شهردار اهواز گفت: یکی از حقوق شهروندان اهوازی دریافت حق آلایندگی از سوی شرکت های آلاینده است به همین منظور درحال رایزنی با شرکت نفت هستیم تا از محل پرداخت قسطی حق آلایندگی، متروی اهواز تکمیل شود.
کد خبر: ۷۲۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 17 March 2019

مراسم کلنگ‌زنی تقاطع غیرهمسطح(زیرگذر) کوی پردیس در مسیر پردیس سپنتا صبح امروز در محل دانشگاه پیام نور اهواز و با حضور مسؤولان شهر اهواز و استاندار خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛منصور کتانباف در این مراسم اظهار کرد: بر اساس مطالعات ترافیکی، چشم‌اندازی برای اهواز دیده و بر اساس این چشم‌انداز، تقاطع‌هایی در نقاط مختلف شهر پیش‌بینی شد که در ادوار قبلی برخی از این تقاطع‌ها اجرا شد و این پروژه نیز در راستای همین چشم‌انداز است. ایجاد محرک توسعه برای محلات کم‌برخوردار از جمله مزایای این پروژه است.
 
وی با اشاره به مشخصات زیرگذر پردیس به سپنتا اهواز، گفت: این تقاطع به طول 380 متر و عرض 24 متر موجب دسترسی سریعتر شهروندان به اتوبان اهواز - خرمشهر می‌شود و بار ترافیک خیابان 22 بهمن را کاهش می‌دهد.
 
کتانباف با اشاره به مدت زمان اجرای پروژه، بیان کرد: مدت زمان اولیه اجرای پروژه تقاطع پردیس به سپنتا 18 ماه است. همچنین طراحی پروژه براساس استعلام از ارگان‌ها در خصوص تاسیساتشان انجام شده است. امیدواریم که ادارات دولتی مربوطه نیز با جابه‌جایی به موقع این تاسیسات، شهرداری را در انجام کار در زمان مقرر یاری کنند.
 
شهردار اهواز با اشاره به آخرین وضعیت برخی پروژه‌های عمرانی اهواز گفت: پس از تکمیل رینگ پل پنجم، دیگر پروژه‌های زیرساختی نیز در حال اجرا است. فاز دوم تقاطع شهید کجباف به سرعت در حال انجام است. تقاطع جانباز پیشرفت خوبی دارد و تقاطع امام شرقی نیز با همکاری فولاد فعال شده است.
 
کتانباف با اشاره به بودجه تصویب شده سال 98 شهرداری اهواز، بیان کرد: بر اساس بودجه شهرداری اهواز باید 600 میلیارد تومان کار عمرانی انجام شود و از استاندار خوزستان درخواست می‌کنم همچون امسال در کنار شهرداری باشد و در موضوعات تملک و نفت، پروژه‌های عمرانی شهرداری، پروژه‌های آب‌های سطحی و دیگر پروژه‌ها به شهرداری کمک کند.
 
همچنین غلامرضا شریعتی اظهار کرد: این پروژه و پروژه‌های بزرگ، مورد نیاز برای رشد و توسعه این منطقه، تسهیل در رفت و آمد شهروندان و به تبع آن توزیع تراکم جمعیت در مناطق مختلف، توسعه متوازن مناطق، جلوگیری از انباشت ثروت و سرمایه در یک منطقه خاص و رشد متوازن فرهنگی جامعه است و اینگونه پروژه‌ها یکی پس از دیگری در حال آغاز و به تدریج به پایان می رسند.

وی افزود: در سال ۹۸ طبق مصوبه شورای شهر اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کارهای عمرانی تخصیص داده شده که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل و تسهیل ترافیک در سطح شهر خواهد بود که منجر به جلوگیری از اتلاف وقت و هدر رفت سوخت و به تبع آن بهبود هوا و محیط زیست منطقه می‌شود که با جدیت در حال پیگیری است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با کمک هم عقب ماندگی‌های شهر اهواز نسبت به دیگر کلان شهرهای هم تراز خود در کشور را جبران کنیم، بیان کرد: در کلان شهر اهواز مشکلات جدی ساختاری وجود دارد و اجرای برخی پروژه‌های ملی مانع توسعه این شهر شده است در حالی که شاید در دیگر کلان شهرها دستگاه‌های اجرایی پر قدرت برای منافع خود، مانع از اجرای این پروژه‌ها می‌شوند و اینگونه پروژه‌ها در این شهرها کمتر اجرایی شده‌اند.

شریعتی ادامه داد: شهرداران اهواز تلاش‌های زیادی داشته‌اند اما امکان اینکه بتوانند دستگاه‌های اجرایی بزرگ را قانع و ملزم کنند که با تعدیل هزینه، به اجرای پروژه‌های شهرداری کمک کنند، امکان نداشتند.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم با توجیه کردن دستگاه‌های اجرایی بزرگ برای توسعه، عمران و بهبود شرایط زندگی و رفاه در اهواز کار کنیم.

وی با اشاره به وجود معارض در پروژه‌های شهر اهواز، بیان کرد: معارض‌های روگذر کجباف با تلاش و رایزنی با دستگاه‌های اجرایی ملی و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی حل شد.

شریعتی با اشاره به حل مشکل پروژه ورزشگاه فولاد، اصلاح کانال جهاد نصر برای پروژه ریزگردها و چهار بانده کردن جاده سوسنگرد به چذابه گفت: بدون تردید هیچکس مخالف توسعه شهری که در آن زندگی می‌کند نیست و باید بیش از گذشته به فرهنگ گفتگو و قانع کردن توجه کرد و سعی نکنیم مسائل را تنها با مکاتبه حل کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برای تکمیل پروژه جاده ساحلی اهواز و اتصال آن به شهر ملاثانی که با ارزش افزوده خوبی همراه خواهد بود و استفاده از ظرفیت رودخانه کارون برای توسعه استان و رشد مناطق تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تکمیل پل نهم اهواز نیز با سرعت در حال پیشرفت است و عرشه پل به اتمام رسیده و با تملک‌های صورت گرفته، قسمت شرق این پل نیز در حال انجام است تا بتوانیم همان گونه که زیرگذر زردشت و جانبازان در حال اجرا هستند، این پل نیز پس از تکمیل بار ترافیکی را از منطقه کیانپارس اهواز کم کند.

شریعتی گفت: از اهتمام شهرداری و شورای شهر اهواز که به کارهای زیرساختی و زیربنایی توجه دارند تشکر می‌کنم و امیدواریم چنین کارهایی با جدیدت و سرعت اجرایی شوند.

استاندار خوزستان تأکید کرد: پرداخت سهم آلایندگی حق اهواز و مناطق مختلف استان است و وزارت نفت باید خود را این این حق قانونی وفق دهد.

شریعتی اظهار کرد: مدتی از اجرای قانون غفلت شد و این موضوع از سال ۹۵ پیگیری و در نهایت به صدور رأی نهایی برای پرداخت حق آلایندگی انجامید. همه ملزم به رعایت قانون و رأی صادر شده نهایی هستند.

استاندار خوزستان گفت: شهردار اهواز پیگیری لازم را در این مدت داشته و شاید پرداخت حق آلایندگی از سوی وزارت نفت به پروژه قطار شهری اهواز تنها راه نجات متروی این باشد.

شریعتی بیان کرد: در سفر وزیر نفت به استان مذاکراتی در این خصوص داشته و عنوان کردم هر پروژه‌ای که وزارت نفت برای اهواز و استان تأیید کند که سهم حق آلایندگی به آن پروژه پرداخت شود، انجام می‌دهیم.

وی انتقاد کرد: در حال حاضر هرکجا که برای توسعه شهر اهواز ورود می‌کنیم، شرکت ملی مناطق نفت خیز اعلام می‌کند که در محدوده آنها قرار دارد. حداقل باید هزینه توسعه به نحوی از سوی وزارت نفت پرداخت شود و برای پیگیری آن اهتمام زیادی وجود دارد.

در ادامه عبدالزهرا سنواتی اظهار کرد: باید توجه داشت در اجرای این پروژه هم انتفاع مادی هم انتفاع معنوی وجود دارد؛ انتفاع مادی آن دسترسی کلیه مناطق به بزرگراه‌ها، شاهراه‌های شهر و باز شدن گره‌های ترافیکی و همچنین کاهش مدت سفر است و برقراری توازن در مناطق شهری انتفاع معنوی این پروژه است.

وی افزود: منطقه پردیس از مناطق سطح دوم اهواز است که اگر بتوانیم توازن را در چنین منطقی برقرار کنیم، کار بزرگی کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در جلسه‌ای که سال گذشته با استاندار داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که شهرداری اهواز بار پروژه‌های ملی را به دوش می‌کشد و لازم است استاندار محترم در اجرای چنین پروژه‌هایی که بار ملی زیادی دارند کمک کنند.

وی ادامه داد: هزینه اجرای پروژه زیرگذر پردیس بیش از 200 میلیارد ریال است که امیدواریم استاندار و فرماندار اهواز این موارد را به صورت ویژه و خاص مد نظر قرار دهند و از اعتبارات ملی و استانی به شهرداری اهواز کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار