نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی به تکمیل کانال انتقال آب از کارون به تالاب بین المللی شادگان اشاره کرد و گفت: انتقال پنج متر مکعب بر ثانیه آب کارون از طریق کانال مسعودی به تالاب شادگان در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴ 18 February 2019

حجت الاسلام مجید ناصر نژاد اظهار داشت:این پروژه با هدف تامین حقابه تالاب بین المللی شادگان اجرایی شده و هم اکنون پمپ های این طرح نصب و برق آن نیز تامین شده است.

وی افزود:این طرح در سال 1389 شروع شد ولی بعد از یک سال متوقف و در نهایت با پیگیری انجام شده عملیات اجرایی آن دوباره از سال 1396از سرگرفته شد و در نهایت در اسفند ماه سالجاری به بهره برداری می رسد.

حجت الاسلام ناصرنژاد گفت:بدلیل سرازیر شدن پساب و زهآب ، لایه نمکی در بخش هایی از منتهی الیه تالاب ایجاد شده که نیاز است آب شیرین به این بخش از تالاب شادگان منتقل شود.

وی همچنین از طرح انتقال آب از کارون به جراحی به عنوان یک برنامه استراتژیک و اساسی یاد کرد و بیان داشت:با نصب پمپ های جدید 12متر مکعب آب بر ثانیه به رودخانه جراحی منتقل می شود.

تالاب شادگان وسیعترین تالاب کشور است و از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود. 

این تالاب دارای آب‌های شیرین ، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان ، پرندگان ، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است. 

تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس است.

این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است. 

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از 110 گونه گیاهی ، 174 گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری ، 36 گونه پستاندار ، سه گونه دوزیست و 9 گونه خزنده است. 

تالاب بین‌المللی شادگان در 105 کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان ، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

تالاب شادگان یکی از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت جهانی شده‌ است و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه وجهان به‌شمار می‌آید.

 توقف سه ماهه انتقال آب از طرح غدیر 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توقف سه ماهه انتقال آب از طرح غدیر به شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان اظهار داشت:انتقال آب از خط انتقال غدیر به دلیل ریزش کانال آن متوقف شده و تاکنون اقدامی برای ترمیم آن نشده است.

وی افزود:هم اکنون آب آشامیدنی شهروندان آبادان ، خرمشهر و شادگان با برداشت آب از رودخانه کارون تامین می شود و بدلیل افزایش دبی آب رودخانه کارون اهالی مشکلی احساس نمی کنند.

از اوایل دهه 70 تا سال 1387 طرح‌های کوتاه‌مدت متعددی برای تامین آب شرب شهرهای استان خوزستان از سوی شرکت‌ آب و فاضلاب خوزستان و شرکت سهامی آب و برق استان اجرا شده اما تامین آب با کیفیت به خصوص برای مناطق جنوبی استان با مشکلات زیادی همراه بوده است. 

عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر از دی ماه 1387 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (موسسه نیرو گستر) شروع شد. 

براساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، طرح آبرسانی غدیر قادر است با ظرفیت تامین آب شرب 24 مترمکعب در ثانیه با افق سال 1415آب مورد نیاز چهارمیلیون و 700 هزار نفر را تامین کند. 

منبع: ایرنا

برچسب ها: مجلس ، تالاب شادگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار