وزرای کشور و اقتصاد با حضور در مناطق سیل زده و شرکت در جلسات مدیریت بحران، مشکلات مردم را در آق قلا و گنبدکاووس بررسی کردند
کد خبر: ۷۲۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 23 March 2019

 وزرای کشور و اقتصاد با حضور در مناطق سیل زده و شرکت در جلسات مدیریت بحران، مشکلات مردم را در آق قلا و گنبدکاووس بررسی کردند

 

 وزیر کشور در جلسه ستاد بحران آق قلا گفت: با اولویت خارج کردن آب از شهر‌ها و روستا‌ها پمپ‌های قوی به منطقه آورده شده است. رحمانی فضلی افزود: براثر وقوع سیل برق ۵۲ روستا و آب شرب حدود ۶۰ روستا قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته برق ۵۰ روستا و آب شرب حدود ۴۰ روستا وصل شده است. او گفت: بنیاد مسکن و سایر نهاد‌ها نیز در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل به منازل مسکونی هستند.

وزیر اقتصاد هم در جلسه ستاد بحران گنبدکاووس گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تنخواه با واسطه به گلستان اختصاص می‌یابد. فرهاد دژپسند خواست زودتر خسارت‌ها برآورد تا به دولت ارائه شود.

گاز مشترکان مناطق سیل‌زده شمال کشور وصل است

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران درباره گازرسانی به استان‌های سیل‌زده مازندران و گلستان گفت: خوشبختانه با وجود سیلاب شدید در گلستان، حتی یک مورد هم قطعی گاز نداشتیم و شرایط به‌طور کامل تحت کنترل است. او با اشاره به اینکه ۳ خط از خطوط لوله انتقال گاز استان گلستان در مسیر سیلاب است، افزود: همکاران ما به صورت شبانه‌روزی با حضور در کنار­ این خطوط، شرایط را مدیریت می‌کنند تا مردم این استان در رفاه و آرامش باشند. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه یکی از خطوط لوله گازرسانی در قائمشهر استان مازندران به دلیل شدت بالای جریان آب در دسترس نیست، گفت: همکاران ما با تلاش شبانه‌روزی با استفاده از خطوط جانبی، مشکل گاز ۵۴ روستایی که قطع شده بود را برطرف کردند و هم اکنون گاز همه روستاها وصل است.

بوجارزاده ادامه داد: اگر مورد قطعی گاز گزارش شود به دلیل مصرف بالا و افت فشار گاز منطقه است و مشکلاتی از این دست یک به یک با تلاش­ همکاران ما بر طرف می‌شود. وی تاکید کرد: کارکنان شرکت ملی گاز ایران در آماده باش کامل هستند و افزون بر حیطه کاری خود در موارد دیگر نیز به مردم مناطق سیل‌زده کمک می رسانند.

برآورد خسارت سیل در مازندران و گلستان

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده در دو استان گلستان و مازندران، با برآورد خسارات وارده، ​میزان تسهیلات را در بخش های مختلف مشخص کرد. در این جلسه که با حضور محمود حجتی ​وزیر جهاد کشاورزی، استاندارد مازندران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و روسای سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، میزان خسارت وارده به مناطق سیل زده در استان مازندران در بخش زراعی 107 میلیارد تومان، باغبانی 266 میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان 67 میلیارد تومان، آب و خاک و امور زیربنایی 115 میلیارد تومان و در مجموع 555 میلیارد تومان در استان مازندران برآورد شده است.

همچنین خسارات وارده در استان گلستان در بخش زراعی 760 میلیارد تومان، باغبانی 120 میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان 60 میلیارد تومان و آب و خاک و امور زیر بنایی 150 میلیارد تومان و در مجموع در این استان 1090 میلیارد تومان خسارت ارزیابی شده است. همچنین محصولات زراعی خسارت دیده شامل گندم، جو و کلزا و باغات خسارت دیده عمدتا مرکبات و سیاه بیشه ها، تلفات دام در استان مازندران 2 هزار و 331 راس و خسارت به 12 واحد مرغداری و 10 واحد پرورش ماهی برآورد شده است.

علت وقوع سیل، بارندگی بسیار شدید در روزهای 26 و 27 اسفند 97 بوده است که به 3/7 میلیمتر رسیده و مجموع 60 بارش سالیانه در مدت کمتر از 72 ساعت باریده است؛ در واقع این میزان بارش منجر به پرشدن سدها، روان آب ها و طغیان رودخانه ها و خسارت شده است. راهکارهای و حمایت های اضطراری اعتباری از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به قرار زیر برنامه ریزی شده است:
1- پرداخت کمک های بلاعوض
الف- به ازای هر هکتار اراضی زراعی خسارت دیده 20 میلیون ریال
ب- به ازای هر هکتار اراضی باغی خسارت دیده 50 میلیون ریال
ج- به ازای هر راس دام سبک تلف شده 5 میلیون ریال
د- به ازای هر راس دام سنگین تلف شده 30 میلیون ریال

2- پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره جهت احیاء:
الف - احیای اراضی زراعی و باغی به ازای هر هکتار 50 میلیون ریال
ب- احیا و بازسازی هر سالن 10 هزار قطعه ای مرغداری 200 میلیون ریال
ج- احیا و بازسازی هر واحد آبزی پروری 200 میلیون ریال

3- تامین اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای
الف - استان گلستان هزار میلیارد ریال
ب- استان مازندران 500 میلیارد ریال
جهت بازسازی و مرمت دستگاه های پمپاژ آب، شبکه های انتقال آب، جاده ها و پل های بین مزارع و ... نیز کمک می شود.
http://www.iribnews.ir/00A0Ri

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار