کد خبر: ۷۱۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴ 06 February 2019

نیشکر از جمله گیاهانی است که نیاز آن به آب بسیار بالاست که با احتساب زمان کشت این گیاه در ماههای گرم سال ( مرداد تا مهر ) بطور طبیعی بر نیاز آن به آب افزوده می شود.

آنچه در آن تردیدی وجود ندارد، اعمال محدودیت های آبی برای کشت نیشکر در اواخر سال گذشته و سال جاری است که این امر بطور مستقیم میزان برداشت و به تبع آن تولید محصولات وابسته به نیشکر را تحت الشعاع منفی خود قرار داد، بنابر این هر گونه انتقاد در این زمینه زمانی قابل قبول و منطقی جلوه می نماید که در آن واقعیتهای مربوط به کمبود آب لحاظ بشود.

اهل تخصص گاهی از رابطه میان نیشکر و آب همچون رابطه ی ماهی و آب یاد می کنند که این تشابه تمثیلی بیانگر نقش بی بدیل آب در رشد و توسعه ی این گیاه و صنایع وابسته به آن است و طبیعتاً هرگونه کاهش یا اختلال در میزان آب مورد نیاز، به همان نسبت نتایج حاصله از کشت نیشکر را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا صنایع نیشکر استان خوزستان از این قاعده ی بدیهی مستثنی نخواهند بود.

برنامه ای که با توجه به این واقعیات در دستور کار شرکت قرار گرفت در حقیقت نگهداری ریشه و سطح سبز و به هیچ عنوان برنامه ی برداشت در میان نبوده است.

در یک بحث کارشناسی و مستند به داده های آماری خطاب به دوستانی که مرتباً موضوع رشد و تُناژ را مطرح می کنند باید گفت: سطح آب کارون در فصل تابستان ۹۷ به ۳۰ سانتی متر و دبی آب به حدود ۱۵۰ متر مکعب و در مواردی حتی به به ۸۰ متر مکعب نیز رسیده بود.

 اضافه بر موارد فوق، قطعی مکرر برق نیز مزید بر دیگر علل گردید و شرایط ویژه و خاصی را برای شرکت‌ایجاد نمود بنابراین ضمن احترام به اصل پرسشگری و انتقاد اما توجه و اعتنای کافی به علل و عوامل موثر بر تولید و افزایش میزان آن نیز ضروری به نظر می رسد.

در رابطه با زمان برداشت برخی مزارع همچون cp 48 و cp69 که با مشخصه " دیررس " شناسایی می شوند باید گفت که این قبیل مزارع عادتاً در آخرین مراحل برداشت می شوند زیرا رسیدگی و پیرویتی آنها باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

 بنابراین بر خلاف برخی ادعاها عدم برداشت وفق برنامه ریزی صورت می گیرد و از این بابت شرکت هیچگونه زیانی ندیده است.

 باید توجه داشت که ادعای برخی منتقدان مبنی بر دیر شدن زمان برداشت نیشکر، از محملی فنی و علمی بهره نمی برد و با ضرس قاطع می توان تایم‌ زمانی برداشت این گیاه را فروردین و در برخی حالات حتی اردیبهشت تعیین کرد.

موضوع بسیار مهمی که سالیان سال از سوی شرکت‌ مسکوت و مغفول نگاه داشته شده بود، در حقیقت عمل به وظایف اجتماعی و عام المنفعه آن است که خوشبختانه برای اولین بار در این دوره مورد توجه مدیریت شرکت قرار گرفته است و جا دارد منتقدان در کنار سایر انتقادات خود، نیم نگاهی به این بخش از فعالیت های شرکت و آثار و نتایج مثبت آن بر ساکنان محیط پیرامون داشته باشند.

مدرسه سازی برای روستاهای مجاور، در اختیار قرار دادن ماشین آلات به روستاهای مجاور، مشارکت جدی در ایجاد سیل بندها، موضوع زهکشیها و موارد مختلف دیگر را می توان یک رویکرد و تحول عمیق و تاثیرگذار تلقی کرد. قطعا و بدون ذره ای تردید، سال ۹۸ به دلیل بهره مندی شرکت از امنیت آبی و با عنایت به برنامه ریزیهای دقیق و فراگیر، سالی پر برکت خواهد بود.

 

برچسب ها: شرکت نیشکر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار