مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اظهار کرد: آنچه تا امروز در بحث خسارت وارد شده به مزارع برآورد شده، 254 میلیارد تومان است. این عدد بر اثر بررسی های فنی برآورد شده و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز همه اراضی که تحت پوشش داشته را ارزیابی خسارت کرده تا بتواند نسبت به پشتیبانی و پرداخت غرامت به کشاورزان اقدام کند.
کد خبر: ۷۱۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 12 February 2019

سید محمد موسوی در نشستی که با موضوع بررسی خسارت های وارد شده در اثر سیلاب اخیر استان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهمی که در وزارت جهاد کشاورزی با حساسیت ویژه ای پیگیری و دنبال می شود، بحث حوادث غیر مترقبه است که اخیرا در استان خوزستان یک نمونه از آن را شاهد بودیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در زمینه وقوع سیلاب در خوزستان، گزارش خسارت ها به موقع از استان دریافت و در وزارتخانه جمع بندی های لازم انجام گرفت اما در این زمینه شخص وزیر دستور دادند تا از نزدیک نیز بازدیدی از خسارت های وارد شده به مزارع کشاورزان خوزستان در اثر سیلاب انجام بگیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت کشاورزی تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید از مزارع و خسارت های وارد شده به آن ها در اثر وقوع سیلاب، در خوزستان حضور یافتیم و از مزارع شهرستان دشت آزادگان دیدن و جلسه ای نیز با کشاورزان آن منطقه پیرامون مشکلاتشان برگزار کردیم.

موسوی با اشاره به اینکه شاهد بارندگی های بسیار خوبی در خوزستان بودیم، ادامه داد: در مدت زمان 24 ساعت، گزارش بارش 99 میلیمتری را در تاریخ منتهی به 9 بهمن ماه امسال دریافت کرده ایم که این میزان بارش تقریبا 7 تا 13 درصد از بارندگی های انجام گرفته در یک سال زراعی بوده که در خوزستان اتفاق افتاده است و این میزان بارندگی منجر به وراد شدن خسارات گسترده ای به اراضی کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه خسارت دقیق وارد شده مزارع کشاورزی استان در سیلاب ظرف یک یا دو هفته آینده مشخص خواهد شد، عنوان کرد: کمیت های خسارات وارد شده به مزارع کشاورزی در درون استان جمع بندی و به مرکز ارائه شده است اما با گذشت زمان و با مدیریت انجام گرفته ممکن است بتوانیم برخی از تولیدات زراعی را مجددا به چرخه بازگردانیم. 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اظهار کرد: آنچه تا امروز در بحث خسارت وارد شده به مزارع برآورد شده، 254 میلیارد تومان است. این عدد بر اثر بررسی های فنی برآورد شده و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز همه اراضی که تحت پوشش داشته را ارزیابی خسارت کرده تا بتواند نسبت به پشتیبانی و پرداخت غرامت به کشاورزان اقدام کند.

موسوی ادامه داد: بخش وسیعی از اراضی کشاورزی که در سیلاب اخیر خوزستان به زیر آب رفته و خسارت دیده اند، بیمه نیستند و جبران خسارت این مزارع باید بر اساس قانون و از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه مسول و متولی بخش کشاورزی، برای جبران خسارت این اراضی که تحت پوشش بیمه نیستند در حال جمع بندی پیشنهادات تکمیلی برای ارائه راهکاری به وزارت کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه هستیم. این پیشنهادات تکمیلی ظرف یک یا دو روز آینده منعکس خواهند شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت کشاورزی ادامه داد: پیگیری خواهیم کرد تا با اخذ مصوبه ای از هیات وزیران در قالب ماده 10 قانون تنظیم مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، بتوانیم پشتیبانی مالی خوبی در بحث جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان را داشته باشیم.

همچنین کیخسرو چنگلوایی برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که تا کنون در بحث خسارت های وارد شده به مزارع کشاورزی استان در بحث سیلاب برآورد شده، بالغ بر 33 هزار هکتار از مزارع گندم و سایر محصولات زراعی است که ممکن است با فروکش کردن آب از مزارع شاهد کاهش میزان سطوح آن باشیم.

وی با اشاره به برآورد ریالی خسارات وارده در اثر سیلاب به مزارع استان، افزود: بر اساس برآوردهای انجام گرفته، حدود 250 میلیارد تومان خسارت به اراضی استان در اثر سیلاب وارد شده است. این اراضی در سیلاب اخیر دچار آبگرفتگی شده اند و پس از گذشت بیش از 5 یا 6 روز از وقوع سیلاب ها همچنان زیر آب مانده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در این سیلاب در کنار سایر دستگاه های اجرایی مانند استانداری، فرمانداری، سپاه، ارتش و... در بحث مدیریت شرایط در شهرستان ها اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و تلاش کرده است تا میزان خسارت به کمترین میزان کاهش پیدا کند.

چنگلوایی ادامه داد: در این زمینه 40 دستگاه ماشین آلات سنگین توسط نیروهای سازمان جهاد کشاورزی در کمک به حل مشکل سیلاب مناطق سیل زده به کار گرفته شده است. همچنین تا کنون بیش از 5 هزار و 400 تن علوفه رایگان در میان دامدارانی که مراتع آن ها به زیر آب رفته، توزیع شده است. این خدمات و همکاری ها تا بازگشت شرایط به شرایط نرمال ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: امیدواریم شرایطی که اکنون در برخی از شهرستان های استان و به ویژه در شهرستان های هویزه و دشت آزادگان با آن مواجه هستیم، در روزهای آینده بهبود پیدا کند و مردم شاهد کمترین خسارات در اثر وقوع سیلاب در خوزستان باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به دغدغه وزیر جهاد کشاورزی در بحث کمک به کشاورزان ادامه داد: در مجموعه جهاد کشاورزی حساسیت بسیار ویژه ای در بحث کمک به کشاورزان و وارد شدن کمترین خسارت به آن ها وجود دارد. در این زمینه آقای حجتی به مسولان دستور داده است تا در منطقه حضور یافته و نظرات آن ها را جمع بندی و در نهایت به مرکز انعکاس کنند. 

چنگلوایی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا در زمینه وقوع این سیلاب در خوزستان، تا حد امکان خسارات وارده به کشاورزان را جبران کنیم و با راهکارهایی که برای حل مشکلات ارائه می شود، شاهد باز شدن گره ای از مشکلات کشاورزان خوزستانی باشیم.

وی عنوان کرد: باید طرح جامع ساماندهی سیل بندها، انهار و زهکش های استان تدوین شود تا در زمان وقوع حوادث این چنینی شاهد وارد شدن خسارت به بخش های مختلف استان نباشیم. این طرح باید در استان مطالعه و بر اساس آن نقاط آسیب پذیر استان شناسایی و با تامین اعتبار نسبت به اقدامات اساسی برای مرتفع کردن این نقاط ضعف در استان تلاش شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه چند سالی است که رودخانه های استان لایروبی نشده اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از ظرفیت رودخانه برای گذر آب گرفته شده است زیرا در طول این چند سال اخیر رودخانه ها لایروبی نشده اند و اکنون جریانی کمتر از جریان استاندارد در رودخانه ها وجود دارد  و این مساله استان را با مشکل مواجه کرده است.

محمد ابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی  نیز اظهار کرد: امروز در پی ماموریتی که وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید از اراضی کشاورزی سیل زده استان به ما ابلاغ کرده بود در خوزستان حضور پیدا کردیم و از این اراضی در شهرستان های دشت آزادگان دیدن کردیم.

وی افزود: همکاران در صندوق بیمه و بانک کشاورزی خوزستان پس از نشست آب و بهبود وضعیت، مساله خسارت وارده به کشاورزان را به صورت دقیق و مزرعه به مزرعه بررسی خواهند کرد و پس از آن بحث پرداخت خسارت به کشاورزان انجام خواهد کرد.

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی در خصوص پرداخت خسارت سیل اخیر خوزستان تصریح کرد: خسارت آن بخش از کشاورزانی که آمادگی پرداخت خسارت به آن ها از سوی صندوق بیمه وجود دارد را در چند روز آینده پرداخت خواهیم کرد.

حسن نژاد ادامه داد: بر اساس بیمه نامه های انجام گرفته، میزان تعهدات صندوق بیمه مشخص است و براساس همان تعهدات به کشاورزان خسارت پرداخت می شود. ما پایبند همان تعهداتی هستیم که در بیمه نامه ها قید شده است و مطابق این قراردادها به کشاورزان خسارات را پرداخت خواهیم کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و کشاورزانی که اراضی خود را بیمه کرده اند، نگران پرداخت خسارات سیل در خوزستان نباشند.

وی با اشاره به اینکه به همه کشاورزان توصیه می کنیم که همیشه محصولات خود را بیمه کنند زیرا حوادث غیرمترقبه هر لحظه ممکن است که رخ دهد، گفت: ساز و کاری که در بحث جبران خسارت در بخش کشاورزی پیش بینی شده، بحث بیمه محصولات کشاورزی است و پیگیری جبران خسارت از طریق روش های دیگر بسیار سخت و زمان بر است.

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی ادامه داد: برآوردهای لازم در خصوص میزان خسارت های وارد شده به اراضی کشاورزی در اثر سیلاب خوزستان انجام شده است. این برآوردها طی نامه ای از طریق وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور اعلام خواهد شد و سپس در خصوص بحث پرداخت خسارت از محل ماده های 10 و 12 تصمیم گیری خواهد شد.

حسن نژاد در خصوص پرداخت خسارت سیل سال 95 به کشاورزان خوزستانی گفت: همه خسارت کشاورزانی که اراضی آنها در سیلاب سال 95 بیمه بوده و خسارت دیده اند، پرداخت شده است. این میزان خسارت در سال 95 بیش از 15 میلیارد و 600 میلیارد تومان بود که به کشاورزان پرداخت شد. برای سیلاب امسال نیز، خسارت کشاورزانی که اراضی آن ها بیمه بوده است از طریق ساز و کار بیمه قابل پرداخت است و این خسارت به کشاورزان پرداخت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار