روز پنجشنبه بعیدی نژاد در نخستین پیام توییتری خود نوشت: «بی.بی.سی فارسی» نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون هزینه های آن از بودجه عمومی کشور تأمین می شود؛ بنابراین فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.
کد خبر: ۷۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 28 February 2019

روز پنجشنبه بعیدی نژاد در نخستین پیام توییتری خود نوشت: «بی.بی.سی فارسی» نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون هزینه های آن از بودجه عمومی کشور تأمین می شود؛ بنابراین فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.

وی افزود: کمیته‌ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از راه اندازی این شبکه، مؤکدا به شبکه بی.بی.سی توصیه کرده بود برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام نماید.

«راب مکر»، سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به این توییت ادعا کرد: بی‌بی‌سی کاملاً به لحاظ سردبیری مستقل است. به همین دلیل است که در سطح جهان همواره به‌عنوان یکی از منابع خبری مورد اعتماد ارزیابی می‌شود.

بعیدی نژاد سپس سندی را توییت کرد که در آن نوشته است: سرویس جهانی بی.بی.سی از طریق عوارض تلویزیون در انگلیس تأمین می‌شود، درعین ‌حال، بودجه‌ای معادل 289 میلیون پوند از سوی دولت به این شبکه تخصیص داده ‌شده که در پنج سال تا سال 2020 پرداخت می‌شود.

سفیر ایران افزود: اما در خصوص اعتماد عمومی به این شبکه، بر اساس بررسی‌های رسانه‌ای در انگلیس، از هر شش نفر در این کشور، تنها یک نفر به اخبار و تحلیل‌های بی.بی.سی اعتماد دارد.

جدال سفیران ایران و انگلیس بر سر پشت پرده فعالیت های «بی.بی.سی فارسی»

سفیر ایران در لندن پیش از این فاش کرده بود: بسیاری از ایمیل‌ها و اسناد فارسی توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای افشای علنی افراد و شرکت‌های خارجی و ایرانی درگیر در دور زدن تحریم‌ها در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته است.

بعیدی‌نژاد در صفحه تلگرامش نوشته بود: «پروژه‌ای که بی‌بی‌سی فارسی به بهانه فساد مالی یک شرکت ثبت شده در موناکو آغاز کرده است، البته قابلیت پیگیری در دادگاه دارد، ولی مسأله محدود به این نیست.»

وی افزود: «در یک دید وسیع‌تر، این پروژه در راستای مشروعیت ساختن برای تحریم‌های آمریکا در کنار مشروعیت زدایی از اقدامات دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و معرفی تمامی شبکه‌های داخل و خارج ایران برای دور زدن تحریم‌هاست.»

سفیر ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها چندین سال است ادعاهای زیادی از وجود هزاران سند از فعالیت‌های چندین شرکت مستقر در خارج از ایران و از فعالیت‌های اشخاص داخلی و خارجی در دور زدن تحریم‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: «آنچه امروز مسلم است، اینکه حالا در یک تقسیم مسئولیت، بسیاری از ایمیل‌ها و اسناد فارسی توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای افشای علنی افراد و شرکت‌های خارجی و ایرانی درگیر در دور زدن تحریم‌ها در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته است.»

وی افزود: «هدف اصلی این پروژه در این شرایط خاص، ترساندن شرکت‌های خارجی در معامله با ایران و افزودن نام جدید اشخاص و شرکت‌ها به لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکاست. بی‌بی‌سی فارسی امروز در آستانه بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نباید به خود اجازه دهد، به ابزاری در دست تیم ترامپ تبدیل شده و در خیانتی تاریخی علیه ملت ایران با تیم ترامپ شریک شود. تقاضا می‌کنیم بی‌بی‌سی فارسی فوری محتوای این برنامه را تغییر دهد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار