همزمان با ایام‎الله دهه مبارک فجر مخزن اموال فرهنگی، آزمایشگاه مواد و مصالح فرهنگی و نیز سالن معرفی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در ایذه به بهره‎برداری رسید.
کد خبر: ۷۱۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 06 February 2019

ایوب سلطانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر در این خصوص اظهار کرد: مراسم افتتاح این مکان‎ها توسط فرماندار و اعضای شورای اداری شهرستان ایذه برگزار شد.

او با بیان این‎که طرح ایجاد مخزن اموال فرهنگی در دو فاز اجرایی اجرایی خواهد شد اظهار داشت: این سازه حفاظتی با بتن مسلح و با شرایط بازدارنگی ایمن و مطمئن، ضدحریق، ضدسرقت و با رعایت ایجاد شرایط محیطی مناسب، برای اموال فرهنگی شهرستان‎های باغملک، ایذه، مسجدسلیمان، اندیکا و لالی تعریف شده است و با ایجاد این مخزن، اموال فرهنگی دارای بانک امن شدند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر با اشاره به این‎که بیش از این، اموال فرهنگی این شهرستان‎ها به مخازن شوش و بعضاً تهران منتقل می‎شدند افزود: پس از راه‎اندازی این مخزن، اموال فرهنگی، درون آن ساماندهی و نگهداری خواهند شد و امکان پژوهش روی اشیاء فرهنگی برای پژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی فراهم می‎شود.

وی تأکید کرد: اکنون با تصویب سایت‎موزه کول‎فرح به عنوان موزه روباز و نیز افتتاح موزه باستان‎شناسی ایذه، نیاز به مخزن امن به عنوان یک ضرورت بیش از پیش احساس می‎شود.

سلطانی همچنین از گشایش سالن معرفی این پایگاه با گنجایش 50 نفر خبر داد و افزود: ایجاد این سالن به عنوان یک ضرورت در راستای آموزش، معرفی و نشست‎های علمی و ترویجی در دستور کار قرار گرفت و پس تأمین و تجهیز آن، همزمان با راه‎اندازی مخزن اموال فرهنگی به بهره‎برداری رسید.

او اضافه کرد: ایجاد سلف سرویس، خوابگاه و نیز آزمایشگاه مواد و مصالح فرهنگی پایگاه با تأکید بر سایت‎های با ساختار سنگ، به منظور شناسایی آسیب‎ها و بررسی عوامل مخرب، تأمین، تجهیز و به بهره‎برداری رسید.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: ایذه ، میراث فرهنگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار