در جلسه امروز شورای شهر
استیضاح شهردار اهواز با ۶ رای موافق و ۷ رای مخالف رای نیاورد و «کتانباف» همچنان شهردار اهواز باقی ماند.
کد خبر: ۷۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹ 04 March 2019

ظهر امروز دوشنبه، شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با موضوع استیضاح شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ در این جلسه که هر ۱۳ عضو شورای شهر اهواز برخلاف جلسه قبل حضور داشتند، استیضاح شهردار اهواز با اختلاف یک نفر، رأی نیاورد تا منصور کتانباف همچنان شهردار بماند.

فلسفی، حیدری، باباپور، حاجتی، ایزدی، قنوات و جهانبخشی از اعضای شورای شهر اهواز بودند که مخالف استیضاح شهردار اهواز بودند.

از سوی دیگر موسی‌پور، موسوی‌نژاد، سنواتی، کعب عمیر، لطفعلی‌زاده و موسوی زاده از جمله اعضایی بودند که موافق استیضاح شهردار بودند ولی موفق به ایجاد اجماع علیه کتانباف نشدند.

اسکندر لطفعلی‌زاده عضو شورای شهر به عنوان موافق استیضاح شهردار اهواز، اظهار کرد: اگر در طول مسیر انتقادی می‌شود یا موضوع طرح استیضاح شهردار اهواز مطرح می‌شود به معنی ناتوان بودن یا کار نکردن وی نیست و این موضوع‌ها از باب اینکه مشکلات شهر زیاد است و احساس می‌کنیم این مدیریت شهری از پس مشکلات شهری بر نمی آید مطرح شده است و بر اساس علاقه یا احساس نیست.

وی افزود: مطمئناً شهردار اهواز همه تلاش خود را کرده است اما مشکلات ما وزن ۱۰۰ کیلویی دارد که این وزن بلند نشده است. ممکن است کسی را بیاوریم که شاید بتواند این وزنه را بلند کند که این کار نیز ریسک است. در ابتدای کار هدف گذاری‌هایی کردیم اما مدیریت شهرداری نتوانست از عهده آنها بربیاید و اگر ما نیز در انجام وظایف کوتاهی کنیم مردم تکلیف ما را مشخص خواهند کرد.

لطفعلی زاده گفت: اهواز چهارمین شهر وسیع کشور است و از نظر جمعیت جایگاه هفتمین کلانشهر را به خود اختصاص داده است اما ۳۵ درصد جمعیت اهواز در مناطق حاشیه‌ای ساکن است. مدیریت شهری قبل از اینکه نیاز به بودجه داشته باشد، برنامه هدفمند می‌خواهد. انضباط مالی و پرهیز از هزینه‌های غیراصولی از خواسته‌های شورا است که دو سال است که به این نقطه نرسیده‌ایم که این موارد جزو ایرادهای ما است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: به نیروهای انسانی متعهد و متخصص که از ضرورت‌های اصلی مدیریت شهری است نیاز داریم که این را هم نتوانستیم داشته باشیم. توجه به موضوعات اصلی فرهنگی و آسیب های اجتماعی و تلاش جهت رفع این آسیب‌ها، توسعه فضای سبز و همچنین تکریم ارباب رجوع به عنوان راهبردهای اصلی برنامه‌ها و تفکرات اعضای شورا بوده که متاسفانه به این موارد نیز ایراد وارد شده است.

وی بیان کرد: مشکلات شهر اهواز در میان حاشیه های مسئولان و مدیران گم شده است و به اصل موضوعات نمی‌پردازیم.

لطفعلی زاده با اشاره به بحث درآمد شهرداری اهواز گفت: حداقل باید 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش درآمد داشته باشیم زیرا در بیشتر بندها و مقوله‌های درآمدی 30 درصد افزایش بها داشته ایم اما متاسفانه درآمد به 30 درصد نمی رسد. همچنین در بحث مترو که از قبل با شهردار بحث کرده بودیم تا حداقل یک فاز آن را در بازه زمانی یک تا یک سال و نیم مورد بهره برداری قرار دهد، متاسفانه مشکل هنوز حل نشده و صحبت کردن درمورد آن خودزنی بیش نیست.

وی ادامه داد: در شهر اهواز عوامل متعددی وجود دارد که موجب شده شان و منزلت شورا پایین بیاید. بدون شک خود شورا هم در این امر تأثیرگذار است اما شهردار شأن و جایگاه شورا را متزلزل‌تر کرد.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به استعفای شهردار اهواز، گفت: در مورد استعفای شهردار در شهریورماه سال جاری، آقای کتانباف گفت انگیزه ماندن ندارد و می خواهد استعفا بدهد و این کار شورا را متلاشی کرد. این انگیزه نداشتن به بدنه شهرداری و شورا سرایت کرده است و آنها نیز بی‌انگیزه شدند. این اقدام موجب شد که هر کدام از اعضای شورا به دنبال جایگزین برای شهرداری باشیم و پیدا کردن جایگزین ما را به سمت مسائلی برد که وقتی آقای کتانباف برگشت، ما نتوانستیم به جایگاه اولیه خود برگردیم.

وی افزود: بی انگیزگی شهردار اهواز جزو عوامل اصلی این مسائل بوده و هست و این عوامل حوزه مدیریتی ما را سست و بی انگیزه کرد و با توجه به این موضوعات، مسائل و مشکلاتی در شهر ایجاد شد. اگر بعد از استعفا به سمت و سوی کار، توسعه و درآمدزایی برمی گشت ما نیز این بازگشت به کار را احساس می کردیم. آقای کتانباف تنها سه ماه نخست از کار خود به عنوان شهردار رضایت داشت و شهردار بود.

در ادامه حسین حیدری، مخالف استیضاح شهردار اهواز اظهار کرد: ادامه و بقا در جامعه به رعایت قوانین وابسته است که شورای شهر نیز باید این قوانین را رعایت کند. تاکنون فکر می کردیم استیضاح شهردار بر اساس طرح سوال آقای جهانبخشی بوده است اما اکنون متوجه شدیم که این استیضاح بر اساس طرح سوال آقای موسوی‌نژاد است. بنابراین در حال حاضر تعداد ایرادهای وارده به استیضاح شهردار به دو مورد رسیده است.

وی افزود: عدم حضور شهردار در جلسه جهت پاسخ و دفاع از خود یکی از ایرادات است. همچنین در قانون به صراحت آمده است که رئیس شورا مکلف بود ظرف مدت 10 روز و پس از اینکه اعضای شورا از پاسخ شهردار قانع نشدند این جلسه را برگزار کند که این کار را انجام نداد و از شهردار نیز دعوت نشد.

حیدری ادامه داد: مورد بعدی بحث عدم اعتنا است که در این زمینه هم قانون مدت زمان 10 روزه‌ای برای تشکیل جلسه را تعیین کرده است. بنابراین نه تنها ظرف مدت زمان تعیین‌شده جلسه‌ای برگزار نشد، بلکه حتی به بحث عدم اعتنا نیز توجهی نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز افزود: بنابراین هر نتیجه‌ای از این جلسه حاصل شود غیرقانونی است. اگر هم به فرض محال این استیضاح به رأی‌گیری منجر شود و رای بیاورد، این خروجی غیرقانونی خواهد بود. از کمیته تطبیق می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کند.

حیدری عنوان کرد: اگر در این جلسه به فرض محال سرپرستی تعیین شود، اقدامات سرپرست تا تایید کمیته تطبیق، اقدامی غیرقانونی و به منزله تصرف در اموال عمومی خواهد بود که در آینده از لحاظ قانونی قابل پیگیری خواهد بود. بنابراین در این جلسه استیضاح، قانون رعایت نشده است.

وی با اشاره به زمان طرح استیضاح شهردار در صحن شورای شهر، گفت: همه می‌دانند اگر استیضاح بر اساس روند قانونی خود پیش‌ برود، هیچ‌گاه شهردار را دو هفته پیش از فرا رسیدن عید نوروز استیضاح نمی‌کنند زیرا بی‌ثبات‌ترین دوره در مدیریت شهری زمان اداره شهر توسط سرپرست شهرداری است و همه ‌می‌دانند که در دوره‌های قبل اداره شهرداری توسط سرپرست چه گذشته است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: بنابراین زمان مناسبی برای برگزای استیضاح شهردار انتخاب نشده است. عید نوروز نزدیک است و شهر باید برای استقبال از عید و پذیرایی از میهمانان نوروزی و راهیان نور آماده شود و کارهای مهمی در شهر باید انجام شود. از این جهت برگزاری جلسه استیضاح در چنین زمانی واقعا جای تاسف دارد.

حیدری اظهار کرد: یک سال و نیم است که دوره پنجم شورای شهر اهواز آغاز شده است و مدیریت شهری را  به دست گرفته ایم که در این یک سال اخیر شرایط اقتصادی دشواری بر کشور حاکم بوده است که کلیه شهرداران متاثر از این شرایط هستند.

وی بیان کرد: کلانشهرهای کشور همین مشکلاتی که در اهواز با آنها مواجه هستیم را دارند که در پرداخت حقوق‌ به نیروهای خود مانده‌اند و اعلام کرده‌اند که هر چه کار عمرانی وجود دارد، کنار گذاشته شود تا حقوق‌ها را پرداخت کنند. با این وجود در اهواز پرداخت حقوق ‌ماهانه کارکنان اداری شهرداری که حدود 4000 نفر هستند، به‌روز بوده است. حقوق کارگران حجمی ما نیز با کمی تأخیر بالاخره پرداخت می‌شود.

حیدری ادامه داد: در بحث اقدامات عمرانی نیز با وجود شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، ده‌ها پروژه تکمیل و بهره‌برداری شد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پل ولایت، تقاطع غیرهمسطح شهید بندر، دو فرهنگسرا، دو ساختمان اداری، یک میلیون و چهارصد هزار مترمربع عملیات آسفالت، ورودی پل ششم و چندین پروژه دیگر اشاره کرد که هم‌اکنون و در این شرایط سخت و تحت مدیریت همین شهردار فعلی مورد بهره‌برداری قرار دارند. همچنین در این شرایط سخت اقتصادی درآمد شهرداری اهواز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است‌. من تعجب می‌کنم که ما داریم کلانشهر اهواز را با این حجم از مشکلاتی که دارد، با دلایل غیرموجه بی‌ثبات می‌کنیم.

وی گفت: من علت اصلی طرح این استیضاح را  لجاجت برخی دوستان می‌دانم. هیچ منطق و استدلالی پشت این استیضاح وجود ندارد و هیچ استراتژی‌ای هم برای دوران پس از استیضاح نداریم. دوستان بعد از آقای کتانباف می‌خواهید چه کار کنید؟ شهردار بعدی کیست؟ سه ماه بنشینیم و بر سر هم بزنیم تا نهایتا ببینیم نام چه کسی رای می‌آورد که از آقای کتانباف بدتر یا بهتر باشد. به قول آقای لطفعلی‌زاده شهردار بعدی شاید بتواند، شاید هم نتواند.

حیدری تصریح کرد: در فرایند استیضاح بدعت گذاشته نشود. در تمام عمر 18 ساله شوراهای شهر بحث قانون و مدت زمان 10 در برگزاری جلسه استیضاح شهردار رعایت شده است اما در این جلسه این مورد رعایت نشد. آیا منطق و استدلالی در این زمینه وجود دارد؟ واقعا از این اقدام ریاست محترم شورا متعجب هستم که باید حداقل ظاهر قانون را رعایت کند.

در ادامه ناصر موسوی‌نژاد یکی دیگر از موافقان استیضاح شهردار اهواز اظهار کرد: ما شوراییان برگرفته از شعارهای انتخابی خود اعلام کردیم که مرد بحران بوده و هستیم و در زمان جنگ ثابت کردیم. اکنون از 10 روز عید جهت استیضاح شهردار ترس داریم؟

وی تصریح کرد: 23 مهر‌ماه سال جاری طرح سوال را مطرح کردم  و 23 آبان‌ماه نیز سوالم را به صورت مکتوب ارئه کردم که آقای کتانباف 30 آبان ماه جواب را ابلاغ کرد.

موسوی نژاد با اشاره به دلایل خود جهت استیضاح شهردار اهواز، گفت: اکنون 28 نفر از اعضای شهرداری از 20 تا 32 سال در منازل سازمانی لانه کرده‌اند. چه زمانی کارمند شهرداری باید در این منازل زندگی کند؟ آیا این رابطه بازی نیست؟ این منازل برای شهرداری نیستند و شهرداری آنها را غارت کرده است. برخی از این منازل ملک بنیاد مستضعفین هستند. آقای کتانباف می‌تواند از لحاظ پستی، پست این افراد را پایین بیاورد تا حساب کار دستشان بیاید و از منازل جا به جا شوند. این چه مدیریتی است؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: نردبان سازمان آتش‌نشانی اهواز 32 متری است اما بر اساس مطالعاتی که داشتیم این نردبان تنها می‌تواندد تا 15 متر بالا بیاید.

موسوی نژاد ادامه داد: همچنین در خصوص بدهی سیتی سنتر که شکایت کردیم اما آیا متوقف شد؟ فیش حقوقی برخی کارگران نیز با فیش بیمه آنها مطابقت ندارد.

وی افزود: کدامیک از دکه‌ها و کیوسک‌های اهواز در دست مردم خوزستان است؟ همچنین یک میلیارد و 200 مترمربع از منطقه 6 شهرداری اهواز فاقد پارکبان است.

در ادامه مازیار جهانبخشی در خصوص پس گرفتن امضای خود از استیضاح شهردار اهواز، اظهار کرد: از روز اول که همه موافق فعالیت آقای کتانباف بودند من به دلیل نداشتن برنامه و عملکرد وی، مخالف ادامه کار شهردار اهواز بودم اما بسیاری از کسانی که اکنون موافق استیضاح شهردار اهواز هستند از کار من جلوگیری می کردند.

وی افزود: من امضاکننده استیضاح شهردار بودم اما موضوع این است که فعلا قانون اجازه استیضاح نمی‌دهد و ممکن است استیضاح برگشت داده شود و بحث این باشد که چرا شورا از قانون اطلاعات کافی ندارد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: دلیل دوم پس گرفتن امضای خود نزدیک بودن پایان سال است. اکنون زمان مناسبی برای استیضاح شهردار نیست.

جهانبخشی ادامه داد: همچنین اهواز شهر بزرگی است و می‌خواهیم تصمیم بزرگی بگیریم و سرنوشت یک میلیون و 200 هزار نفر با این تصمیم را رقم می زنیم بنابراین انتخاب  شهردار اهواز نیاز به برگزاری جلسات و تدبیر دارد. اینکه بخواهیم کسی را که عملکردی ضعیف تر از کتانباف دارد بیاوریم، درست نیست. هنوز نمی دانیم شهردار بعدی چه کسی است؟ شاید کسی برای سرپرست بودن شهرداری اهواز برای مدت محدود مناسب باشد اما برای شهردار هنوز صحبتی نشده است و به این دلایل از استیضاح شهردار دست کشیدم.

وی گفت: کسی که بعد از آقای کتانباف می‌خواهد شهردار اهواز باشد باید ارتباطات کشوری داشته باشد، با همه دستگاه‌ها در تعامل باشد، راه درآمدزایی را خوب بداند و رزومه پُری داشته باشد. دل خوشی از عملکرد آقای کتانباف ندارم اما اگر قرار است فردی ناتوان بیاید همان کتانباف بماند بهتر است.

پس از صحبت مخالفان و موافقان استیضاح شهردار اهواز رای گیری شد که تنها 6 عضو شورا به عنوان موافق استیضاح شهردار رای دارند. برای موفقیت استیضاح شهردار رای 9 عضو لازم بود و بدین ترتیب استیضاح شهردار رای نیاورد.

موسی‌پور، موسوی‌نژاد، سنواتی، کعب عمیر، لطفعلی‌زاده و موسوی‌زاده در رای‌گیری به استیضاح شهردار اهواز رای موافق دادند. همچنین فلسفی، حیدری، باباپور، حاجتی، ایزدی، قنوات و جهانبخشی مخالف استیضاح بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار