مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مصوبه اخیر برای جلوگیری از سیلاب، اظهار کرد: مصوبه‌ خوبی برای لایروبی رودخانه‌ها و استحکام‌بندی سیل‌بندها با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان مصوب شد و در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و این سازمان باید با زمان‌بندی مناسب این کار را انجام دهند.
کد خبر: ۷۲۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ 18 March 2019

سی و ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان شامگاه یکشنبه با حضور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج)، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان و جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان اظهار کرد: از تجربه سال ۹۷ برای سال ۹۸ باید به خوبی استفاده شود و ضعف‌ها و اشکالات برطرف شود؛ در خصوص مشکلات سیل‌بندها برخی دستگاه‌ها پای کار نیامدند که این موضوع باید بررسی شود و میزان مشارکت دستگاه‌ها در حوادث بحرانی تذکر داده شود به دلیل این‌که دستگاه‌هایی وجود دارند که امکانات دارند اما برای کمک به بحران در استان پیش‌بینی لازم را انجام ندادند که باید برای این دستگاه‌ها اصلاح ساختاری انجام شود.

وی گفت: ۳ هزار کیلومتر لوله‌های گاز و نفت در خوزستان وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها پوسیده است به‌ویژه لوله‌هایی که در مسیر جاده و مناطق مسکونی قرار دارند و ایجاد خطر می‌کنند باید اصلاح شوند؛ همچنین لوله‌هایی که از روی آب عبور می‌کنند نیز باید اصلاح شوند؛ باید تلاش شود که در سال ۹۸ حداقل هزینه و تلفات را در حوادث بحرانی داشته باشیم.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان با اشاره به اهمیت برطرف کردن بحران‌های ایجاد شده برای مردم، اظهار کرد: امروز با استفاده از تکنولوژی روز اقدامات خوبی در مهار بحران‌ها انجام می‌شود و بسیاری از مشکلات و بحران‌هایی که در گذشته نگران‌کننده بودند امروز به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کنیم.

وی افزود: در سال ۸۸ با شکست لوله نفت در رودخانه کرخه بیش از ۱۲۵ کیلومتر از رودخانه کرخه آلوده شد و بنا بر درخواست استاندار وقت بسیج و سپاه برای کمک به نفت وارد میدان شدند و در طول ۲ ماه با حضور ۵ هزار بسیجی از روستاها و شهرهای اطراف این مشکل برطرف شد.

سردار شاهوارپور با اشاره به وقوع یک یا دو بحران در طول سال، عنوان کرد: آمادگی‌ها و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد اگر هم‌افزا باشد مؤثر است و توجه شود که اولویت با اقدامات پیشگیرانه است همانند مباحث امنیتی و دفاعی اولویت اول این است که هیچ‌وقت جنگ اتفاق نیفتد و برای این موضوع باید آمادگی حداکثری وجود داشته باشد.

وی گفت: باید توان و نیرو با دشمنان به توازن برسد و به مرحله‌ای برسیم که دشمن تصور کند هزینه تجاوز برای آن‌ها بالا می‌رود. در مقابل حوادث قابل پیش‌بینی ظرفیت‌ها را آماده کنیم به شکلی که هزینه‌ها در بحران‌های قابل‌پیشگیری به حداقل برسد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به اهمیت وجود آب در استان خوزستان، اظهار کرد: آب را نباید بحران بدانیم زیرا معیشت عمده مردم از طریق تولیدات کشاورزی و آب سپری می‌شود و اگر پیش‌بینی برای هدایت آب انجام دهیم و در پایین‌دست تمهیدات لازم را برای آب‌ها در نظر بگیریم اتفاقات ناگوار رخ نخواهد داد.

وی افزود: خشک‌سالی چند ساله در استان خوزستان باعث شد که نگرانی در خصوص سیل از بین برود و از طرفی استفاده بی‌رویه از بستر رودخانه‌ها و عدم لایروبی رودخانه‌ها در وقوع سیل تأثیرگذار است.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به ظرفیت بالای بسیج و سپاه، عنوان کرد: بسیج با استفاده از مردمی که داوطلب هستند آماده ورود به هر حادثه دفاعی، امنیتی طبیعی و غیرطبیعی است و ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده است. نیروی مستعد بسیاری از خواهران و برادران با ابزارهای در اختیار حداکثر بهره‌برداری را انجام می‌دهند.

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به سیلاب سال ۹۵، اظهار کرد: مشکلات زیرساختی استان خوزستان باعث شد که سیل سال ۹۵ به یک ابربحران تبدیل شود و  اتفاق سال ۹۵ باعث شد که متوجه شویم در زیرساخت‌ها و مقابله با بحران ضعف داریم.

وی افزود: در استان خوزستان ۳۶۰ هزار هکتار کانون داخلی گردوغبار داخلی شناسایی شد و با مدیریت دولت تا کنون ۵۰ هزار هکتار نهال‌کاری، مالچ‌باشی و آب‌اندازی شدند.

حاجی زاده با بیان این‌که ۴۰ درصد مشکلات خشک‌سالی ناشی از تصمیمات نادرست زیست‌محیطی است، عنوان کرد: پس از چندین سال خشک‌سالی امسال ترسالی را تجربه کردیم و در ۴ ماه اخیر میانگین بارشی حدود ۴۰۰ میلی‌متر بود درحالی‌که در ۲۰ سال اخیر ۱۸۲ میلی‌متر و در سال گذشته ۱۴۰ میلی‌متر بود و در شرایطی امسال در یک ساعت ۶ هزار و ۸۷۵ مترمکعب ورودی سد کرخه بود که خروجی سد ۲۰۰ مترمکعب بود.

وی گفت: قطعاً نقاط ضعفی ازجمله لایروبی نشدن رودخانه‌ها، شکسته شدن برخی سیل‌بندها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها وجود داشت که باعث ایجاد مشکلات شد و با همراهی مردم بدون تلفات از این حادثه عبور کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مصوبه اخیر برای جلوگیری از سیلاب، اظهار کرد: مصوبه‌ خوبی برای لایروبی رودخانه‌ها و استحکام‌بندی سیل‌بندها با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان مصوب شد و در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و این سازمان باید با زمان‌بندی مناسب این کار را انجام دهند.

در ادامه آیت الله ابوالحسن حسن زاده اظهار داشت: مدیران و مسئولان در سال جدید باید به خلاهای موجود در استان بپردازند تا از بروز بحران جلوگیری شود. 

وی افزود: در سال 97 به رغم همه سختی های اقتصادی اما پیروزهای بیشتری کسب کردیم که امیدواریم در سال 98 با نام گذاری مقام معظم رهبری خدمت رسانی مسئولان به مردم بیشتر و بیشتر شود.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که سیل اخیر در شهر رفیع یک نمونه ارزشمند از همدلی میان مردم و مسئولان بود تصریح کرد: براساس روایات خدمت به مردم یک ارزش محسوب می شود.

وی با اشاره به انواع بلایای طبیعی و غیرطبیعی در استان خوزستان بیان کرد: از آن جایی که خوزستان استانی صنعتی است لذا بروز حوادث مختلف در آن دور از انتظار نیست.

آیت الله حسن زاده افزود: علاوه بر این استان خوزستان از جمله استان های پرتردد به شمار می رود که با وجود این میزان تردد خودرو از جاده های امن کمی برخوردار است. 

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در بحران های استان خوزستان ادامه داد: امروز دیگر پنهان کردن برخی مسایل و اتفاقات ممکن نیست چراکه اگر اتفاقی بیفتد هر کسی با داشتن یک گوشی تلفن همراه بلافاصله فیلم و عکس حادثه را در کمترین زمان ممکن مخابره می کند.

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان در این جلسه با اشاره به رتبه چهارم استان خوزستان در بارندگی‌های امسال، اظهار کرد: امسال بیشترین بارش‌ها را در استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان شاهد بودیم و میانگین بارش در استان خوزستان از اول مهرماه تاکنون ۴۲۲ میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته ۳۲۰ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۹ درصد افزایش دارد.

وی افزود: بیشترین بارش در استان خوزستان متعلق به حسینیه در اندیمشک با ۹۲۰ میلی‌متر است و کمترین بارش را آبادان با ۱۲۵ میلیمتر دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد: بارش‌ها در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری سدهای استان خوزستان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و برای فروردین تا خرداد بارش‌های نرمال و بالای نرمال پیش‌بینی می‌شود.

سبزه‌زاری گفت: هفته آینده در استان خوزستان شاهد یک سیستم بارشی قوی هستیم که طبق مدل‌ها با توجه به‌شدت آن‌ها برای این بارش‌ها باید تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرد.

هوشنگ حسونی‌زاده معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به متوسط سالیان گذشته، اظهار کرد: میزان آورد آب سدهای استان خوزستان تاکنون بالای ۲۰ میلیارد مترمکعب بود که نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است که ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آورد ناشی از سیلاب‌های کوتاه‌مدت استان خوزستان بود و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مخازن سدها از این سیلاب‌ها ذخیره شد.

وی افزود: ۷۲ درصد آب ورودی به استان خوزستان در داخل مخازن ذخیره‌سازی شد و نقش سدها در کنترل سیلاب‌ها مشخص شد.

حسونی‌زاده گفت: ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت‌ سدهای خوزستان خالی است که پیش‌بینی می‌شود ۶ تا ۷ میلیارد مترمکعب آب در ۲ ماه آینده به سدها وارد می‌شود که باید برنامه‌ریزی لازم برای آب ورودی به سدها انجام شود.

در پایان این آیین از تمامی دستگاه های اجرایی و فعالان حوزه مقابله با سیلاب اخیر در استان خوزستان تجلیل شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار