مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به فعالیت 72 دکل حفاری در سطح کشور، گفت: به جز 15 تا 20 درصد، مابقی ناوگان حفاری ایران نیاز به نوسازی و بازسازی دارند.
کد خبر: ۷۱۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 12 February 2019

عبدالله موسوی اظهار داشت: با توجه به اهمیت تولید نفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور و همچنین تاسیس شرکت ملی حفاری، طی بررسی های انجام شده بین 15 تا 20 درصد از ناوگان و دکل های حفاری نیازی به بازسازی ندارند.

وی ادامه داد: برای بازسازی دکل ها و ناوگان حفاری یک برنامه پنج ساله تعریف شده است که انجام آن بر عهده اداره کل تعمیر و نگهداری شرکت ملی حفاری ایران قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر اینکه در این شرایط همه 72 دکل موجود که از بین آنها سه دکل دریایی نیز وجود دارد به صورت تمام وقت در حال فعالیت هستند، گفت: جایگاه با اهمیت کار حفاری در زنجیره تولید نفت امری غیر قابل انکار است و این درحالی است که فعالیت این دکل های زمانی متوقف می شود که دچار مشکل و یا شرایط جغرافیایی خاصی شوند.

موسوی همچنین در خصوص فعالیت های برون مرزی شرکت ملی حفاری ایران گفت: حضور در بازارهای خارجی یکی از برنامه های جدی این شرکت محسوب می شود اما باید توجه داشت که رقبای ما در کشورهای همسایه شرکت های بزرگی هستند و این موضوع کار ساده ای نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در عراق رقبای شرکت ملی حفاری ایران غربی ها و آمریکایی ها هستند که از جدیدترین استانداردهای روز دنیا استفاده می کنند، گفت: به هر صورت برای حضور در بازارهای خارجی تلاش می کنیم و در همین راستا توانسته ایم در کشورهای عراق، عمان و اوکراین به حفاری نفتی بپردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین به قراردادهای EPC مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و گفت: در این راستا 10 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون دلادر منعقد شده است.

وی تصریح کرد: ارزش کل طرح های افزایش تولید و نگهداشت 27 چاه نفتی 6 میلیارد و 200 میلیون دلار است که وزیر نفت مصوبه آن را از طریق شورای ملی اقتصاد گرفته شده است.

موسوی خاطرنشانکرد: بر اساس این مصوبه باید پنج درصد از مبلغ کل هزینه هرقرار داد تحت عنوان مسئولیت های اجتماعی در مناطقی هزینه شوند که پروژه در آن اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این میزان از پرداخت سهم نفت برای انجام مسئولیت های اجتماعی می تواند بخش مهمی از زیرساخت های مناطق مجاور چاه های نفتی را متحول کند گفت: چشم اندازی این پروژه ها افزایش تولید 300 هزار بشکه نفت و نگهداشت فرآیند تولید است که در نهایت با مشارکتی که بخش خصوصی در حوزه های مختلف خواهند داشت می توان شاهد تقویت هرچه بیشتر سازندگان و صنایع کشور بود.

وی نفت را «نان دانی» کشور خواند و از رسانه ها خواست که از هرگونه حاشیه سازی از جمله واگذاری این شرکت دولتی از طریق بورس برای صنعت نفت پرهیز کنند.

موسوی همچنین میزان حفر چاه از ابتدای تاسیس این شرکت در دی ماه سال 1358 تا کنون را چهار هزار و 500 حلقه عنوان کرد و گفت: در این مدت نیز 9 میلیون متر حفاری نفتی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در این نشست از پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شرکت مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین کارفرمای نفتی ایران از پرداخت مطالبات حفاری سر باز زده، پاسخ داد: این دو شرکت در یک راستا اقدام می کنند و هر زمان که منابع مالی تامین باشد مطالبات حفاری پرداخت خواهد شد.

وی همچنین در خصوص سوالی دیگری مبنی بر اینکه چرا پرداخت مطالبات تامین کنندگان و قطعه سازان حفاری در استان خوزستان با تاخیر بلند مدت همراه است ، بدون بیان مبلغ دقیق این مطالبات، افزود: قطعا این مطالبات پرداخت خواهند شد.

شرکت ملی حفاری ایران که در سال 1358به عنوان یک شرکت تابعه از شرکت ملی نفت ایران تأسیس شد، هم‌ اکنون با در اختیار داشتن 72 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی، ناوگان گسترده‌ ای از ماشین‌ آلات ترابری و پشتیبانی، دستگاه‌ های جانبی حفاری، تجهیزات اسیدکاری، سیمان‌ کاری و لوله‌ گذاری، بیش از 90 درصد از خدمات مورد نیاز حفاری را برای شرکت‌ های نفتی ایرانی فراهم، و در عمل به صورت خودگردان فعالیت می کند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار