رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت: با تلاش‌های وسیع و هماهنگ، در نوروز 1398 ، چهره جدیدی از موزه آبادان را شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۷۲۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ 16 March 2019

جمال عامری‎نسب از آماده‎سازی موزه تاریخی آبادان برای ایام نوروز خبر داد و گفت: این موزه دارای 630 اثر تاریخی از دوره باستان است که بیشتر اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‎شود.

او ادامه داد: موزه آبادان با تخصیص 140 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی درحال مرمت و آماده‎سازی برای ایام نوروز است و بیش از 90درصد از کار نیز به اتمام رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان افزود: ما در حال ایجاد تغییراتی از قبیل رنگ‎آمیزی دیوار اتاقک‎ها، ترمیم کف‎پوش حیاط، جدول گذاری اطراف کف‎پوش‎ها، نورپردازی فضای موزه و بهسازی آبدارخانه موزه هستیم؛ ضمن این‎که فضای سبز این موزه هم درحال ساماندهی شدن است.

وی با تأکید بر این‎ که عملیات حاضر، فاز نخست مرمت و ساماندهی موزه آبادان است گفت: در فاز دوم، ارتقا طرح محتوایی و فضاهای درونی موزه و نصب تجهیزات نوین موزه‎ای به منظور معرفی بهتر آبادان و پویایی موزه انجام می‎شود.

عامری‌نسب افزود: در طرح تهیه‎شده، فضاهای اداری، نمایشگاهی و معرفی بازتعریف شده‌اند که در فصل آینده به اجرا در می‎آیند.

او با بیان این ‎که موزه آبادان با کمک و همکاری سازمان منطقه آزاد اروند تجهیز و درحال راه‎اندازی است افزود: این موزه از 28 اسفندماه 97 پذبرای هموطنان و مهمانان نوروزی خواهد بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آیادان یادآور شد: موزه آبادان یکی از موزه‌های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخی، تاریخی و آثاری ‌از دوره‌های متأخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنرهای سنتی افتتاح شد.

وی اضافه کرد: موزه آبادان در محله بوآرده شمالی در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تأسیس شد و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عامری‎نسب با اشاره به ساختمان موزه که با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته افزود: این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۲۲/۵ متر است که متأثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است.

او خاطرنشان کرد: با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه، مجموعه آثار، جمع‌آوری و به جای امن برده شود. بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‌ها در امان ماند. بعد از پایان جنگ موزه مدت‌ها در دست مرمت بود و با پایان کار مرمت، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار