رضایی تأکید کرد: ما همچنان رصد خود را ادامه می دهیم. اینکه بعضی ها به این تأخیرها مجمع انتقاد می‌کنند، درست نیست. هر نوع تصمیم گیری عجولانه غلط است. در این تأخیر ها فرصت داده می شود به دیپلماسی کشور. نمی شود ایران به تنهایی گام هایی بردارد و طرف مقابل هیچ ضمانتی ندهند. تأخیرها می تواند سازنده و مفید باشند؛ کما اینکه می گفتند تا بهمن FATF را بررسی نکنید، چه ها می شود. الان می توانند اثر مثبتش را ببینند.
کد خبر: ۷۲۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱ 02 March 2019

دکتر محسن رضایی ظهر امروز با تشریح روند بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو در جمع خبرنگاران گفت:در جلسه امروز، اعضای مجمع، نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس قریب به اتفاق آراء تایید کردند که کار کارشناسی بیشتری بر روی لوایح ارجاع شده به مجمع صورت گیرد.

به گزارش «تابناک»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر روز شنبه 11 اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که مردم عزیز ما می دانند لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو که از سوی مجلس شورای اسلامی اصراری شد و برای تشخیص مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت آمده تا کنون چندین جلسه روی این مصوبه مجلس ما در مجمع تشخیص، جلسه گذاشته ایم و بحث کرده ایم. از تمامی جوانب این مصوبه مورد بررسی قرار گرفته، از بعد اقتصادی و آثار اقتصادی آن روی جامعه، از بعد بین المللی و تعهداتی که ایران در این کنوانسیون می دهد. از بعد سیاسی و امنیتی، مورد بحث قرار گرفته.مخالفین و موافقین فرصت کافی پیدا کردند و نظراتشان را آمده اند و مطرح کرده اند. نمایندگان دولت و مجلس با فرصت کافی نظراتشان را داده اند. وزرای مربوطه و نمایندگان مربوطه دولت نظراتشان را دادند.

وی افزود: پس از اینکه مصوبه جدیدی از مجلس به نام cft مجددا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، که آن را هم باید بر اساس تشخیص مصلحت نظام، مجمع نظر بدهد، برخی از اعضا بین این دو مصوبه ارتباطاتی را ملاحظه کردند که تصمیم گیری در هر کدام بدون توجه بعد دیگری مورد ایراد قرار گرفت و پیشنهاد شد که چون احتمالا همپوشانی هایی وجود دارد و بحث روی هر کدام از این دو مصوبه بدون توجه به دیگری ممکن است اشکالاتی را به وجود بیاورد. در جلسه امروز پیشنهاد شد که فرصتی دیگری را برای بررسی هر دو مصوبه لحاظ کنیم. لذا برخی از اعضا پیشنهاد پیشنهاد تاخیر دادند که ازهر سه کمیسیون اقتصادی، سیاسی، حقوقی و قضایی مجمع تشکیل جلسه بدهند و این دو لایحه و مصوبه مجلس شورای اسلامی را بحث کنند.

بر اساس آئین نامه، کمیسیون مربوطه ای که پیشنهاد تاخیر بدهد خود ریاست مجمع می تواند این تاخیر را لحاظ کند ولی از آنجایی که مصلحت ایجاب می کرد که نظر همه اعضا خواسته شود، به رای گذاشته شد که بررسی لایحه پالرمو با تاخیر صورت بگیرد و همه کارشناسان دیگری که مربوط به cft هستند آنها هم حاضر شوند و نظراتشان بدهند. این موضوع به رای گذاشته شد و قریب به اتفاق آرا نظر دادند که بررسی بیشتری را مجمع تشخیص انجام دهد. نمایندگان دولت و مجلس هم رای به تاخیر در بررسی دادند، بنا بر این مجمع تصمیم گرفت که بررسی های روی مصوبه های پالرمو و cft را ادامه بدهند و احتمالا آن طرف سال در جلسات مجمع این مباحث ادامه خواهد یافت.

دکتر محسن رضایی گفت: چند نکته بسیار مهم است یکی رفتار FATF می تواند اگر سازنده باشد و مورد توجه مجمع قرار بگیرد. بین دوجلسه ای که ما داشتیم FATF در بیانیه ای عمومی در مورد ایران صحبت کرد. از یک طرف اقدامات ایران تحسین کرده است و از طرف دیگر با ابهام برخورد کرده است، به هر حال هرچه رفتار FATF سازنده باشد می تواند روی تصمیم ما تاثیر بگذارد. مساله ای دیگر رفتار اروپایی ها است، اروپایی ها بالاخره میتواند روی اعضای مجع موثر باشد، فعلا که راضی نیستیم از اروپایی ها چرا که به تعهداتی که در برجام دادند عمل نکردند. اینکه یک شرکتی با سه هزار یورو تصویب کردند و چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار در سال تهاتری با ایران مبادله کند این کفایت نمی کند. در برجام تعهدات بسیار مهمی برای اروپایی ها است از جمله خرید و فروش نفت ماست، تاسیس شعبات بانکی ما هست. رفتار اروپایی ها می تواند روی نظرا ت اعضای مجمع موثر باشد. ما البته به رصد خودمان ادامه می دهیم به خود کمیسیون حقوقی دبیرخانه بیانیه عمومیFATF را از نظر حقوقی یک تحلیل دقیقی کنند و رسیدگی کنند.

تکذیب شایعه سازی های اخیر/ پاسخ به سخنان رئیس‌جمهور درباره مجمع/ رفتار FATF و اروپا در تصویب پالرمو و CFT مؤثر خواهد بود

دکتر رضایی افزود: اینکه برخی ها در کشور از تاخیرات در مجمع انتقاد می کنند از نظر ما درست نیست، هر گونه تصمیم گیری عجولانه ممکن است خسارات زیادی را به کشور وارد کند در حالیکه هر قدر تصمیمات پخته تر کارشناسانه تر باشد و ضمن اینکه به دیپلماسی کشور فرصت داده شود اینکه کسانی که انتظار دارند ایران این تعهدات را عمل بکند در حالیکه طرف مقابل هم باید ضمانت هایی بدهد و این نمی شود که ایران یکطرفه گام هایی را بردارد ولی آنها هیچ ضمانتی را به ایران ندهند بنابراین این تاخیرها می تواند بسیار سازنده باشد و مفید باشد در حالیکه می گفتند اگر شما تا بهمن ماه پالرمو را تایید نکنید چه میشود، الان به بیانیه عمومی FATF نگاه کنند از اعضای روی آن می توانند قضاوت کنند تاخیرها اگر منطقی باشد کارشناسانه باشد اگر روی حساب و کتاب باشد منافع زیادی برای جامعه دارد.

بیشتر بخوانید 

وی گفت: به هر حال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام جزو مسائل مردم و معیشت مردم نمی اندیشند، برای امروز معیشت مردم در اولویت اول است و به این کنوانسیون ها از این بعد نگاه می کنیم که آیا راه اقتصادی ما را باز می کند یا می بندد؟ هر تصمیمی که موجب بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور بشود بدون شک آن مورد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود. این جلسه نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس قریب به اتفاق آراء تایید کردند که کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

در ادامه دکتر محسن رضایی، به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ گفت. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص تاریخ جلسه بعدی مجمع گفت:بعد از تعطیلات اولین جلسه را خواهیم داشت که بحث ها را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سواستفاده رسانه های بیگانه از تاخیر بررسی های مجمع در موضوع لوایح گفت: در هر تصمیمی باید نظرات همه کارشناسان کشور را بشنویم و راهکار پیدا کنیم. راهکاری برای ما مهم است که به نفع منافع ملی باشد وضعیت کشور ما، مانند وضعیت هیچ یک از کشورهای دیگر نیست. هیچ یک از اعضای FATF شرایط ما را ندارد. در تحریم های سخت و سنگینی مثل ما قرار ندارند. شاید اگر ما در تحریم نبودیم، می توانستیم به سرعت تصمیم بگیریم.

دکتر رضایی درباره پیشنهاد به همه پرسی گذاشتن موضوع لوایح گفت:وقتی که نظام سیاسی کشور همه پیش بینی ها را برای برون رفت از بن بست انجام داده، این نوع پیشنهادات، یک نوع مغایرت با قانون اساسی است. وقتی که در قانون اساسی آمده است که اگر مجلس مصلحتی را تشخیص بدهد، باید به مجمع تشخیص بگوید، اگر ما به مجمع اجازه ندهیم که وظیفه قانونی خودش را ادامه دهد، این عملا زیر پا گذاشتن قانون اساسی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در مورد سخنان اخیر دکتر روحانی پیرامون جایگاه مجمع گفت: حضرت آیت الله آملی پاسخ صحبت های ایشان را داده اند، من دیگر تکرار نمی کنم. به هر حال این سخنان، حرف دوستانه و حرف قانونی هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا بیست نفر یا سی نفر ارتباط ندارد. اگر یک جمعی، را قانون اساسی اختیار داده باشد که در یک زمینه ای تصمیم بگیرند، دیگر تعداد اعضا چه معنایی دارد. خود آقای رئیس جمهور یک نفر است و طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد. حالا باید گفت چون ایشان یک نفر است نمی تواند تصمیم بگیرد؟ اعضای هیات دولت کمتر از تعداد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. ما این نوع صحبت ها را سازنده نمی دانیم.

دکتر رضایی در مورد حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسات مجمع گفت: باید از خود ایشان سوال کنید. رئیس جمهور هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، می تواند در جلسات شرکت کند و بسیاری از نظراتش را بحث کند و نظرات مخالف را بشنوند.

وی در مورد تخریب های اخیر در مورد جایگاه مجمع گفت: در یک سال اخیر، ما یک سری اقدامات را می بینیم و صحبت هایی را علیه مجمع می شنویم که کاملا مشکوک است. در بحث هیات نظارت گفتند که شورای نگهبان دوم درست شده است. در مباحث پارلمو و لوایح که به مجمع آمده و بحث هیات عالی نظارت هم نیست، یک فشار برای عجله در تصمیم گیری می بینیم که می خواهند بدون کار کارشناسی عمیق مجمع تصمیم گیری کند. از همین دیروز و امروز فضاهایی درست کرده اند که رئیس مجمع تشخیص در مورد من چیزی گفته و امروز از از قول من، جواب او را داده اند!

درحالیکه هردو تکذیب می شود نه ایشان ونه من چنین صحبت هایی نکرده ایم.

بیشتر بخوانید
اف ای تی اف چیست؟
پالرمو چیست؟
کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی اف تی) چست؟

دلیل این هجمه ها این است که عده ای نگران نظارت مجمع هستند. مطمئنا اگر نظارت مجمع قوی تر از گذشته ادامه پیدا کند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. میلیاردها دلاری که بدون حساب و کتاب از بانک مرکزی بیرون آمد جلویش گرفته خواهد شد. از خیلی از تخلفات از اقتصاد مقاومتی جلوگیری خواهد شد. ما فکر می کنیم که هجمه های یکسال اخیر مربوط به فعال شدن هیات عالی نظارت است.

تقاضا می کنیم از رسانه ها که هیچ خبری را بدون یک منبع موثق در مورد مجمع انتشار ندهند و صحبت ها مستقیما از سوی رئیس یا دبیر مجمع نقل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار