دبیر شورای عالی امنیت ملی:
علی شمخانی اظهار کرد:رودخانه کارون در مقطع اهواز و مناطق پایین دست کارون دو تهدید اصلی در سیل می‌باشند که باید این قضیه را مدیریت کرد ورودی و خروجی سدها موضوع بسیار مهمی است چراکه می تواند فاجعه ایجاد کند.
کد خبر: ۷۲۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 27 March 2019

علی شمخانی بامداد چهارشنبه پس از جلسه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از جلسه ستاد بحران در تهران مقرر شده بود که مسائل خوزستان با جدیت بیشتری دنبال شود و تلاش‌های خیلی خوبی طی دو روز قبل صورت گرفته بود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: برای ترسیم یک وضعیتی از آخرین چالش‌های موجود در استان در زمینه سیل و سیلاب، اقدامات صورت گرفته، اولویت‌ها، پیش بینی‌ها و احتمالات محتمل در اشکال مختلف، راهکارها و تقسیم کار بین سازمان‌ها سه شنبه شب به استان خوزستان سفر کردم.

شمخانی بیان کرد: همه اعضا از نشاط کاری و آگاهی نسبت به چالش‌های اصلی استان در این شرایط و چالش‌های پیش رو برخوردار بودند و هماهنگی لازم را نیز دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: امیدوار هستم که برای دو چالش عمده یعنی وودی و خروجی سدهای استان راهکارهای لازم اندیشیده شود، اگر این سدها نبودند شاید مشکلات جدی تری برای استان خوزستان پیش می‌آمد.

شمخانی تصریح کرد: خوزستان به دلیل رودخانه‌ها، کانال‌ها و نهرهای متنوع و ارتباط با دریای آزاد، تالاب‌ها، هورها و اراضی زهکشی شده، سرمایه غنی و طبیعی دارد که می‌تواند تأثیرات منفی سیل را به حداقل ممکن برساند.

وی عنوان کرد: امیدوار هستم که با مدیریت صحیح اقدامات مشکل جدی ایجاد نشود ولی مردم قطعاً باید این نگاه را داشته باشند که افزایش بارندگی‌ها طی چند روز اخیر و روزهای آتی ظرفیت‌های جدیدی برای روان آب‌ها فراهم می‌کند و باید با مدیران همکاری لازم را داشته باشند.

غلامرضا شریعتی همچنین اظهار داشت: در مقطع اهواز دبی رودخانه کارون را تحت شرایط خاصی تا 2 هزار متر مکعب افزایش داده ایم اما باز هم احتمال افزایش این دبی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به ثبت 50 تا 379 میلیمتر بارش در شهرهای مختلف خوزستان گفت: این بارشها تاکنون خوب مدیریت شده ، ازاین پس نیز نیروی انتظامی با قاطعیت از ورود مردم به حاشیه و حریم رودخانه‌ها جلوگیری کند و در این مورد انعطافی از خود نشان ندهد.

استاندار خوزستان بیان کرد: سیلاب‌ از استان‌های دیگر به پشت سدهای خوزستان وارد شده است، ظرفیت خالی پشت سدهای خوزستان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است و درحال حاضر درمجموع آورد رودخانه‌های استان هنوز بالا است.

وی ادامه داد: ورودی و خروجی سدها به نوعی مدیریت می شود تا ضمن مدیریت سیلاب کنونی، از ذخایر آبی آن برای کشت‌های تابستانی به ویژه در مناطقی که تابستان گذشته کشت نداشتند و نیز برای تامین حق آبه محیط زیست بهره برداری لازم صورت گیرد. 

شریعتی با بیان این که تاکنون 800 دستگاه تجهیزات و ماشین آلات برای تقویت سیل بندها بسیج و به مناطق دارای مشکل گسیل شده است ، بیان کرد: سیل بندهای حوضه کرخه در باران‌های پاییزی با دبی 400 مترمکعب بر ثانیه شکستند اما اکنون این سیل بندها با وجود دبی 600 مترمکعب بر ثانیه مقاومت می کنند.

وی با اشاره به وضعیت شبکه فاضلاب اهواز گفت: شبکه فاضلاب اهواز ورودی یک هزار و 700 مترمکعب را تحمل کرده اما با ورودی 2 هزار و 100 متر مکعب امکان این که دچار مشکل بشود وجود دارد لذا باید تمهیدات لازم برای پمپاژهای سیار در سطح شهر دیده شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: تصمیم نهایی درباره میزان خروجی سد کرخه را اعلام می کنیم و برای رهاسازی آب برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.


رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز دراین نشست بیان کرد: در سیلاب و آبگرفتگی های اخیر استان براساس برآورد اولیه 2 هزار و 80 میلیارد ریال خسارت مستقیم به بخش کشاورزی وارد شده است و بررسی رقم دقیق تر این خسارات همچنان در دست انجام است.
کیخسرو چنگلوایی لایروبی نشدن رودخانه‌ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه را از جمله عوامل هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد طرح جامع مدیریت سیلاب در خوزستان تدوین و اجرایی شود.
وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود طرح جامع لایروبی رودخانه‌ها در خروجی و مقاطع شهری در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار