کد خبر: ۷۱۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 19 February 2019

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف در پاسخ به این سوال که برای عزل رئیس جمهور ۲ راه در قانون اساسی پیش بینی شده یکی اقدام مجلس و دیگری اعلام جرم از سوی قوه قضائیه و محاکمه وی. برخی از نمایندگان معتقدند قوه قضائیه باید اقدام کند نه مجلس، گفت: اقدام دادستانی هم یکی از راه حل این مساله است و حتی نمایندگان می توانند مستندات لازم در خصوص عدم اجرای قانون را در اختیار دادستانی قرار دهند تا اقدام شود.

وی افزود: ما در مجلس به تشخیص و تکلیف رسیدیم که باید برای استیضاح رئیس جمهور اقدام کنیم و به تکلیف خود هم عمل می کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر دیگران به تشخیص دیگری رسیدند، محترم است و می توانند به تکلیف خود عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری با بیان اینکه اینجانب برای انجام تکلیف خود اگر لازم باشد به برخی از نمایندگان چند بار مراجعه می کنم، افزود: با مراجعات اینجانب برخی از نمایندگان قانع می شدند و این طرح را امضاء کردند اما برخی هم امضاء نکردند.

وی تاکید کرد: به برخی از نمایندگان ۵۰ بار هم مراجعه شود، امضاء نمی کنند. اما اینجانب برای انجام تکلیف خود، به نمایندگان مراجعه کردم و می کنم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقدمه واجب، هم واجب است، افزود: مثلا وضوح برای نماز واجب است و خود به خود واجب نیست. به همین دلیل من وقتی لازم دیدم که برای امضای طرح به نمایندگان مراجعه کنم، این کار را کردم.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری افزود: من به نمایندگان ابلاع می کنم، تاکید هم می کنم و اگر خواستند امضاء کنند و نخواستند هم تکلیف از من رفع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که فقط طیف خاصی از نمایندگان این طرح را امضاء کردند، گفت: افزود: برای امضای این طرح به به همه قشرنمایندگان از جمله نمایندگان شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی، زرتشی، مستقل، اصولگرا، ولایی و امیدی مراجعه کردم.

طراح طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برای استیضاح رئیس جمهور ۹۷ امضاء نیاز است، آیا پیش بینی می کنید این تعداد امضاء برای طرح مذکور جمع شود، گفت: در مجلس هیچی قابل پیش بینی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان با شما برای انصراف از ادامه کار صحبت نکردند، گفت: صحبت های فراوانی از سوی همکاران مطرح شد اما ما قبول نکردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تهدید هم شدید، گفت: فضای مجلس، فضای تهدید نیست.

طراح طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح رئیس جمهور تصریح کرد: نمایندگانی که این طرح را امضا می کنند از سوی دولتی ها غیر مستقیم تهدید شدند. حتی برخی نمایندگان گفتند که برخی مقامات دولتی چندین بار از آنها خواستند که امضای خود را پس بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: قبلا وقتی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح می شد دولتی ها به نمایندگان امضاء کننده می گفتند که اگر امضای خود را پس نگیرید بودجه فلان پروژه حوزه انتخابیه قطع می شود و یا کارها در حوزه انتخابیه قفل می شود و از این جور تهدیدها داشتیم.

وی افزود: اگر امضاهای این طرح به حد نصاب برسد تهدیدها بیشتر می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طرح مذکور تا کنون به ۱۸ امضاء رسیده، علاوه بر ۱۶ نماینده قبلی، عبداله سامری نماینده خرمشهر و حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده شادگان هم این طرح را امضاء کردند.

برای استیضاح رئیس جمهور باید یک سوم نمایندگان یعنی حداقل ۹۷ نماینده تقاضای خود را به هیئت رئیسه مجلس کتبا اعلام کنند.

این طرح ۱۴ محور دارد که عدم مدیریت صحیح اقتصاد کشور و مشکلات ناشی از آن، مشکلات معیشتی و عدم رونق اقتصادی و کسب و کار اشتغال، از جمله محورهای اساسی استیضاح رئیس جمهور است.

الف اسامی ۱۶ نماینده امضاء کننده را روز گذشته منتشر کرد که به شرح زیر است؛
۱-حجت اسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم
۲- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر
۳- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد
۴- جبار کوچکی نژاد نماینده رشت
۵- عدل هاشمی‌پور نمایندهٔ کهگیلویه و بهمئی
۶- محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ
۷- هاجر چنارانی نماینده نیشابور
۸- حجت الاسلام حسنعلی نوروزی نماینده رباط کریم
۹- ذبیح نیکفر نماینده لاهیجان و سیاهکل
۱۰ – محمد رضا ملکشاهی راد نماینده خرم آباد
۱۱-علی اکبر کریمی نماینده اراک
۱۲- هدایت اله خادمی نماینده ایذه و باغملک
۱۳- ضیاء اله اعزازی نماینده بناب
۱۴- علی گلمرادی نماینده ماهشهر
۱۵- ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد
۱۶- یعقوب شیویاری نماینده میانه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار