کد خبر: ۷۱۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 12 February 2019

دکتر سید مهدی حسینی‌زاده با بیان اینکه جمعیت سگ‌های ولگرد در تمامی شهرهای استان خوزستان از جمله کلانشهر اهواز روز به روز در حال افزایش است، گفت: از آنجا که این حیوانات ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند کیست هیداتیک، سالک و هاری هستند، در حال حاضر عملاً شاهد گسترش روزافزون این تهدید خطرناک برای شهروندان خوزستان هستیم.

وی در ادامه به انتقال ویروس هاری به انسان در اثر گزش حیوان هار اشاره و بیان کرد: در صورت ابتلای انسان به این بیماری مهلک هیچگونه درمانی وجود ندارد و نتیجه آن مرگ حتمی خواهد بود که برای جلوگیری از این اتفاق به ازای هر مورد گزش حیوان یک دوره درمان واکسن توسط مراکز بهداشت انجام می‌پذیرد که هزینه واکسن برای دولت در سال 96 فقط در استان خوزستان بالغ 24 میلیارد تومان بوده است که می‌توانست صرف ارتقای خدمات سلامت و تقویت زیرساخت های بهداشتشود.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به تعلل شهرداری‌ها در اجرای شیوه‌نامه وزارت کشور در کنترل سگ‌های ولگرد با ایجاد پناهگاه و سایت‌های زنده‌گیری و ساماندهی حیوانات ولگرد، تصریح کرد: عدم وجود اهتمام جدی در شهرداری‌ها برای برداشتن گام‌های عملی در جهت کنترل سگ‌های ولگرد، روز به روز ابعاد مشکل را بزرگ‌تر و کنترل آن را سخت‌تر وتهدید سلامت شهروندان را جدی‌تر می‌کند.

حسینی‌زاده گفت: طبق مصوبات شورای سلامت استان خوزستان و تاکید مکرر استاندار مبنی بر ورود جدی و موثر شهرداری‌ها به این موضوع، در اداره‌کل امور اجتماعی استانداری کمیته ویژه‌ای برای سامان‌دهی حیوانات ولگرد تشکیل شده است که لازم است تمامی دستگاه‌های ذیربط به ویژه شهرداری‌ها نسبت به انجام وظایفشان طبق مصوبات کمیته استانی اقدام کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و شرایط مساعد آب و هوایی استان خوزستان انتظار می‌رود امسال بیش از گذشته شاهد حضور مهمانان نوروزی در استان باشیم که این موضوع اهمیت تسریع در انجام اقدامات کنترلی در خصوص جمعیت حیوانات ولگرد را بیشتر می‌کند.

وی گفت: با توجه به راه‌اندازی سایت زنده‌گیری حیوانات ولگرد توسط شهرداری اهواز لزوم فعالیت هر چه سریعتر این سایت مورد تاکید است.

حسینی‌زاده در پایان با ابراز نگرانی مجدد در خصوص آمار بالای حیوان‌گزیدگی در سال جاری بر انجام اقدامات قانونی توسط مراکز بهداشت در صورت ادامه وضع فعلی و عدم پاسخگویی شهرداری‌ها تاکید کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار