آغاز به‌کار چند پروژه و افتتاح یک شرکت در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد و در این برنامه ضرورت بازطراحی اسکله ریلی امیرآباد تا حضور استاندار سابق مازندران در فعالیت‌های تجاری جالب توجه بود.
کد خبر: ۷۱۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 06 February 2019

در پنجمین روز از دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی، با حضور محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سه پروژه شامل مخازن روغن خوراکی، سیلوی غلات و بلندینگ مواد نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد کلنگ‌زنی و پروژه مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، در مجموع با اعتبار حدود 140 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 120 نفر به بهره‌برداری رسید.

* ضرورت بازطراحی اسکله ریلی بندر امیرآباد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظهر روز سه‌شنبه در آغاز به‌کار و افتتاح پروژه‌های بخش خصوصی در بندر امیرآباد به خبرنگاران گفت: این پروژه‌ها براساس قراردادهای بلندمدت B.O.T بین سازمان بنادر و دریانوردی، منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و بخش خصوصی با اعتبار حدود 140 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم 120 نفر منعقد شده است.

 

 

محمد راستاد با اشاره به اینکه امیرآباد از بنادری است که به امکانات حمل و نقل جاده‌ای و ریلی متصل است، افزود: اینکه کشتی‌هایی را جذب کنیم که روی آنها واگن حمل شود و مستقیم از روی آنها کالا به خط آهن منتقل شود؛ از نیازمندی‌ها و امتیازات مهم یک بندر نسل سه مانند امیرآباد است.

وی با اشاره به اینکه اسکله رو – رو فعلی نیاز به اصلاح و تغییر طراحی دارد، پیش‌بینی کرد که از اوایل سال آینده پس از تکمیل مطالعه و فرآیند مناقصه، عملیات اصلاح و بازطراحی اسکله را آغاز و طی 9 ماه تکمیل کنیم.

* بلوغ اقتصادی بندر امیرآباد

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد پیشران توسعه است، با بیش از هزار هکتار پسکرانه که به آن الحاق شده است، امیدواریم ورود مثبت سرمایه‌گذاران را داشته باشیم.

علی‌محمد شاعری چشم‌انداز روشنی را برای امیرآباد با ایجاد منطقه آزاد متصور است، به‌ویژه اینکه پس از 20 سال به بلوغ اقتصادی رسیده است و اکنون باید در توسعه صادرات و تسهیل واردات مسیر پیشرفت را بیش از گذشته طی کند.

با توجه به زون‌بندی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، 18 پلاک برای زون صنایع غذایی در نظر گرفته شده که یکی از آنها روغن خوراکی است، این خط تولید در آغاز راه نیاز به سرمایه اولیه 12 میلیارد تومانی داشت اما به‌دلیل تحریم‌ها، به 26 میلیارد تومان رسید و مدیرعامل آن نیز منتظر تسهیلاتی است که بتواند سه مخزن را در مدت سه ماه دیگر به بهره‌برداری برساند.

 

 

سیلوی غلات شرکت آرد خوشه فارس نیز سرمایه‌گذاری 14 میلیارد و 200 میلیون تومانی را در بندر امیرآباد آغاز کرده است و امید دارد که هشت کندو به ظرفیت 35 هزار تن را تا یک‌سال آینده تحویل دهد.

* درخواست برای خط انتقال روغن از اسکله تا مخزن

احداث مخازن روغن خوراکی با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد تومانی توسط شرکت مارگارین به ظرفیت 10 هزار تن در سال با قرارداد 15 ساله به‌صورت واگذاری(B.O.T) با اشتغال‌زایی مستقیم هشت نفر، دیگر پروژه‌ای بود که امروز کلنگ‌زنی شده است.

مدیرعامل شرکت مارگارین خواستار ساخت خط لوله انتقال روغن به مخازن شد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، طول این خط انتقال به 2 هزار و 400 متر می‌رسد.

در بین برنامه‌های کلنگ‌زنی، چند بازدید از شرکت‌های در حال ساخت نیز انجام شد که یکی از مهم‌ترین آنها کارخانه MDF بود، این پروژه با سرمایه 240 میلیارد تومان در حال ساخت است.

 

 

* استاندار سابق مازندران عضو هیأت‌مدیره یک شرکت در بندر امیرآباد

حضور ربیع فلاح‌جلودار استاندار سابق مازندران در بندر امیرآباد در حالی‌که برخی‌ها خبر از فرار او به خارج از کشور را مطرح کرده بودند، برای خبرنگاران جالب توجه بود، او حالا عضو هیأت‌مدیره و مشاور بزرگ‌ترین کارخانه MDF در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد است و به زراعت چوب و احداث فضای سبز نیز می‌پردازد.

تنها پروژه افتتاحی در بندر امیرآباد برای فجر 97 «افتتاح مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی» بود که شامل چهار مخزن گازوئیل به ظرفیت 16 هزار، و دو مخزن روغن به ظرفیت 4 هزار و 400 تن است، این پروژه با 26 میلیارد تومان اعتبار ساخته شده که 40 اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده است.

 

 

یکی از پروژه‌هایی که روز سه‌شنبه کلنگ‌زنی شد؛ بلندینگ مواد نفتی بود، این طرح مجوز زیست‌محیطی نداشت، علت آن را که از محیط زیست جویا شدم به این نتیجه رسیدم که گویا هنوز تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران نمی‌دانند پروژه آنها باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد! قرار است سرمایه‌گذار پروژه به کارشناسی‌ها تمکین کند، نماینده مجلس نیز به او قول داد که مشکلش را با رایزنی حل می‌کند.

بازدیدی نیز از پروژه فولاد امیرآباد صورت گرفت، این شرکت سال‌هاست که با مسائل ریز و درشتی دست به گریبان است، مدیران عامل زیادی را حدود 10 سال پیش تاکنون به‌خود دیده، اکنون قرار است کارخانه توسط مدیرعامل جدید راه‌اندازی شود و کارگران قبلی آن بازگردند.

 

فولاد امیرآباد مثل فولاد ایستاده است!

 

پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در حالی یک به یک کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شدند که دود غلیظ ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا مقابل چشمان بینندگان بود، ای کاش راه حل دیگری برای از بین بردن مازوت‌ها و خرج‌کردن آنها در شرایط تحریم وجود داشت تا این دودهای غلیظ و پرُ از آلودگی به دل طبیعت و ریه‌های مردم شرق تا مرکز و بخشی از غرب مازندران نرود.

... و اما یک نکته!

همیشه همین‌طور است، یک مسؤول که می‌آید؛ کارناوال اداری به‌راه می‌افتد، با آنکه مدیران با خودروی«ون» به بازدید از پروژه‌ها می‌رفتند اما خودروهای تک‌سرنشین آنها را همراهی می‌کردند و یک صف طویل، و ترافیکی از خودروها ایجاد می‌شود، زمان پذیرایی که می‌شود میز مسؤولان و کارکنان، و البته میز خبرنگاران کشوری و استانی جداست.

 

ترافیک خودروهای همراه مسؤولان و دود غلیظی که از نیروگاه شهید سلیمی منطقه را فرا گرفته است.

 

... امیدواریم در فصل بلوغ انقلاب شاهد بلوغ مدیریتی باشیم، مدیرانی که سرمایه‌های کشور را هدر ندهند، مدیریت منابع مالی و انسانی داشته باشند و به‌معنای واقعی مسؤول باشند.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار