فروش بلیت سفرهای نوروزی در بخش هوایی و ریلی شروع شده است اما فروش بلیت اتوبوس از ۱۲ اسفند آغاز می‌شود و بلیت فروشی به دو صورت اینترنتی و حضوری خواهد بود.
کد خبر: ۷۱۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 19 February 2019

فروش بلیت سفرهای نوروزی در بخش هوایی و ریلی شروع شده است اما فروش بلیت اتوبوس از ۱۲ اسفند آغاز می‌شود و بلیت فروشی به دو صورت اینترنتی و حضوری خواهد بود.

ایران: قیمت بلیت هواپیما برای نوروز بر اساس قیمت آذرماه است و بلیت قطار هم افزایش قیمت ندارد اما به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس نسبت به سال گذشته افزایش دارد اما میزان افزایش فعلاً مشخص نیست و سازمان راهداری در حال بررسی پیشنهاد شرکت‌های اتوبوسرانی است.

افزایش قیمت برای جبران هزینه‌ها

محسن حاجی اسماعیلی، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری افزایش قیمت بلیت اتوبوس را بخاطر شرایط اقتصادی دانست و گفت: افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه‌ها است البته قیمت بلیت را اتحادیه تعاونی‌های مسافری پیشنهاد می‌دهد و با بررسی در سازمان راهداری و تأیید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها اعلام می‌شود. حمل و نقل جاده‌ای بیشترین مسافر را با حدود ۸۸ درصد سفرها به خود اختصاص می‌دهد به همین دلیل حاجی اسماعیلی تأکید کرد که علاوه بر جبران هزینه‌ها برای صنف قیمت بلیت اتوبوس باید طوری تعیین شود که بازار کشش آن را داشته باشد توان مالی مردم هم در نظر گرفته شود.

احمدرضا عامری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسافری نیز افزایش هزینه‌ها در بخش اتوبوسرانی را علت اصلی درخواست افزایش قیمت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی عنوان کرد و گفت: قیمت اتوبوس سال گذشته بطور متوسط 700 میلیون تومان بود اما در حال حاضر این قیمت 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است تأمین قطعات و لاستیک هم مشکل دیگر تعاونی‌ها است که افزایش قیمت چندبرابری شامل این قطعات هم می‌شود. به گفته عامری برخلاف تصور ایام نوروز جابه‌جایی مسافر فقط در آخرین روزهای سال و روزهای آخر تعطیلات بیشترین حجم را دارد و در روزهای دیگر نوروز بخاطر تعطیلات در بخش اتوبوسرانی کمترین حجم جابه‌جایی مسافر را داریم. عامری تأکید کرد: با وجود افزایش قیمت لاستیک نظارت فنی بر اتوبوس‌ها بطور مستمر است و اتوبوس‌ها قبل از سفر از نظر فنی بررسی می‌شوند. فروش بلیت نوروزی اتوبوس از 12 اسفندماه همزمان به‌صورت اینترنتی و حضوری شروع می‌شود و در دفاتر سطح شهر هم فروش بلیت انجام می‌شود. سال گذشته 8 میلیون و 300 هزار نفر برای سفر نوروزی از اتوبوس استفاده کرده‌اند که به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری امسال افزایش 8 درصدی مسافران در این بخش پیش‌بینی می‌شود.

قیمت بلیت هواپیما ثابت ماند

فروش بلیت هواپیما به‌صورت فصلی است و به همین دلیل بلیت فروشی سفرهای نوروزی در بخش هوایی زودتر از بخش‌های دیگر شروع شد. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی از ثبات قیمت بلیت در این بخش خبر داد و گفت: بلیت‌های نوروزی در بخش هوایی بر اساس قیمت‌های آذرماه فروخته می‌شود و هیچ افزایش قیمتی برای بلیت هواپیما در نوروز لحاظ نشده است. به گفته سامانی 140 هواپیما برای جابه‌جایی مسافران هوایی در نوروز عملیاتی می‌شود. اما با توجه به کاهش 18 درصدی مسافران هوایی در 10 ماهه امسال پیش‌بینی کرد مسافران نوروزی در بخش هوایی نسبت به سال گذشته کاهشی باشد چون نوروز 97 نیز نسبت به نوروز 96 حدود 8 درصد کاهش مسافر در بخش هوایی داشتیم. او کاهش سفرها را به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش هزینه‌ها دانست. به گفته سامانی در تعطیلات نوروزی پروازها یک سر خالی است اما با این وجود افزایش قیمتی در بلیت فروشی نخواهیم داشت.

فروش بلیت جعلی هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هوایی از فروش بلیت‌های جعلی هواپیما توسط سایت‌های غیر مجاز خبر داد و گفت این سایت‌ها بلیت‌های جعلی صادر می‌کنند مردم برای اطمینان از خرید بلیت باید بلیت را اعتبار سنجی کنند که این اعتبار سنجی در سایت سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هوایی انجام می‌شود. سامانی به مردم توصیه کرد بلیت را از دفاتر و سایت شرکت‌ها و سایت‌های مجاز خریداری کنند و اعتبار سنجی را حتماً انجام دهند.

بلیت‌های گروهی جایگزین چارتری

سامانی با اشاره به ممنوعیت فروش چارتری بلیت گفت: فقط در مسیر قشم کیش و مناطق نفت خیز بلیت چارتری صادر می‌شود در مسیرهای دیگر شرکت‌هایی که فعالیت‌های گردشگری دارند می‌توانند بلیت را به‌صورت گروهی بفروشند و این‌گونه نیست که بلیت پروازی یکجا پیش خرید شود و بعد به‌صورت تکی بفروشند.فروش بلیت گروهی هم باید شامل تمام بسته سفر از رزرو هتل، جابه‌جایی و خدمات دیگر باشد.

بلیت قطار در 5 مسیر تمام شد

فروش بلیت قطار نوروزی از 16 بهمن به‌صورت اینترنتی و 17 بهمن به‌صورت حضوری آغاز شد و به گفته میرحسن موسوی معاون مسافری راه آهن فروش بلیت قطار در 5 مسیر به اتمام رسیده است. موسوی گفت: 30 درصد بلیت‌های نوروزی در مسیرهای مختلف به فروش رفته است و بلیت تهران مشهد در تاریخ‌های 27 و 28 اسفند و 13 و 14 فروردین، تهران –بندرعباس

در تاریخ 27 و 28 اسفند و 12 و 13 فروردین و تبریز- مشهد در همین تاریخ‌ها به اتمام رسیده اما بلیت در سایر مسیرها و تاریخ‌های دیگر موجود است. موسوی گفت: قیمت بلیت قطار برای سفرهای نوروزی افزایش ندارد و پیش‌بینی ما این است که تمام بلیت‌های نوروزی قطار فروخته شود. 1800 مرکز مجاز علاوه بر فروش اینترنتی کار فروش بلیت‌های قطار نوروزی را انجام می‌دهند.موسوی افزود: به مردم اطمینان می‌دهم که بازار سیاهی در بلیت قطار ایجاد نخواهد شد و 20 میلیون و 10 هزار مسافر می‌توانند از خدمات حمل و نقل مسافری در ایام سفرهای نوروزی استفاده کنند. علاوه بر مسیرهای قبلی به گفته معاون مسافری راه آهن امسال بلیت قطارهای نوروزی در چند مسیر ریلی جدید شامل همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت نیز به فروش می‌رسد.

پرترافیک‌ترین سفرهای دریایی

هادی حق شناس، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی پیش‌بینی کرد نوروز 98 پرترافیک‌ترین سفرهای دریایی در سالیان اخیر را تجربه کنیم. به همین دلیل بلیت سفر دریایی الکترونیکی شده تا مردم برای تهیه آن مشکلی نداشته باشند. معمولاً بیشترین سفرهای دریایی در سواحل و جزایر جنوبی است و استقبال از این سفرها در سال‌های اخیر بیشتر شده است. نوسازی ناوگان دریایی از برنامه‌های دیگر است که برای جلوگیری از حوادث دریایی بخاطر شرایط آب و هوایی در برنامه‌های سازمان بنادر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار