خدمت هستند، به مدت یک ماه مرخصی اضطراری دریافت خواهند کرد. همچنین سربازان یگان‌های نظامی و انتظامی مستقر در مناطق سیل‌زده که در حال کمک به مردم هستند، با تشخیص یگان و پس از پایان مأموریت‌شان یک ماه مرخصی اضطراری دریافت خواهند کرد.

کمالی در مورد آن‌دسته از سربازانی که در مرخصی بوده و ممکن است به دلیل خرابی ایجاد شده در راه و راه آهن در پی سیل نتوانند به موقع در محل خدمت خود حاضر شوند نیز گفت: به فرماندهان یگان‌ها این اختیار داده شده تا پس از بررسی این مسائل نسبت به اعطای مرخصی اضطراری بابت تأخیر این سربازان اقدام کنند.

وی در مورد اینکه آیا تصمیم برای ارائه تسهیلات به سربازان مناطق سیل‌زده در خوزستان نیز گرفته شده یا خیر، گفت: پیش از این تسهیلاتی به سربازان مناطق سیل‌زده گلستان و مازندران ارائه شد و در مورد خوزستان نیز این موضوع در حال بررسی است و در صورتی که تصمیمی اتخاذ شود، حتماً اطلاع رسانی خواهد شد.

تخریب دو واحد بزرگ معدنی در سوادکوه
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۳:۰۱

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در دومین بازدید و بررسی میدانی آخرین وضعیت سوادکوه از تخریب دو واحد معدن بزرگ در سوادکوه بر اثر سیل 12 فروردین و بیکاری 80 کارگر خبر داد و اظهار کرد: سیلاب به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت جدی وارد کرده است. تخریب دو معدن بزرگ ذغال سنگ یک میلیارد تومان خسارت به بار آورده است اما با تدابیر اتخاذ شده به نیروهای انسانی آسیبی وارد نشد. علاوه بر آسیب جدی و گسترده به این معادن و تجهیزات آنها، در مسیرهای دسترسی آنان نیز رانش‌های مختلفی ایجاد شده است.

وی با اشاره به این‌که خسارت زیادی به تاسیسات آبرسانی، برق، گاز ، خدمات و اراضی کشاورزی وارد شده است، تصریح کرد: 400 هکتار باغ ، 300 هکتار اراضی شالیزاری، 460 هکتار کلزا و گندم، چهار کیلومتر دیواره حفاظتی رودخانه، 20 اصله تیر برق و تجهیزات برق رسانی، سه کیلومتر تاسیسات آبرسانی، چهار کیلومتر خطوط گازرسانی و چهار واحد بزرگ پرورش ماهی تخریب و از بین رفته است.

حسین زادگان به استقرار فوری اعضای ستاد بحران استان در شهرستان سوادکوه اشاره کرد و افزود: در ابتدا تدابیر لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود سیلاب به درون شهرها جلوگیری شد و در مرحله دوم بازسازی و وصل آب، برق و گاز در دستور کار تیم‌های عملیاتی دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در حال حاضر همه خدمات در جریان قرار دارد.

اسکان سیل زدگان حاشیه رود دز
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۲:۴۰

سیل زدگان روستاهای حاشیه رودخانه "دز" خوزستان در کمپ راه اندازی شده در روستای الهایی اهواز اسکان داده شدند. تامین غذا، نیازهای ضروری و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این کمپ با کمک هلال احمر و سایر نهادهای مسئول انجام می شود.

 
 
پرداخت ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان لرستان از شنبه
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۲:۲۲

علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جلسه ستاد مدیریت بحران لرستان گفت: در استان‌ها در شهرستان‌های مختلف ستادهای معینی را برای ارزیابی خسارت مستقر کرده‌ایم و قول هم دادیم که ما خسارت را الان از منابع خودمان انجام می‌دهیم تا تامین اعتبارشود، به‌ویژه خسارت معیشتی را مانند لوازم زندگی مردم را که پنج میلیون تومان بلاعوض سریع می‌پردازیم ما در استان‌های مازندران و گلستان شروع کردیم و دادیم و در لرستان از روز شنبه‌ که بانک‌ها دایر می‌شود ما می‌توانیم بپردازیم.

وی افزود: در شهرستان دورود استان همدان را مستقر کرده‌ایم که خودم رفتم مستقرشان کردم، در نورآباد استان قزوین را مستقر کردیم، استان مرکزی را در شهر خرم‌آباد و استان اصفهان را از دیروز صبح با امکانات زیادی ماشین‌آلات، لودر و کامیون در پلدختر مستقر کردیم. من خودم پلدختر بودم لذا ما در برآورد خسارت و پرداختش هیچ مشکلی نداریم و در اسرع وقت انجام می‌دهیم و بازسازی را هم به شکل معمولش با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می دهیم تا اول زمستان مردم در خانه‌های خودشان مستقر می‌شوند و مشکلی در این زمینه نمی بینیم جز در مورد اعتبارات که با عنایت رئیس مجلس مثل همیشه حل می شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: در مورد پلدختر هم یک مسئله‌ای که مغفول مانده همین گل‌ولای است که باید در سطح شهر جمع شود و ما آمادگی داریم. اصفهان را مأمور کردیم باهمه امکاناتش بیایید و آنجا مستقر شود. البته کار شروع شده اما راندمانی ندارد چون شهر خیلی شلوغ و به‌هم ریخته است؛ اگر مأموران انتظامی با ما همکاری بکنند می توانیم شهر را شست‌وشویی بدهیم تا طراوات خاصی به شهر داده شود.

برخورد قاطع پلیس با اخلال‌گران نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۲:۰۷

سردار حسین اشتری به منظور بازدید و بررسی وضعیت مناطق سیل زده لرستان به این استان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه خرم آباد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر نظم و امنیت خوبی را در پلدختر شاهد هستیم، ضمن اینکه با تمهیدات اندیشیده شده از سوءاستفاده برخی افراد از شرایط منطقه جلوگیری شد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور، وظیفه اصلی نیروی انتظامی را استقرار نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده و گسترده کردن چتر امنیتی در این مناطق عنوان و تاکید کرد: پلیس با اخلال‌گران نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده قاطعانه برخورد می‌کند.

خسارت ۴۶۰۰ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۲:۰۰

بر اساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، سیل اخیر تا تاریخ سیزدهم فروردین ماه بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور وارد کرده که این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

بر همین اساس سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده توسط وزاتخانه و میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی گفت: این خسارت ۳۴ درصد به استان گلستان ،۱۳ درصد خوزستان ،۱۲ درصد مازندران ،۱۱ درصد لرستان ،۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران وارد شده است.

موسوی گفت: خسارت سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت ،۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امورزیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، با اشاره به فعال سازی کلیه بخش‌های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور جهت مشارکت فعال با نظام مدیریت بحران سیل و همچنین اطلاع رسانی و هشدار به جامعه هدف، اظهار کرد: ظرفیت‌های سخت افزاری وزارت جهاد کشاورزی شامل ۷۶۲ دستگاه ماشین آلات عمرانی سنگین، سبک، تجهیزات لجستیکی برای مقابله با سیل اخیر به کار گرفته شد.

۱۵ هزار رأس دام عشایر تلف شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۵۹

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری استان از جمله راه‌های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است.

وی با اشاره به نشست روز گذشته ستاد بحران سیل سازمان امور عشایر به منظور بررسی وضعیت سیلاب در مناطق عشایری و خسارات وارده به عشایر و اتخاذ تصمیمات لازم برای امداد رسانی به عشایر آسیب دیده، اظهار داشت: حجم سیل و خسارت‌های آن در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، گلستان و کرمانشاه بیشتر از مناطق دیگر است. سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری استان از جمله راه‌های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است.

قندالی با بیان اینکه خوشبختانه در خوزستان در حوزه عشایر اتفاق خاصی نیفتاده است، خاطرنشان کرد: در مناطق عشایری با هشدارهایی که داده شد و اطلاع رسانی‌های به موقعی که صورت گرفت، تقریباً همه عشایر آماده مقابله با سیل بودند و به ارتفاعات رفتند و خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی تا کنون گزارش نشده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به بازدید از مناطق عشایری سیل زده گلستان، گفت: در گلستان به دام، سرپناه و اتراقگاه‌ها و زیرساخت‌های مناطق عشایری خسارتی وارد شده بود که بخشی از آن غفلت خود مردم و بخشی نیز غفلت برخی از دستگاه‌ها است که تمهیدات لازم را انجام نداده بودند. در مجموع حدود ۱۵ هزار رأس دام عشایر در سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور تلف شدند که عمده آن مربوط به استان گلستان است.

تخریب کامل ۵۵ مدرسه در استان لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۴۴

مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان گفت: ۵۵ مدرسه و ۱۴۰ کلاس درس در شهرستان‌های استان لرستان تخریب کامل شده است.

رضا زینی وند، در خصوص زمان شروع کلاس‌ها در مناطق سیل زده استان لرستان گفت: افزود: ما ابتدا باید از ایمنی مدارس مطمئن شویم و بعد کلاس‌ها را آغاز کنیم. اما به طور کلی در مناطقی که مدارس آسیب ندیده اند، از ۱۷ فروردین کلاس ها شروع می شود.

وی افزود: در سایر مناطقی که مدارس تخریب کامل شده اند حداقل یک هفته تا ده روز زمان نیاز است مدارس جایگزین ایجاد شود.

"راه ارتباطی" و "تامین آب"، دو نیاز اضطراری پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۳۳

محمدجواد آذری جهرمی در جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: دو موضوع اضطراری بوده که یکی آب شهر پلدختر است که گیر 200 متر کار جاده است به‌طوری‌که باید سکو ایجاد می‌کردند تا مجموعه آب‌کارش را انجام دهد.

وی افزود: گفتند چهار کامیون، دو بیل مکانیکی و گرایدر نیاز است که بتوانند کار را انجام دهند ولی از دیروز تاکنون این تجهیزات تأمین نشده است.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: آب زیرساخت بسیار حائز اهمیتی است، موضوع دیگر 55 کیلومتر گیر 100 متر مسیر است، این‌ها فرای از کارهای معمولی است که انجام می‌دهید؛ این دو تا با اولویت بسیار بالا است که باید مدیریت و حل شود تا آب و ارتباط اصلی دایر شود.

امدادرسانی به سیل زدگان لرستان با ۳۰ بالگرد/ پلدختر نیازمند کمک‌رسانی فوری است/ کمک ۵ میلیون تومانی برای سیل زدگان لرستان/ وضعیت ماژین بحرانی است

خط راه‌آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۲۷

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: خط راه‌آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد.

وی افزود: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه‌آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می‌شوند.

تصمیم گیری برای پرداخت خسارت در جلسات قوای سه گانه
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۰۸

علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از سد دز اظهار کرد: میزان و نوع خروجی آب را طوری کنترل شود که هیچ مشکلی برای مردم در پایین دست پیش نیاید. در روزهای آینده نیز شاهد ریزش نزولات آسمانی هستیم که بر این اساس باید کنترل‌های عاقلانه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به پیگیری برای افزایش ارتفاع سد دز با وجود نیاز به سرمایه گذاری سنگین یادآور شد: همچنین طرح ساخت و احداث سد بختیاری نیز باید پیگیری شود که آن هم به یک سرمایه گذاری سنگین‌تر نیاز دارد. در مسیر با استاندار صحبت شد که این طرح‌ها زمان بر است ولی با شرایط فعلی باید به فکر برنامه ریزی و کنترل خروجی باشیم تا ایمنی شهرهای خوزستان کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های فوق برنامه‌های میان مدت و بلندمدت است، اظهار کرد: برای زمان فعلی برخی از کارشناسان روش‌های جدیدی به منظور استفاده از آب برای دشت‌های خوزستان مطرح کردند که باید آن را به طور جدی پیگیری کرد. به وزیر نیرو اعلام شده که این طرح‌های کارشناسی را مطالعه کنند تا در کوتاه مدت حداکثر استفاده را از آب‌های زیرسطحی استفاده کنیم.

لاریجانی با ابراز امیدواری از اینکه بارندگی‌های چند روز آینده نیز با همت پیگیری شود، یادآور شد: از روزهای اولی که سیل در استان گلستان رخ داد نگران خوزستان بودم و احساس می‌کردم در آخر همه این آب‌ها در سطح کشور به خوزستان منتهی می‌شود؛ از آن زمان با استاندار تماس‌های مداوم گرفتم که از پیگیری‌های مختلف برای خوزستان باخبر باشم. با آن حجم آب سنگینی که در یک بازه کوتاه وارد استان شد، مدیریت خوب بود و در مجموع دولت و مجلس تصمیم گیری های خوبی داشت.

رئیس مجلس شواری اسلامی در خصوص جبران خسارت ناشی از سیلاب نیز گفت: مردم خوزستان دغدغه‌ای نداشته باشند چون یکی از مسائل مهم از روزهای اول در استان‌های درگیر سیلاب جبران خسارت و آسیب‌های وارده به مردم در بخش دامداری، کشاورزی و منازل تخریب شده بود چون این بحران ناخواسته رخ داد. هرچند دولت با مشکلات مالی مواجه است ولی تأمین منافع پرداخت خسارت سیل به مردم را از راه‌های مختلف تعیین می‌کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پرداخت خسارت سیل زدگان در جلسه اخیر با مسئولان کشوری گفت: ایشان ضمن تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز چنین حوادثی خطاب به مسئولان فرمودند که نیازهای مردم هم باید تأمین شود. در اولین فرصت جلسات قوای سه گانه تصمیم گیری های لازم به منظور پرداخت خسارت سیلاب‌ها را خواهیم داشت. مردم نگرانی آن چنانی نداشته باشند چون پشتیبانی این فکر پرداخت سیلاب را مقام معظم رهبری دارند و فرمایشات ایشان حتماً در مجلس اجرا و در دولت هم پیگیری می‌شود.

امدادرسانی به سیل‌زدگان در بخش ماژین مطلوب نیست
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۰:۳۰

افشار خسروی زاد، دادستان ایلام صبح امروز در بازدید میدانی از مناطق سیل زده ایلام، گفت: طی چندین ساعت بازدید و بازرسی از مناطق سیل‌زده چنین به نظر می‌رسد که اقدامات پیشگیرانه با توجه به شرایط منطقه در جهت جلوگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن به خوبی به عمل نیامده است و عملا نوعی از غافلگیری برای مسئولان اجرایی اتفاق افتاده است.

وی افزود: در خصوص امداد رسانی به سیل زدگان خصوصاً در بخش ماژین اصلا شرایط مطلوب نیست و دسترسی مردم به مواد غذایی و بهداشتی و امکانات اولیه زندگی و حامل‌های انرژی بسیار سخت است. در ماژین شرایط رو به بحرانی شدن پیش می رود و به جز چند پرواز مختصر هیچ راه ارتباطی برای کمک رسانی به مردم به نحو مطلوب ارزیابی نمی‌شود. با توجه به کسب اطلاع از مقامات اجرایی امکانات اختصاص یافته از مرکز «مسئولان استان» برای امدادرسانی به سیل زدگان ضعیف می‌باشد .

لاریجانی وارد دزفول شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۸:۵۳

علی لاریجانی روز پنج شنبه به منظور بررسی میدانی تمهیدات صورت گرفته برای مقابله با سیل خوزستان، حضور در مناطق سیلاب زده یا در معرض سیلاب، حضور در کنار سدهای خوزستان و شرکت در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان به این استان سفر کرد.

لاریجانی قرار است در اولین گام به سد دز و سپس به سد کرخه سرکشی کند.

آغاز فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان از ۲۴ فروردین
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۲:۲۲

ضا زینی وند مقدم مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: فعالیت آموزشی مدارس پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر از ۲۴ فروردین ماه آغاز می‌شود.

وی افزود: با هماهنگی با استاندار لرستان، فعالیت آموزشی مدارس شهری و روستایی پلدختر و معمولان با یک هفته تأخیر از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود و در سایر شهرستان‌ها و مناطق سیل زده نیز مطابق مصوبه ستاد مدیریت بحران لرستان و به محض تصمیم فرمانداران در این مورد از طریق اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان اعلام می‌شود.

 
پیش بینی آب و هوا
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۱:۲۰

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه ای نسبت به ورود موج بارشی جدیدی به کشور هشدار داد. متن این اطلاعیه به این شرح است:

پیش بینی می‌شود که در غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمال فارس، بارش باران بین ۲۵ تا ۳۵ میلی متر رخ دهد. همچنین با حرکت این سامانه به سمت شمال شرق کشور از بعدازظهر شنبه تا بعدازظهر روز یکشنبه بارش باران در استان‌های خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، ارتفاعات تهران و البرز بین ۲۰ تا ۳۵ میلی متربرآورد می‌شود.

با توجه به سیلاب و بارش‌های شدید سامانه قبلی، توصیه می‌شود که سازمان‌های مرتبط با مدیریت منابع آب تمهیدات لازم را برای حفظ ایمنی و کاهش ریسک مخاطرات ناشی از سیلاب احتمالی بعمل آورند. روز پنج شنبه با به روز رسانی تغییرات سامانه، اطلاعات لازم با دقت بیشتر به آگاهی هموطنان و مسئولین خواهد رسید.

نیازمند به کمک‌رسانی فوری در پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۱:۱۴

نعمت الله دستیاری، فرماندار پلدختر به ایسنا گفت: کمک‌های ارسالی با توجه به حجم و میزان خسارات وارده به پلدختر ناکافی است. با توجه به طغیان بی‎سابقه رودخانه کشکان و تخریب کلی زیرساخت‌ها و بیشتر خانه‌های مسکونی مردم منطقه سخت در تنگنا هستند.

وی افزود: مردم سیل‎زده و محروم پلدختر در این شرایط سخت به مواد غذایی، چادر، غذا، پتو، لباس گرم و نان و آب بسته بندی شده نیاز دارند. راه‌های مواصلاتی منتهی به شهرستان تخریب و آب آشامیدنی، برق و تلفن همراه در این منطقه قطع است.

حضور سرلشکرجعفری در مناطق سیل زده خرم آباد
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۰:۱۸

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران برای بازدید از مناطق سیل زده استان لرستان وارد خرم آباد شد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به سیل زدگان استان به ویژه شهرستان پلدختر قرار گیرد.
امدادرسانی به سیل زدگان لرستان با ۳۰ بالگرد/ پلدختر نیازمند کمک‌رسانی فوری است/ کمک ۵ میلیون تومانی برای سیل زدگان لرستان/ وضعیت ماژین بحرانی استامدادرسانی به سیل زدگان لرستان با ۳۰ بالگرد/ پلدختر نیازمند کمک‌رسانی فوری است/ کمک ۵ میلیون تومانی برای سیل زدگان لرستان/ وضعیت ماژین بحرانی استامدادرسانی به سیل زدگان لرستان با ۳۰ بالگرد/ پلدختر نیازمند کمک‌رسانی فوری است/ کمک ۵ میلیون تومانی برای سیل زدگان لرستان/ وضعیت ماژین بحرانی است

اسکان ۲۰۷۸۲ خوزستانی در اردوگاه
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۰:۱۶

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از سوم تا ۱۴ فروردین، شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان، کارون متأثر از سیل شده اند. در برخی از شهرستان‌ها، سیل فروکش کرده و در برخی از مناطق هنوز سیل و تبعات آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون بیست هزار و ۷۸۲ نفر اسکان داده شده اند؛ افزود: در شهرستان باوی هفت اردوگاه احداث شده که شامل ۵۰ چادر در ویس، ۳۰ چادر در درآویزه، ۳۰ چادر در خاور، ۳۰ چادر در چم خزامی، ۳۰ چادر در صفاک، ۵ چادر در شیبان و تعداد ۳۰ چادر در پل تأسیسات آب بر پا شده اند. در شهرستان شوشتر نیز ۴ اردوگاه برپا شده که در گوریه ۵۵ چادر، در بنه کاظم ۴۰ چادر، در یزآب ۴۰ چادر و در ابوطیور و یبار رحمان نیز ۲۰ چادر بر پا شده است.

خدادادی افزود: همچنین ۶ اردوگاه در شهر اهواز، ۲ اردوگاه در شوش، ۵ اردوگاه در دشت آزادگان، ۵ اردوگاه در هویزه و ۵ اردوگاه در دزفول برپا شده و در اندیمشک و شادگان هم اردوگاه هایی برپا شده است.

۳۰ فروند بالگرد در خدمت امدادرسانی به سیل زدگان
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۰:۱۵

امیر سرتیپ یوسف قربانی از فعالیت ۲۲ فروند بالگرد هوانیروز در عملیات امدادرسانی به سیل زدگان خبر داد و گفت: هماهنگی خوب پروازی بین نهاد‌های امدادرسان در منطقه وجود دارد و مدیریت خوبی در تقسیم بالگرد‌ها و ماموریت آن‌ها صورت گرفته که بسیار موثر و منحصر به فرد است.

این در حالی است که پیشتر نیز مسئولان جمعیت هلال احمر کشورمان از حضور ۷ بالگرد متعلق به این جمعیت در مناطق سیل زده خبر داده بودند و همچنین اخبار رسیده حکایت از حضور بالگردهای سپاه در این مناطق دارد. با این حساب می توان نتیجه گرفت دست کم ۳۰ فروند بالگرد در مناطق سیل زده به خدمت مشغولند.

جدیدترین تصاویر هوایی از مناطق سیل زده پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۸
 
فوت ۶۲ نفر در کشور به دلیل وقوع سیل
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰

روز گذشته احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور در ارتباط با آخرین آمار کشته‌های ناشی از سیل در کشور، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدای نوروز ۶۲ نفر به دلیل این حادثه در استان‌های مختلف جان خود را از دست داده که همه این افراد شناسایی و تشخیص هویت شده‌اند. استان فارس با ۲۱ کشته و لرستان با ۱۴ کشته در صدر آمار فوتی‌های ناشی از سیل بوده است. همچنین ۳ نفر در خراسان شمالی، ۸ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران و ۵ نفر در همدان به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌اند. همچنین یک نفر در خوزستان، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در سمنان، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر نیز در خراسان رضوی بر اثر سیل جان باختند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار