رییس سازمان نظام پزشکی خوزستان گفت: از مسئولان ذیربط درخواست داریم که کم خونی داسی شکل در گروه بیماران خاص قرار گیرد.
کد خبر: ۷۲۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 13 March 2019

تر بیژن کیخایی چهارشنبه در حاشیه سمینار تالاسمی منطقه چهار آمایشی کشور در هتل نیشکر اهواز اظهار داشت: کم خونی داسی شکل از بیماری های بومی خوزستان است و در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان، ماهشهر، سوسنگرد و اهواز شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: این بیماران مشکلات درمانی زیادی دارند و چالش های آنها کمتر از بیماران تالاسمی ماژور نیست.

کیخایی در ادامه در خصوص بیماری تالاسمی گفت: خوزستان از استان های تالاسمی خیز کشور است و حدود 2 هزار بیمار تالاسمی ماژور و 700 بیمار سیکل سل و سیکل تالاسمی در استان وجود دارد و میزان تالاسمی مینور حدود هفت درصد است.

تعداد موالید تالاسمی ماژور در کشور به 150 تا 200 نفر در سال رسیده است

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان بیان کرد: از سال 76 که غربالگری مزدوجین اغاز شد موالید تالاسمی ماژور به شدت کاهش یافته است به گونه ای که تعداد موالید این نوع تالاسمی قبل از غربالگری یک هزار و 500 مورد در سال بود که امروز بعد از غربالگری به 150 تا 200 نفر رسیده است و خوزستان هنوز سهم بالایی دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان از استان های پیشرو در درمان تالاسمی است، ادامه داد: باید آموزش در این زمینه توسعه یابد و زوجین بیشتر مشارکت کنند و افراد مبتلا به تالاسمی ماژور تا حد امکان ازدواج نکنند و یا در صورت ازدواج ،غربالگری دوران بارداری را جتما انجام دهند.

رییس بیمارستان بقایی 2 اهواز ابراز امیدواری کرد: سمینار تالاسمی منطقه چهار آمایشی کشور فراگیران را به گونه ای آموزش دهد که در بهبود درمان بیماران تالاسمی و افزایش کیفیت زندگی آنها موثر باشد.

وی افزود: این سمینار در روزهای 22 و 23 اسفند ماه با حضور پزشکان، اساتید و پرستاران به بررسی زوایای بیماری تالاسمی از جمله ژنتیک، تزریق خون و عوارض آن می پردازد.

کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب (Hbss) شناخته می‌شود. هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. سلول‌های هموگلوبین سلول داسی سفت و به شکل داس می‌باشند. این مولکول‌های هموگلوبین تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند، بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار