مرجع تقلید شیعیان بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی‌انصافی برخی کسبه و تجار است، گفت: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می‌دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند.
کد خبر: ۷۲۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲ 19 March 2019

به گزارش تابناک قم به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با تبریک اعیاد ماه رجب، ابراز امیدواری کرد که سال 98 سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت شریف ایران باشد.

وی در ادامه سفر رئیس‌جمهور به عراق را سفری موفق و نشان‌دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق دانست و افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که عراقی‌ها سرسپرده آن‌ها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی‌ها استقلال خودشان را کاملاً حفظ کرده‌اند، استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آن‌ها تبریک می‌گوییم.

مرجع تقلید شیعیان از منظری دیگر نیز سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به این کشور سفر می‌کند و با مسئولان، علما، احزاب و گروه‌های مختلف در این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در لابه‌لای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می‌رود.

وی تأکید کرد: این سفر سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود، اگر آمریکایی‌ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسباتشان غلط است و باید در محاسبات خود تجدیدنظر کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان را محکوم کرد و فرمود: غربی‌ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی آن‌ها است، در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور زد و با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی‌انصافی برخی کسبه و تجار است، اظهار داشت: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می‌دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند.

وی با تأکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص، تصریح کرد: عده‌ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: دلال‌بازی و کم‌توجهی به بخش‌های تولید نیز سبب می‌شود که پول و سرمایه‌های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صداوسیما و رسانه‌ها باید در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند.

وی بخشی از مشکلات اقتصادی را ساختگی و بخشی را واقعی دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه‌های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تأکیدات صریحی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: عده‌ای در فقر و نداری دست و پا می‌زنند، عده‌ای هم در غنا و رفاه عجیبی به سر می‌برند؛ باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود، مراجع، علما و روحانیت هم دراین‌بین سهمی دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از القای یاس از سوی برخی افراد در جامعه، افزود: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که چوب حراج به همه‌چیز می‌زنند.

وی دولت را به تحرک و فعالیت بیشتر و برنامه‌ریزی مدبرانه برای حل مشکلات توصیه کرد و گفت: دولت باید در این شرایط سخت واقعاً دلسوزی نماید و تیم خود را تقویت کند.

مرجع تقلید شیعیان اختلاس‌های عجیب‌وغریب را نتیجه ضعف نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی دانست و افزود: به سبب ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط، تخلفات و اختلاس‌های کلانی پدید می‌آید و وقتی سراغشان می‌روند که سرمایه‌های مردم از دست رفته و متهم فراری شده است.

وی اضافه کرد: در جایی دیگر ارزهای کلان در اختیار برخی قرار گرفت که تنها سی درصد آن را برگردانند، این‌ها نتیجه ضعف نظارت است که باید برای آن فکری جدی و عاجل کرد.

دعوت به وحدت، پرهیز از سیاه نمایی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و گروهی از دیگر توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر امور خارجه بود.

وی در پایان برای حل مشکلات کشور و مردم و موفقیت مسئولان در حل مشکلات دعا کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار