کد خبر: ۷۱۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 18 February 2019

 

تابناک / طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس از سوی نمایندگان منتقد دولت کلید خورد این درحالی است که گویا هنوز امضا کنندگان این طرح از درستی کار خود مطمئن نیستند.

چند ساعتی بود که صحن علنی مجلس آغاز شده بود. مجتبی ذالنوری که نامش همیشه در میان مخالفان دولت به چشم می خورد کاغذ به دست از این طرف صحن به آن طرف می رفت و از نمایندگان امضا می گرفت چند دقیقه بعد خبر آمد که نماینده مردم قم به دنبال طرح استیضاح رئیس جمهور است. زمزمه ها در کریدور مجلس حکایت از آن داشت که 10 نماینده هم پای این طرح را امضا کرده اند که در این میان اسامی کریمی قدوسی، هدایت الله خادمی، کوچکی نژاد، حاجی دلیگانی، اعزازی، عدل هاشمی پور، پورمختار، حسن نوروزی به گوش می رسید.

در حالی که بعد از پایان جلسه علنی نوبت صبح خبر استیضاح روحانی حسابی سر و صدا به پا کرده بود و همه به دنبال جزئیات آن بودند ذالنوری راهی کریدور شد و به یکباره خود را در حلقه خبرنگاران دید اما حتی یک کلمه حاضر نشد پاسخ دهد.

مشکل آن است که کسی روی خط قانون حرکت نمی کند

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه درباره طرح استیضاح رئیس جمهور به خبرآنلاین گفت: یک بار طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد و از آنجایی که ارتباط رئیس جمهور با مجلس کم بود یک اجماعی برای طرح سوال و موفقیت آن ایجاد شد حالا دوباره برخی احساس کرده اند که می توانند آن را دوباره به پیش ببرند و اصرار دارند بگویند این دولت دولت توانمندی نیست.

او ادامه داد: دوستانی که دیروز تلاش می کردند بودجه رای نیاورد و رد شود چون این موضوع اتفاق نیفتاد طرح استیضاح را کلید زدند. در هر زمانی کشور را با یک بحرانی مواجه می کنند آن هم در شرایطی که همه می دانند دولت تنها بخشی از امور را در دست دارد و برای ایجاد تغییرات حدودا یک سوم اختیارات را در دست دارد؛ به هر حال علاوه بر قوه مجریه ما دارای دو قوه دیگر هم هستیم. مضاف بر اینکه نباید از نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هم غافل بود و به نظرم حوزه اختیارات آنها هم به اندازه یک قوه است. بنابراین همه کار در دست آقای روحانی نیست که با استیضاح و سوال از او بگوییم می توانیم مشکلات زیادی را حل کنیم.

میرزایی نیکو در پاسخ به این سوال که چقدر این موضوع با آنچه در جریان راهپیمایی 22 بهمن قم رقم خورد چقدر ارتباط دارد گفت: بالاخره این نگرانی در کشور وجود دارد و بر اساس همین نگرانی ها است که مقام معظم رهبری نیز تذکر می دهند که اگر با کسی مخالف بودید شعار ندهید و توهین نکنید پس مشخص است که عده ای واضح این کار را انجام می دهند و در جهت تخریب گام برداشته اند؛ حال برای آنکه این نگرانی ها بر طرف شود بهتر است راهکارهای قانونی برای آن در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس درپاسخ به این سوال که شعارهای آن روز در قم علیه دولت، امروز از سوی نماینده قم در مجلس دنبال می شود گفت: مشکل ما همین است که کسی روی خط قانون راه نمی رود؛ باید هر کسی حد و حدود خود را بداند.

دنباله حاشیه قم در مجلس

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر نیز در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: این طرحی است که آقای ذالنور آن را مطرح کرده است. قطعا در شرایط فعلی که مقام معظم رهبری هم بر مسئله وحدت تاکید می کنند با طرح چنین موضوعاتی مخالف هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: در صورتی که مقام معظم رهبری بسیار تاکید کردند در روز 22 بهمن شعارهای تفرقه آمیز سر داده نشود و 22 بهمن جای تسویه حساب های سیاسی نیست اما متاسفانه بعضا افرادی بودند که این وحدت را مخدوش کردند و متاسفانه دنباله آن اتفاق در مجلس پیگیری می شود.

منتقد دولت، مخالف با طرح استیضاح

محسن کوهکن نماینده اصولگرای مجلس نیز در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: با اینکه من منتقد دولت هستم اما این طرح را اصلا به صلاح و مصلحت کشور نمی دانم و قطعا اگر این طرح را برای من بیاورند آن را امضا نخواهم کرد.

او می گوید: من افرادی که به دنبال طرح این موضوع بودند را آدم های صادقی می دانم که دغدغه کشور و ملت را دارند اما به نظرم چنین طرحی آن هم در این شرایط نمی تواند به مصلحت کشور باشد.

طرح متوقف می‌شود 

جبار کوچکی ن‍ژاد نماینده مردم رشت که اتفاقا از امضا کنندگان این طرح است از توقف جمع‌آوری امضاها خبر می‌دهد. او به خبرآنلاین می‌گوید: یک بحثی مطرح شد که این طرح متوقف شود و دیگر امضا جمع نکنند. او ادامه داد: قرار شد دوستان بحث کنند و درباره چگونگی این طرح به یک نتیجه واحدی برسند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه فراکسیون ولایی اصلا جلسه‌ای در این رابطه نداشتند می‌گوید: یک موضوعی از روز شنبه مطرح شد که چنین طرحی را به پیش ببریم و بحث بر سر این بود که اصلا  بحث استیضاح درست است یا روش دیگری را در پیش بگیریم؟

کوچکی‌نژاد در پاسخ به این سوال که منظورتان از روش دیگر چیست گفت: سوال از رئیس جمهور هم می‌تواند یک روشی باشد که در این راستا بتوانیم از آن استفاده کنیم. درواقع ما باید ببینیم می‌توانیم از اهرم‌های دیگر هم استفاده کنیم؟

او گفت: علی رغم اینکه نگرانی‌های زیادی درباره عملکرد دولت و شرایط امروز کشور وجود دارد اما معتقدیم یک‌بار دیگر این طرح را به سمت سوال پیش ببریم.

با همه این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه عده ای در کشور اصرار به تندروی دارند چرا که ظاهرا منافع شان از این راه تامین می شود؛ تندروی هایی که یک روز در برهم زدن سخنرانی شخصیت های نظام، روز دیگر در آتش زدن برجام و پهن کردن طومار در صحن و امروز هم با پیگیری طرحی برای استیضاح رییس جمهور نمود پیدا می کند. این در حالی است که به اذعان دلسوزان نظام امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت مسئولان و تلاش بیش از پیش برای حل مشکلات مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار