معاون میراث فرهنگی خوزستان از اتمام کار مرمت دو سابات در بافت تاریخی شوشتر خبر داد.
کد خبر: ۷۲۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 18 March 2019

محمدحسین ارسطوزاده در این مورد اظهار کرد: مرمت سابات‎های علم و مقدم اوایل سال 97 طی قراردادی در دستور کار اداره‎کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت و عملیات اجرایی آن نیز اواخر پاییز سال جاری آغاز شد.

او با بیان این‎ که عملیات اجرایی مرمت این دو سابات در بازه زمانی سه ماهه با موفقیت به انجام رسید افزود: مرمت این دو سابات تاریخی شامل، برداشت لایه‎های سیمان روی سنگ‎های جداره، تخریب سنگ‎های فرسوده جداره، اجرای سنگ‎کاری جداره، برداشت لایه‎های کاه‎گل بام، برداشت قسمت‎های در حال ریزش سقف، اجرای طاق، بندکشی جداره و طاق‎ها، پوکه‎ریزی بام و عایق‎کاری بود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: این آثار به جای ‎مانده از دوران قاجار با 1855میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات استانی مرمت شده‎اند.

وی یادآور شد: سابات علم به شماره ثبت ملی 14699 و سابات مقدم به شماره ثبت ملی 14696 مربوط به دوره قاجار و در شهرستان شوشتر از توابع استان خوزستان قرار دارند.

ساباط‌ها (سابات) از ویژگی‌های مهرازی (معماری) زیست‎بوم‌های گرمسیر و کویری هستند و در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، اصفهان، خوزستان و خراسان جنوبی و... یافت می‌شوند. یکی از کارکردهای سابات پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است. این سازه به علت نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد که هوای درون سابات را از بیرون آن خنک‎تر می‎کند. همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرم‌تر شدن هوای درون سابات از بیرون آن می‎نجامد.

سابات‌ها همچنین مایه یکپارچگی و استواری خانه‌های کنارشان هستند و به آن‎ها در پایداری در برابر نیروهای پدید ‎آمده از فشار سازه کمک می‌کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار