اما اگر این گزارش به لای قبای کسی بر نخورد و فردا روزی مدیر مسئول و نگارنده سر از راهرو دادگاه در نیاورده ومورد غضب دستگاههای امنیتی و انتظامی قرار نگیرد باید گفت ،با وجود اینکه مردم تمامی سختی ها ،مشکلات مالی واقتصادی ،شکم های گرسنه ،عید بدون خوشی را به جان می خرند ،اما سزا نیست که برای امنیت حداقل دارایی اشان که جانشان هم به آن بسته است احساس نا امنی کنند.
کد خبر: ۷۲۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰ 19 March 2019

تابناک ایلام::یکی از مهمترین موضوعات ومولفه ای قدرت کشور "امنیت "است . البته برای این مهم تعاریف گوناگونی وجود دارد ،اینکه مرزهای کشور با اقتدار در برابر دشمنان ،نفوذی ها ،معاندین ،تروریستها و خرابکار ها بسته باشد ،اینکه دشمن نتواند در دل مردم لرزه افکند ،اینکه کشور با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح مقتدر و هوشیاری دستگاههای اطلاعاتی وامنیتی آسایش را برای ملت خلق کند یک بعد امنیت معنا می شود.

البته در جایی نیز با وجود احساس امنیت و نبود خطر خارجی و ترور ،وقتی شهروند کشوری  از فردای شغلی ،وضعیت اقتصادی و..احساس ناخوشایندی داشته باشد ،اینجا هم می توان امنیت ویا ناامنی را معنا نمود،به معنای دیگروقتی  خانواده ها  وبهتر بگوییم افراد جامعه بدلیل مسایل و مشکلات مترتب بر وضعیت  اقتصادی از توان لازم برای تامین معیشت خود برخوردار نیستند ویا اینکه بدلیل تلاطم در قیمتها و عدم تعادل و تثبیت آن ، هر آن احساس کند که  سرمایه وداراییش ارزش واقعی خود را از دست می دهد ویا اینکه آیا فردا که از خواب بلند شد می تواند با پول توی جیبش پنیر صبحانه اش را بخرد یا خیر !همه اینها روان فرد را نشان می گیرند ،اینجاست که بازهم پای امنیت میان کشیده می شود واصطلاحا می گویند "امنیت روانی ویا غذایی فرد در خطر قرار گرفته است. 

این روزها وضعیت بغرنج اقتصادی به نوعی امنیت روانی ،شغلی وغذایی  افراد جامعه را هدف قرار داده است ،چشم مردم دائم به آمارها وداده هاست که امروز عدم تعادل قیمتها چه زیانی متوجه آنان می کند ،یا اینکه خانواده ها از امنیت روانی لازم برخودار نیستند ،با این وجود می گویند " باز خدا را شکر که امنیت جانی داریم وبه سرنوشت کشورهای منطقه گرفتار نیستیم" 

این بدین معناست که امنیت جانی مردم از امنیت روانی ،شغلی وحتی نان شب آنها هم مهمتر است ،یعنی مردم همه دلخوش های زندگی را داده اند تنها به امنیت دلخوش کرده اند ،حرف درستی هم می زنند ،تمامی امنیتها ،از قبیل روانی ،شغلی ،اقتصادی و...تنها برای یک چیز است ،حفظ جان وبقای زندگی که همان امنیت جانی تعبیر می شود. 

اما اگر این گزارش به لای قبای کسی بر نخورد و فردا روزی مدیر مسئول و نگارنده سر از راهرو دادگاه در نیاورده ومورد غضب دستگاههای امنیتی و انتظامی قرار نگیرد باید گفت ،با وجود اینکه مردم تمامی سختی ها ،مشکلات مالی واقتصادی ،شکم های گرسنه ،عید بدون خوشی را به جان می خرند ،اما سزا نیست که برای امنیت حداقل دارایی اشان که جانشان هم به آن بسته است احساس نا امنی کنند.

در کشور هم مرسوم است که علیرغم نقش آفرینی مولفه های امنیت آفرین ،از ارتش و سپاه گرفته تا دستگاههای امنیتی ،اما نگاه قاطبه مردم به مقوله امنیت در نیروی انتظامی معنا می شود .نیروی انتظامی به دلیل نقش افرینی در این حوزه و درگیر شدن با عوامل چندگانه مخل امنیت وآسایش بیشتر مورد توجه است.

قبول داریم که نیروی انتظامی از تمامی ظرفیت خود برای تامین امنیت مردم استفاده می کند وباید هم به آنها خداقوت گفت ،اما واقعا مردم مناطق مختلف استان از چرداول وسیروان گرفته تا شهرستان مرزی مهران از دست سارقان به ستوه آمده اند . از آن شهری گرفته که یک خودرو تمام دارایی اوست تا اون روستایی زجر کشیده چند راس بز و یا یک گاو تمام سرمایه اوست ،این روزها در معرض خطر دستبرد سارقین قرار دارند.

بدون تعارف هم می خواهیم عرض کنیم که ما حضور شبانه روزی پلیش در معبر وخیابانها آن هم در حالی که همه مردها در کنار  خانواده به خرید عید وگذران تعطیلات مشغولندرا می بینیم واین تلاش را ارج می نهیم ،انتظار هم نداریم که پلیس برای هر خانه یک مامور بگمارد ،اما حقیقتا این امینت نیست که یک روستایی خسته از کار روزانه ،شبها هم انگشت در چشمانش فرو برد تا مبادا با یک پلک گذاشتن تمام سرمایه اش از کف رفته ببیند!یا اینکه یک شهروند جرات نکند علنا ودر روز باربندی کرده ودر این ایام راهی دامن طبیعت شود !مبادا در بازگشت خانه اش رابازشده وخالی ببیند!

بنا نداریم در این ساعات پایانی سال ،با انتشار این خبر مردم را ترسانده ویا افکارشان را مهیج نماییم ،اما این یک حقیقت است که آمار سرقت احشام  ومنازل در استان افزایش یافته است ،اگر پلیس هم منکر شود قطعا آمار روزانه مرفوک را مطالبه خواهیم کرد  ،دلیلش را هم هر چه می خواهید بنامید ،فشار اقتصادی بخشی از مردم را به این کار واردار کرده یا اینکه به قول غیر رسمی، دزدها محکومیتشان را به پایان رسانیده وبه جامعه تزریق شده اند ،اما به هرحال نمی توان دست روی دست گذاشت.

مگر می شود مردم به کشوری افتخار کنند که امنیت آن در منطقه وجهان حرف اول می زند ،اطلاعات و نیروهای امنیتی آن زبانزدند وبه قولی گفتنی ؛ریگی را در آسمان به دام می اندازند ،موبایل رقیب انتخاباتی نتانیاهو را حک می کنند،به سیستمهای چندلایه امنیتی دشمن نفوذ می کنند ،سیستم پهپادی دشمن را به کنترل در می آورند ،اما در عمل نمی توانند در مقابل چند دزد قرار گرفته ویا رد آنها را بزنند . کاری کنید با استفاده از تمامی ظرفیتها ،مخصوصا ظرفیت بسیج وسپاه و اندیشیدن تمهیدات جدید ،لااقل مردم تنها داشته ونقطه افتخار کشورشان  ، یعنی امنیت را از کف رفته تلقی کنند! 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
درود بر برادر اسدی عزیز.
جدا موضوع امنیت دغدغه اصلی شهروندان شده ، وخیلی ها معتقدند که اگر اوضاع بدین منوال بگذرد سرقت و ناامنی بیشتر خواهد شد...
واگر برخورد جدی با سارقان صورت گیرد قطعا در کاهش سرقت و ناامنی موثر خواهد بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار