معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: در سال گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم کار جهادی در انتقال آب به عرصه‌های بحرانی ریزگرد توسط موسسه جهاد نصر انجام گرفت. در این زمینه علی رغم پیگیری‌های انجام گرفته، محدودیت‌هایی در بحث تامین اعتبارات مورد نیاز برای این کار داریم و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه کند.
کد خبر: ۷۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ 05 February 2019

محمد جواد صالحی نژاد، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در نشست خبری درباره آخرین وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، اظهار کرد: طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام به همت نیروهای موسسه جهاد نصر، مسؤولان استانی و با عنایت مقام معظم رهبری در خوزستان به بار نشسته و به لطف خدا باز هم شاهد دستاوردهای این طرح عظیم خواهیم بود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال، ایجاد و ارتقاء امنیت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان اهدافی هستند که تا کنون به آن دست پیدا کرده ایم و به دنبال پیش‌برد آن‌ها هستیم.

صالحی نژاد گفت: 9 و نیم میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی در افق اجرای طرح 550 هزار هکتاری پیش‌بینی شده است که در سال گذشته بیش از 2 میلیون تن افزایش محصولات بر اثر اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری بوده است.

وی ادامه داد: طی سال‌های 87 تا سال 92 در مجموع حدود 66 هزار هکتار از اراضی طرح اجرایی شده بود اما در سال 92، پیشنهادی ارائه شد و با توجه به بودجه‌ای که از صندوق توسعه ملی جذب شد، سالانه حدود 55 هزار در هکتار طی سال های 93 تا 97 تحت پوشش عملیات قرار گرفتند.

 صالحی نژاد با تأکید بر حمایت از صنایع داخلی برای ساخت دستگاه های تخصصی در اجرای فاز یگ طرح 550 هزار هکتاری، بیان کرد: در سال های ابتدایی طرح، این دستگاه‌های از خارج کشور وارد می‌شد اما با حمایت موسسه جهاد نصر از تولیدکنندگان داخلی شاهد ساخت این دستگاه‌ها در داخل کشور هستیم.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر درباره میزان اشتغال‌زایی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: در اوج فعالیت‌های طرح، بیش از 9 هزار و 400 نفر در طرح مشغول به ‌کار بودند که اکنون در انتهای اجرای پروژه‌ها بیش از 5 هزار نفر در این طرح مشغول به کار هستند.

وی افزود: در فاز اول طرح، بیش از 206 پروژ تعریف و از ظرفیت 70 پیمانکارو 26 مشاور استفاده شد و در این زمینه بیش از 400 قرارداد نیز منعقد شده که باعث اجرای فاز اول طرح شده‌اند.

صالحی‌نژاد با تأکید بر لزوم تأمین بودجه جهت اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، عنوان کرد: برای آنکه خللی در اجرای فاز دوم طرح ایجاد نشود، پیشنهاد داده‌ایم از محل صندوق توسعه ملی مبلغی حدود 200 میلیون دلار است را به طرح اختصاص دهند تا بتوانیم کار را در سطح 50 هزار هکتار در سال 98 آغاز کنیم و به موازات آن نیز بحث فاینانس یا جذب سرمایه‌گذار خارجی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: فاینانس خارجی طرح دچار مشکل خاصی نشده و در این زمینه جلساتی را نیز برگزار کرده‌ایم اما پیش‌بینی ما این است که چون فرآیند فاینانس خارجی طولانی است از صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود تا پروژه متوقف نشود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصرگفت: در بودجه سال 98، ردیف بودجه برای این طرح بسیار کم پیش‌بینی شده است اما امیدواریم با پیگیری هایی که از طرف مقامات استان و مجلس صورت گرفته است بتوانیم از صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز برای آغاز کار را در فاز دوم دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در فاز اول 20 شهرستان استان خوزستان و 3 شهرستان از استان ایلام تحت پوشش طرح قرار گرفتند و باید توجه کنیم با اجرای فاز دوم طرح، همه شهرستان‌های استان خوزستان تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری قرار میگیرند.

احمد مطیعی همچنین اظهار کرد: از ابتدا استان به دنبال اجرایی شدن کل طرح 550 هزار هکتاری بود و در این زمینه اجرایی شدن فاز دوم این طرح مطالبه همه مردم خوزستان است.

وی افزود: در حال حاضر موسسه جهاد نصر در خوزستان 330 دستگاه ساخت داخل در اختیار دارد و کارگاه‌هایی که در حال ساخت این دستگاه‌ها هستند، در صورت اجرایی نشدن فاز دوم با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهند شد.

قائم مقام معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح کرد: بیش از 8 هزار نفر نیروی کارگری و متخصص در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری مشغول به کار بوده‌اند و اگر فاز دوم طرح اجرایی نشود، همه این نیروها بیکار خواهند شد.

مطیعی ادامه داد: همچنین یکی از اساسی‌ترین موضوعات در بحث اجرای فاز دوم طرح آن است که عدم اجرای این طرح باعث می‌شود تا مجددا بحث‌های انتقال آب از استان خوزستان به فلات مرکزی مطرح شود.

وی ادامه داد: اجرایی شدن فاز دوم طرح یک مطالبه مردمی است و همه باید در تلاش باشند و موضوع را پیگیری کنند تا بحث تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای فاز دوم آن انجام گیرد و شاهد اجرایی شدن این طرح در استان خوزستان باشیم.

قائم مقام معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد: باید از استعداد استان در بحث اراضی طرح 550 هزار هکتاری برای باروری اقتصاد خوزستان بهره بگیریم. در این راستا باید معضلات حل شوند اما نباید از این استعدادها نیز غافل شد و آن‌ها را رها کرد. 

در ادامه حسن علاقه‌بند زاده  اظهار کرد: دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی پیگیر اجرایی شدن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری هستند و امیدواریم اعتباری که لازمه آغاز این طرح است، هرچه سریعتر تامین شود.

وی افزود: بر اساس استانداردهایی که وجود دارد، مطالعات زیست محیطی تامین آب در شبکه‌های اصلی فاز اول طرح انجام گرفته است و بر اساس اعلام وزارت نیرو این مطالعات وجود دارد اما آنچه باید از سوی این وزارتخانه به صورت مکتوب ارائه شود، تا کنون مشاهده نکرده‌ایم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با سازمان محیط زیست استان و کشور تصریح کرد: قرار است تا مطالعات زیست محیطی کل طرح 550 هزار هکتاری در مطالعات زیست محیطی فاز دوم که اکنون در حال انجام آن هستیم، دیده شود و مطالعات جامعی در خصوص کل طرح انجام بگیرد.

علاقه‌بند زاده با بیان اینکه انجام مطالعات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری وظیفه وزارت نیرو بوده است، ادامه داد: به دلیل تکمیل کار وزارت نیرو و با استنباط اینکه این وزارتخانه در احداث شبکه‌های اصلی مطالعات زیست محیطی را انجام داده است، کار را در فاز اول اجرایی کردیم.

وی با اشاره به تفاوت‌های اجرایی فاز اول و دوم این طرح گفت: به جزء 44 هزار هکتار از کاری که وزارت نیرو اعلام کرده شبکه‌های اصلی آن را اجرایی کرده و یا در حال اجرای آن است، در باقیمانده اراضی اقدامی صورت نگرفته است و در این زمینه از 255 هزار هکتار فاز دوم، باید تقریبا در 200 هزار هکتار اقدامات وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی به صورت همزمان باشد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به بحث زه‌آب خروجی از اراضی طرح 550 هزار هکتاری، گفت: اینکه اعلام می‌شود زه‌آب طرح 550 هزار هکتاری 6 برابر زه‌آب نیشکر است، از نظر فنی کاملا رد است و صحیح نیست زیرا میزان مصرف آب نیشکر حداقل 3 برابر سایر کشت‌ها است.

علاقه‌بند زاده با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن بحث مهندسی ارزش در اجرای طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: در حال حاضر بحث بهره‌برداری از زه‌آب‌های استان موضوعی است که خوشبختانه اکنون مسولان استان به دنبال آن هستند. استفاده از زه‌آب کشت‌ها به ویژه زه‌آب نیشکر مساله‌ای است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه زه‌آب تولید شده در استان نباید یک تهدید باشد، بلکه باید از آن به عنوان یک فرصت بهره گرفته شود، تصریح کرد: در این زمینه موسسه جهاد نصر در قراردادی که با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور منعقد کرده است، در سطح 50 هکتار از اراضی کشاورزی از پساب زهکش‌های ایجاد شده در اراضی طرح 550 هزار هکتاری استفاده می‌کند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: در سال گذشته که با خشکسالی مواجه بودیم کار جهادی در انتقال آب به عرصه‌های بحرانی ریزگرد توسط موسسه جهاد نصر انجام گرفت. در این زمینه علی رغم پیگیری‌های انجام گرفته، محدودیت‌هایی در بحث تامین اعتبارات مورد نیاز برای این کار داریم و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه کند.

علاقه‌بند زاده خاطرنشان کرد: انتظار داریم تا نگاهی ویژه به استان خوزستان در بحث اعتبارات مبارزه با ریزگردها شود و در این زمینه در بودجه سال 98 نیز توجه جدی به این موضوع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار