از سوی منابع طبیعی و وزارت دفاع صورت گرفت؛
طی مراسمی ۶۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان از سوی سازمان منابع طبیعی و وزارت دفاع به ساکنان مناطق صعب العبور و محروم دره کاید و احمد فداله دزفول اهدا شد.
کد خبر: ۷۲۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 16 March 2019

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول عصر پنجشنبه در حاشیه آئین رونمایی و اهدای اینآبگرمکن ها اظهار کرد: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی طی این ۴۰ سال محرومیت زدایی به ویژه از مناطق صعب‌العبور بوده است.

محمد حیدری افزود: امروز مناطق روستایی و صعب‌العبور دزفول در اولویت محرومیت زدایی هستند، ضمن اینکه اقدامات و برنامه‌های مثبتی برای تأمین زیرساخت‌ها و توسعه زندگی در این مناطق به ویژه در زمینه آب، برق و جاده طی چند سال اخیر انجام شده و یا در حال اجرا است.

وی گفت: مناطق کوهستانی و صعب‌العبور دزفول از مشکلات زیادی همچون راه‌های دسترسی، امکانات آموزشی، خطوط ارتباطی و سایر امکانات رفاهی همچون رنج می‌برند که توصیه‌های لازم به بخشداران این مناطق برای رسیدگی به مشکلات مذکور ارائه شده است.

سرپرست فرمانداری دزفول تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت رسیدگی به مشکلات مناطق محروم است، هرچند رسیدگی به مناطق محروم و صعب‌العبور دزفول به دلیل مشکلات مسافتی و شدید بودن محرومیت‌ها، مشکل است اما این مهم با همکاری و همت تمامی دستگاه‌های مربوطه در شهرستان امکان پذیر خواهد بود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: بسیاری از ساکنین مناطق صعب‌العبور مانند روستاهای احمد فداله و دره کاید به دلیل کمبود امکانات از پوشش جنگلی و چوب درختان برای مصارف مختلف استفاده می‌کنند.

عباس پاپی زاده افزود: مناطق ییلاقی و کوهستانی دزفول تا شعاع ۲۵۰ کیلومتر برفگیر بوده و به دلیل اینکه صعب‌العبور هستند سوخت رسانی به ساکنان این مناطق یا به سختی انجام می‌گیرد و یا در اساس سوختی به آنها نمی‌رسد و با کمبود سوخت مواجه هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این مناطق برفگیر بوده و همچنان پوشیده از برف هستند و ساکنان به اجبار از سوخت حاصل از درختان که بیشتر پوشش جنگلی بلوط است استفاده می‌کنند، با پیگیری انجام شده ۶۶ دستگاه آبگرمکنخورشیدی به منظور حفظ محیط زیست و کاهش سوخت حاصل از چوب درختان از طریق منابع طبیعی کشور برای اهدا به این مناطق در نظر گرفته و امروز اهدا شد.

پاپی زاده گفت: با برنامه‌ریزی و مکاتبات انجام شده طی روزهای آینده تعداد دیگری آبگرمکن خورشیدی برای مناطق صعب‌العبور اختصاص خواهد یافت.

اعتبار ۳ میلیارد ریالی آبگرمکن های خورشیدی

رئیس اداره منابع طبیعی دزفول نیز طی سخنانی گفت: با توجه به اینکه ساکنان مناطق کوهستانی دزفول از حمام‌های سنتی که سوخت آنها از چوب درختان جنگلی تأمین می‌شود، استفاده می‌کنند بنابراین به منظور کاهش آمار قطع منابع طبیعی همچون بوته‌ها و درختان و در راستای توجه به بهداشت و سلامت ساکنان، آبگرمکن های خورشیدی برای تعدادی از خانوارهای این مناطق تأمین و به صورت رایگان در اختیار آنان قرار گرفت.

علیرضا فتح الهی اعتبار تأمین آبگرمکن های خورشیدی برای مناطق کوهستانی دزفول را بیش از ۳ میلیارد ریال برشمرد و افزود: از تعداد آبگرمکن های مذکور، ۵۵ آبگرمکن خورشیدی توسط سازمان منابع طبیعی کشور و ۱۱ آبگرمکن خورشیدی توسط وزارت دفاع برای مناطق کوهستانی و روستایی صعب‌العبور در نظر گرفته و اهدا شد.

حدود ۳۰ روستای مصوب و ۱۰۰ روستای غیر مصوب در دهستان‌های محروم و صعب‌العبوراحمدفداله و دره کاید واقع است.

این دو دهستان با قرارگیری در بخش شهیون دزفول واقع در دل رشته کوه زاگرس، ظرفیت‌های طبیعی و بکر فراوانی دارند که دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده دشوار است.

فاصله شهر دزفول تا دهستان احمد فداله ۱۲۰ کیلومتر است اما برای دسترسی به عشایر ساکن در این منطقه باید بیش از هشت ساعت حدود ۲۰۰ کیلومتر با خودرویی کمک دار در جاده‌ای کم عرض، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه‌های خطرناک رانندگی کرد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار