در جلسه شورای کشاورزی خوزستان که با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد به مواردی همچون رتبه نخست خوزستان در تولید گندم و اختصاص تنها 60 درصد از بودجه مقابله با ریزگرد به خوزستان اشاره شد.
کد خبر: ۷۲۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ 16 March 2019

 

اولویت آغاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با شهرهای شمالی باشد/ اختصاص تنها 60 درصد از بودجه مقابله با ریزگرد به خوزستان

جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و با محوریت طرح 550 هزار هکتاری برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی اظهار داشت: این زمین ها موسوم به کانون شماره 2 ریزگردها (شمال خرمشهر) است که موافقت اولیه با سازمان جنگل های کشور برای واگذاری آن به شرکت نیشکر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات شورورزی در این زمین ها از 1.5 سال پیش شروع شده، افزود: قرار است از پساب های شور نیشکر که اکنون به «تالاب ناصری» و هورالعظیم وارد می شود، برای این طرح استفاده شود.

شرکت توسعه نیشکر در حال حاضر بیش از 84 هزار هکتار مزرعه را تحت پوشش هفت واحد کشت و صنعت نیشکری در اختیار دارد.

شریعتی در ادامه توضیح داد: «ناصری» نام یکی از اساتید دانشگاه چمران اهواز است که برای جلوگیری از تخلیه پساب شور نیشکر (که در سال های گذشته به 30 هزار میکروموس می رسید) به رودخانه کارون پیشنهاد کرده بود به عنوان راهکار کوتاه مدت، این پساب ها به اراضی مرزی در خرمشهر تخلیه شود، که این منطقه اکنون به یک آبگیر بزرگ تبدیل و به نام «تالاب ناصری» شهرت یافته است.

استاندار خوزستان همچنین گفت: طرح جامع مهار کانون های گرد و غبار به اتمام رسیده و برای بررسی در اختیار دانشگاه شهید چمران قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح های کنترل گرد و غبار در کانون های فوق بحرانی ریزگرد افزود: امسال نهالکاری 19 هزار هکتار و مالچ پاشی هفت هزار هکتار در دستورکار قرار دارد.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا پارسال 24 هزار هکتار نهالکاری و 15 هزار هکتار مالچ پاشی در کانون های جنوب و جنوب شرق اهواز (کانون شماره 4) که بحرانی ترین کانون به شمار می آید و حدود 90 هزار هکتار مساحت دارد، انجام شده بود.

وی اجرای کانال آبرسانی به کانون های ریزگرد، بهسازی شبکه برق و ارتقای امکانات فرودگاه را از دیگر طرح های مقابله با اثرات ریزگردها در استان دانست و اضافه کرد: تالاب هورالعظیم نیز به عنوان یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار، در سیلاب اخیر آبگیری شده و اکنون حدود 90 درصد آن آب دارد.

شریعتی تاکید کرد: در زمینه مهار کانون های گرد و غبار طرح های عظیمی در مدت 1.5 سال اجرا شده که بدون حمایت دولت و عنایت رهبری، اجرای این طرح ها شاید تا 15 سال طول می کشید.

استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه هفت شهرستان استان از طرح کشاورزی رهبری محروم مانده اند، خواستار اولویت بخشی به این شهرستان های شمالی در فاز دوم طرح شد.

وی گفت: مساحت زمین های کشاورزی در شهرستان های ایذه باغملک اندیکا لالی هفتگل مسجدسلیمان و الوار گرمسیری اندیمشک شهیون دزفول، 47 هزار هکتار است که که تحت پوشش طرح کشاورزی 500 هزار هکتاری قرار نگرفته است.

شریعتی افزود: برای توازن بخشی در اجرای این طرح، لازم است که اولویت فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در شمال خوزستان اجرا شود.

وی با تاکید بر رفع اشکالات فاز اول طرح کشاورزی 500 هزار هکتاری خوزستان افزود: مرحله دوم طرح کشاورزی رهبری توسط سازمان آب و برق خوزستان در 44 هزار هکتار آغاز شده و نیمی از آن نیز تکمیل شده است.

شریعتی با بیان اینکه اجرای طرح های کشاورزی در خوزستان بازدهی بیشتری نسبت به دیگر استان ها دارد، گفت: در صورت تامین آب، خوزستان با توجه به شرایطی که دارد می تواند سهم بسزایی در تامین غذای کشور داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اکنون که بخش اعظم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی که خواسته رهبری بوده در خوزستان به اجرا درآمده، از رهبر معظم انقلاب استدعا دارم که بار دیگر به استان سفر کنند و از این طرح بازدید به عمل آورند.

علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در نشست شورای کشاورزی استان با بیان اینکه فعالیت‌هایی که در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری انجام‌ شده قابل‌تقدیر است، اظهار کرد: بخش کشاورزی را باید به‌عنوان بخشی کاملاً اقتصادی و از پایه‌های امنیت کشور حساب کنیم؛ پایداری کشاورزی برای ما کلیدی‌ترین مسئله است؛ مقصود از پایداری، پایداری معیشتی نیست بلکه مقصود میزان سودی است که اقتصاد پردرآمد منجر شود.

وی افزود: آنچه در کشور کشاورزی را نابود کرد واردات بی‌رویه و بازی با نرخ ارز بود و در این میان تنها محصولات کشاورزی هستند که نه تعرفه و نه محدودیت و تحریمی برای واردات آنها وجود دارد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به برخی بحث‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر ضرورت اصلاح برخی قوانین در حوزه بهره‌برداری، گفت: تغییر قوانین امر ساده‌ای نیست اما زمانی که طرحی ارائه می‌شود قطعاً پیش‌بینی تغییر و اصلاح برخی قوانین نیز دیده می‌شود.

آقا محمدی با بیان اینکه یکی از نعمت‌هایی تحریم این است که ایجاد اراده می‌کند و در جنگ نیز ما را به استقلال نظامی رساند، عنوان کرد: در زمینه اقتصاد اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم باید اقتصاد کشاورزی را اصلاح کنیم و این کار را باید از خوزستان آغاز کرد.

وی بیان کرد: در حوزه کشاورزی فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام‌نشده و سازوکار آن تعیین نشده است؛ برای این منظور از معاونت فناوری ریاست‌جمهوری درخواست شود سیستم‌های دانش‌بنیان کشاورزی را مطابق با استاندارهای جهانی را در استان برنامه‌ریزی کند.

آقا محمدی در رابطه با تأمین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، گفت: قرار است مبالغی اختصاص داده شود و امیدوار هستیم اعتبار فاز دوم تأمین شود.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست، اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در خوزستان را 106 هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد.

فرهاد ایزدجو افزود: فاز اول طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان با مساحت 295 هزار هکتار به طور کامل به اتمام رسیده و فاز دوم این طرح به مساحت 255 هزار هکتار آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات فاز اول این طرح هنوز پرداخت نشده است.

 کیخسرو چنگلوایی رئیس جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود یک‌میلیون و 236 اراضی آبی داریم، اظهار کرد: 16 میلیون تن تولیدات کشاورزی خوزستان و 138 نوع محصول کشت می‌شود و سرانه تولید محصولات کشاورزی در استان 3 هزارو 400 کیلوگرم است درحالی‌که در کشور یک هزارو 550 کیلوگرم است.

وی افزود: خوزستان مقام اول کل تولیدات باغی، دامی، شیلاتی، زراعی و زنبورداری را دارد؛ در حوزه محصولات کشاورزی 13.3 محصولات در استان تولید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حدود 17.8 درصد کل محصولات گندم، کلزا و شلتوک کشور در استان تولید می‌شود؛ 7 سال استان مقام اول تولید گندم را دارد و گندم 11.5 میلیون نفر را تأمین می‌کند.

چنگلوایی بابیان اینکه 45 درصد شکر کشور در خوزستان تولید می‌شود، عنوان کرد: شکر موردنیاز 31 میلیون نفر در خوزستان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتباری که به طرح 550 هزار هکتاری داده شد ۱۸ و نیم برابر اعتباراتی است که ۵۰ سال گذشته به بخش آب‌وخاک کشور اختصاص داده شد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار