رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان برای نخستین بار به تولید 16.1 میلیون تن محصولات کشاورزی دست یافته است.
کد خبر: ۷۱۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 12 February 2019

کیخسرو چنگلوایی از افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی این استان در مدت یک سال خبر داد و افزود: این استان با تولید 16.1 میلیون تن محصولات کشاورزی شامل تولیدات باغی، زراعی، دامی، شیلاتی و زنبور عسل، قطب کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به جایگاه خوزستان در بخش کشاورزی کشور اظهار داشت: 137 نوع محصول به دلیل تنوع اقلیمی در خوزستان تولید می شود و 13.5 درصد تولیدات کشور به خوزستان اختصاص دارد.

به گفته وی 17.8 درصد کل محصولات زراعی کشور از جمله گندم، جو، کلزا، چغندر قند و نیشکر در خوزستان کشت می شود در حالیکه اراضی زیر کشت خوزستان کمتر از 9 درصد کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سرانه تولید محصولات کشاورزی این استان را سه هزار و 400 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه کشور یکهزار و 490 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه خوزستان هفت سال پیاپی نخستن تولیدکننده و خرید گندم در کشور بوده است، افزود: 1.8 میلیون تن گندم در استان تولید و 1.4 میلیون تن از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به چهار سال گذشته 93 درصد افزایش نشان می دهد.

چنگلوایی اظهار داشت: گندم خوزستان به 23 استان کشور صادر می شود به این معنی که این استان گندم مورد نیاز 11.5 میلیون نفر در کشور را تولید می کند.

وی با بیان اینکه گندم خوزستان به خارج از کشور از جمله ایتالیا و عمان صادر می شود، افزود: برای افق 1404 برنامه ریزی شده است که تولیدات خوزستان به 27 میلیون تن برسد که بار عمده آن روی چغندرقند است.

افزایش 207 درصدی صادرات در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین گفت: صادرات محصولات کشاورزی در چهار سال گذشته افزایش 207 درصدی داشته به طوری که از 373 میلیون دلار در سال 92 به یک میلیارد و 147 میلیون دلار در سال 96 رسیده است.

وی افزود: عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه مهمترین مقاصد صادرات محصولات کشاورزی استان خوزستان هستند.

چنگلوایی ارزش تولیدات کشاورزی خوزستان را سالانه 250 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 150 هزار بهره بردار کشاورزی در خوزستان وجود دارد و اقتصاد برخی شهرستان ها فقط بر کشاورزی متکی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: حدود 750 هزار نفر از مردم خوزستان از کشاورزی ارتزاق می کنند.

وی با تشریح دستاوردهای 40 ساله بخش کشاورزی در خوزستان گفت: توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی، برنامه ریزی، نظارت و کنترل، تامین تسهیلات ارزان قیمت، توسعه تشکل ها، نظام بهره برداری و سیستم های حمایتی برای نخستین بار بعد از انقلاب در این بخش انجام شد.

چنگلوایی افزود: مراکز خدمات کشاورزی با هدف آموزش، خدمات رسانی، نظارت فنی و کار تحقیقاتی راه اندازی شدند و هم اکنون 97 مرکز خدمات کشاورزی در استان فعال است.

وی وقوع انواع بلایای طبیعی اعم از خشکسالی و سیل و اثر مستقیم آنها روی کاهش تولید را یادآور شد و اظهار داشت: یکی از سیاست های حمایتی این بخش توسعه بیمه کشاورزی بوده که در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در حال حاضر 70 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی استان زیرپوشش بیمه کشاورزی هستند، این در حالی است که متوسط کشوری 37 درصد است.

این مقام مسئول از رکوردزنی در تولید شکر در خوزستان خبر داد و گفت: خوزستان به رکورد تولید 900 هزار تن شکر دست یافته که یکصد هزار تن آن مربوط به چغندرقند و مابقی مربوط به نیشکر است.

وی با بیان اینکه خوزستان شکر مورد نیاز 2 تا سه میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می کند، افزود: کشت چغندرقند 10 سال در استان تعطیل بوده و از سال 1392 دوباره شروع شده است.

چنگلوایی با اشاره به جایگاه خوزستان در تولید خرما اظهار داشت: 190 هزار تن خرما معادل بیش از 35 درصد تولیدات خرمای کشور مربوط به این استان است که رتبه دوم کشور را دارد.

وی افزود: استان خوزستان با 85 هزار تن خرما مقام نخست صادرات را به خود اختصاص داده است.

این مسئول با اشاره به اینکه 70 نوع محصول از خرما تولید می شود، ادامه داد: سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی ضروری است و بخش خصوصی باید نسبت به آن اقدام کند.

وی یکی دیگر از محصولات استراتژیک استان را ذرت دانه ای دانست و گفت: 38 درصد تولیدات کشور شامل 420 هزار تن در خوزستان تولید می شود.

چنگلوایی افزود: پارسال تولید کلزا در استان 32 هزار تن بوده که پیش بینی می شود امسال به 55 هزار تن برسد، خوزستان در تولید کلزا رتبه دوم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه این استان با سه میلیون تن تولید سبزی و صیفی رتبه دوم کشوری را دارد، اظهار داشت: مقام اول تولید گل مریم با 33 میلیون شاخه، مقام دوم تولید گل نرگس با 65 میلیون شاخه و مقام دوم تولید گل رز با 102 میلیون شاخه نیز از آن خوزستان است.

خوزستان سه میلیون هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت دارد که یک میلیون و 236 هزار هکتار آن آبی و 250 هزار هکتار دیم است.

در فصل پائیز 800 هزار هکتار زیر کشت می رود و 67 هزار هکتار نیز سطح زیر کشت باغات است.

خوزستان در حالی جایگاه نخست کشاورزی کشور را در سال های گذشته داشته که در بیش از یک دهه گذشته با خشکسالی شدید روبه رو بوده است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار